Suzuki 4x4

Suzuki AllGrip krónika

2025.07.29.

Legendás darabok, sikeres szériák jellemzik a japán márka terepjáróinak 55 éves történetét.

Kevesen tudják, hogy a sikersztoriban nem csak epizódszerepet kapott az esztergomi Suzuki, mely már 1992-ben gyártott négy-kerékhajtású modellt: a Swift karosszériás darabokat

Subaru technikával és természetesen Subaru jelvénnyel gyártották és forgalmazták. Készült a magyarországi gyárban bal- és jobb-volános változat is, utóbbiak a Suzuki legfontosabb európai piacán az Egyesült Királyságban hódítottak. Az orrmotoros konstrukciónál alaphelyzetben a kormányzott első kerekek voltak hajtottak, a sebességváltó karra épített gombbal akár menet közben is kapcsolható volt az összkeréhajtás.

Később is több 4x4-es modell készült, készül napjainkban is a Magyar Suzuki esztergomi gyárában, de a japánok szériája jóval gazdagabb és régebbi történet.

A Suzuki Motor Corporation világszerte elismert 4x4-es technológiájáról, amely számos modellben megtalálható, az All Grip technika 55 éves. Először az LJ10-ben jelent meg 1970-ben.

A 4WD nem csak vezetési élményt, de biztonságot is jelent a legváltozatosabb körülmények között, miközben elősegíti az üzemanyag-takarékosságot és az alacsonyabb CO2-kibocsátást a Suzuki könnyű platformjának köszönhetően.

Ideális választás a vidéki területeken élő ügyfelek számára is, akiknek további mobilitási igényük lehet a durvább terepen vagy a csúszós felületek átkeléséhez a téli hónapokban.

ELSŐ GENERÁCIÓ (1970 – 1981)

Az első Suzuki 4x4-est tekintve a Jimny sorozat eredeti koncepciója egy olyan 4WD mini autó kifejlesztése volt, amely képes vezetni a durvább utakon, és olyan helyekre jutni, ahová a múltban az autók nem tudtak eljutni. Ezzel a filozófiával született meg 1970-ben a sorozat első tagja, az LJ10. A japán miniautó-szegmens egyetlen és autentikus terepjárójaként szenzációt keltett a négykerék-meghajtású piacon, amely akkoriban csak nagy és nagy lökettérfogatú járművekből állt.

Az LJ10, a Suzuki első négykerék-meghajtású könnyű járművének fejlesztése 1968-ban kezdődött, és 1970 márciusában vált elérhetővé a piacon, mint az első tömeggyártott négykerék-meghajtású autó Japán hazai miniautó-kategóriájában.

A növekvő ügyfélkörrel az LJ fejlődött, hogy megfeleljen a különféle piaci igényeknek. A havas régiókból érkező erős kereslet alapján az LJ20, amely két évvel később, 1972-ben debütált, vízhűtéses motorral és fokozott fűtésteljesítménnyel volt felszerelve.

Az LJ10 és LJ20 japán sikerét követően, 1974-ben bemutatták az LJ50-et, egy 550 köbcentis, háromhengeres, vízhűtéses kétütemű motorral és erősebb teljesítménnyel, amely hamarosan hírnevet szerzett magának, mint szórakoztató és bárhová elkísérő jármű.

Az eredetileg egy haszongépjármű fokozatosan a magasabb kategóriába került, és az export is folyamatosan nőtt. Az utolsó LJ modell LJ80 néven debütált 1977-ben. Az LJ80 a Suzuki első négyütemű motorját használta, és az LJ sorozatot összesen 109 országban értékesítették, az első generációs modell összesített globális eladásai pedig elérték a 243 ezret.

MÁSODIK GENERÁCIÓ (1981 - 1998)

1981-ben a Jimny 11 év után, az LJ10 bevezetése óta először esett át teljes modellváltáson. Ahogy a négykerék-hajtású járművek egyre népszerűbbek lettek Európában és Észak-Amerikában, az LJ iránti kereslet is ezzel párhuzamosan megnőtt, és a második generációt, az SJ410-et stratégiailag úgy fejlesztették ki, hogy kihívást jelentsen a globális piac számára.

Az SJ410 a korábbi Jimny praktikus imázsának formavilágával fejlesztette stílusos terepjáróvá, amely alkalmas lett mind városi, mind terepjárásra. 1984-ben azzal a céllal mutatták be az SJ413-a, hogy meghódítsa a globális piacot. 1,3 literes motorja akkoriban a Suzuki legnagyobb motorjának számított. A második generációs Jimny sorozatból összesen 1,693 millió kelt el.

HARMADIK GENERÁCIÓ (1998 - 2018)

1998-ban debütált a harmadik generációs Jimny. Miközben megőrizte terepjáró jellegét, magasabb szintű kényelmet vezetett be, és nagyobb stabilitást és manőverezhetőséget kínált közúton. Külső megjelenését áttervezték, masszív, lekerekített formája kiemeli a sima, aerodinamikus karosszériát, de megtartotta a függőleges első hűtőrács-nyílásokban megszokott elemeket.

Az új, részleges 4WD rendszer lehetővé tette a 2WD és 4WD közötti váltást vezetés közben, így könnyen reagálhatott a változó útviszonyokra. A divatos városi használattól a professzionális vadonbeli használatig terjedő igényeket kielégítő harmadik generációs Jimny még 20 évvel a bevezetése után is világszerte nagy elismerésnek örvendett. A modell 918 ezer kelt el.

NEGYEDIK GENERÁCIÓ (2018 -) ALLGRIP „PRO”*

2018-ban a Jimny ismét fejlődött, megtartva közkedvelt elődeinek szellemiségét és az egyetlen, kis, könnyű 4WD jármű alapkoncepcióját, a Jimny még több funkcionalitással és praktikummal debütált mind megjelenésében, mind teljesítményében.

A profik eszközévé fejlesztett modell örökölte a Jimny robusztus létravázát, a részleges 4WD-t és a 3 lengőkaros merev tengelyfelfüggesztést tekercsrugókkal, amelyek mind kulcsfontosságúak a komoly terepjáráshoz. A Jimny modellsorozatból több mint 3 millió kelt el világszerte, 55 év alatt 194 országban értékesítették.

X-90 – A SUZUKI KÉTAJTÓS, KÉTÜLÉSES SUV-JA 4X4-ES KÉPESSÉGGEL

Az X-90 modellt először koncepcióautóként mutatták be az 1993-as Tokiói Autószalonon, majd 1995-1997 között gyártották. Az X-90 volt a Suzuki egyedi kétajtós, kétszemélyes SUV-ja.

A 3,7 méter hosszú és 1,1 tonnás tömegű modellt a Vitara 1,6 literes, 92 lóerős motor hajtotta.

ELSŐ GENERÁCIÓS VITARA: TÖRTÉNETI IDŐVONAL 1988 ÓTA.

A Vitara 1988-ban debütált első generációs formájában, mint a kompakt SUV-ok autentikus formatervezésének úttörője. A Vitara sorozat azóta több mint 37 évnyi fejlődésen keresztül folyamatosan megfelel a kortárs igényeknek.

A Suzukinak egy olyan négykerék-meghajtású járműről volt elképzelése, amely képes leküzdeni az erdei ösvényeket, a sarat és a sziklákat, és ezáltal olyan helyekre viszi az embereket, ahová korábban négy keréken soha nem jutottak el. Húsz évvel az első LJ modell után a Suzuki újabb drámai lépést tett egy teljesen újfajta terepjáró jármű létrehozásával – egy olyannal, amely teljesen különbözött a kor nehéz terepjáróitól és személygépkocsi-stílusú középkategóriás SUV-jaitól. Ez az új jármű az első generációs Vitara volt, melyből egy évtized alatt 1,1 millió kelt el.

MÁSODIK GENERÁCIÓ (AZ EREDETI GRAND VITARA BEMUTATÁSA)

1998-ban a Suzuki bemutatta az első Grand Vitarát. Ez az új modell a biztonság és a környezetvédelem iránti jelentősen megnövekedett igényekre adott választ jelentett, és nagyobb, grandiózusabb dizájnnal rendelkezett, amely méltó egy új generációs 4x4-es járműhöz.

A Grand Vitara külső formatervezése a kifinomultságot dinamikus megjelenéssel ötvözte, amely egy valódi terepjáró 4x4-es jármű erejét és energiáját sugározta. Az orr-rész jellegzetes, vaskos hűtőrácsot és nagyméretű reflektorfényeket tartalmazott.

HARMADIK GENERÁCIÓ (A MÁSODIK SOROZATÚ GRAND VITARA BEMUTATÁSA)

A Grand Vitara második sorozata 2005-ben debütált a piacon, tovább vive a Vitara sorozat egyedi identitását, és olyan fejlesztéseket mutatva be, amelyek fokozták a Suzuki SUV-kiválóságának tudatosítását.

A Grand Vitara három kulcsfontosságú tulajdonság ötvözetét testesíti meg: kemény terepteljesítmény; stabil közúti teljesítmény; és kifinomult menetkomfort. A beépített létravázas szerkezet, amely egy masszív létravázból és egy deformációálló monocoque karosszériából áll, lehetővé teszi a működést változatos körülmények között.

A Grand Vitara továbbra is sikeres volt világszerte, a két generáció összesített eladásai meghaladták az 1,8 millió darabot.

NEGYEDIK GENERÁCIÓS VITARA (JELENLEGI MODELL)

2015 áprilisában – több mint 25 évvel az első generációs Vitara bemutatkozása után – a Suzuki egy vadonatúj modellel tért vissza a Vitara névhez.

A jelenlegi Vitara a technológia, a gazdaságosság és a környezeti teljesítmény terén megnövekedett igényekre reagál, és a vásárlói ízlések szélesebb körét elégíti ki. És miközben ideálisan illeszkedik az átalakult piaci környezethez, megtestesíti azt a fajta autentikus SUV-dizájnt és terepjáró teljesítményt, amely a Vitara sorozat tagjaihoz illik.

A Suzuki 4WD technológiái a Vitara sorozattal együtt fejlődtek. A Vitara tartalmazza az opcionális ALLGRIP „select” rendszert, amely 2013-ban debütált az SX4 S-Cross modellben.

1988 óta a Vitara sorozatból 190 országában több mint 3,6 millió kelt el.

e VITARA – A SUZUKI TELJESEN ELEKTROMOS JÁRMŰVE ALLGRIP-e RENDSZERREL

A 2025 második felében bemutatott e Vitara olyan dizájnt kínál, amely ötvözi a fejlett technológia és az erő érzését, egy BEV hajtásláncot, amely fürge és éles vezetési élményt nyújt, egy új és opcionális elektromos 4WD rendszert (ALLGRIP-e), amely nemcsak terepjáró képességet, hanem erőteljes teljesítményt is biztosít, valamint egy újonnan kifejlesztett HEARTECT-e platformot, amelyet kifejezetten BEV-k számára terveztek.

Az ALLGRIP-e egy elektromos 4WD rendszer, amely a Suzuki négykerék-meghajtási technológiában szerzett szakértelmét hasznosítja, és két független motorral rendelkezik elöl és hátul. Ez a rendszer nemcsak erőteljes teljesítményt nyújt, hanem precíz irányítást és kiváló reagálóképességet is lehetővé tesz.

SX4: SPORTOS EXT-OVER MINDEN ÉVSZAKRA, MINDEN ALKALOMRA

A 2006 elején bemutatott Suzuki SX4 egy jellegzetes, 5 ajtós ferdehátú volt, amely a Swift által példázott sportos kompakt autók és a Grand Vitara-hoz hasonló könnyű SUV-ok jellemzőit ötvözte, izgalmas kisautó-alternatívát teremtve.

A Swift és a Grand Vitara után az SX4 a Suzuki harmadik globális stratégiai modelljét jelentette. Ez képezte a rali-világbajnokságon induló autójának alapját is.

KIZASHI

2012 elején a Suzuki GB bejelentette a Kizashi Sport „D” szegmensű autó britországi bevezetését, amely alapfelszereltségként kapcsolható 2/4WD-vel rendelkezik. A Kizashit a japán Sagara üzemben gyártották, és sikereket ért el a hazai piacon, valamint Észak-Amerikában, Ausztráliában, Indiában és számos európai piacon.

A Kizashi alapfelszereltségként a Suzuki intelligens összkerékhajtási rendszerével (i-AWD) volt felszerelve, ami ritka opció volt a „D” szegmensben, mivel ez a teljesítménynövelő funkció gyakrabban fordult elő a luxusautókban, és úgy tervezték, hogy kiemelkedő tapadást biztosítson rossz időjárási körülmények között.

S-CROSS – A SUZUKI KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS CROSSOVERE OPCIONÁLIS ALLGRIP „SELECT” FELÜLETTEL

Az S-Cross 2013 októberében került forgalomba, mindössze hat hónappal azután, hogy a vadonatúj modellt bemutatták a Genfi Autószalonon, és főbb jellemzői egyértelmű nyelvet beszéltek: a Suzuki ismét vezető szerepet tölt be a crossoverek és a négykerék-meghajtású autók területén.

Az S-Cross a Suzuki egyik világstratégiai modellje, amely erőteljes kijelentéseket tesz a stílus, az ütközésbiztonság, a vezetési teljesítmény, a kezelhetőség, valamint az alacsony üzemanyag-fogyasztás és az alacsony károsanyag-kibocsátás terén.

SWIFT – ALLGRIP „AUTO” BEMUTATÁSA 2013-BAN.

A japán, valamint számos európai országban, köztük Németországban és Svájcban elért értékesítési sikereket követően a Suzuki 2013 közepén a 4x4-es modellhez opció volt az ALLGRIP Auto.

Csakúgy, mint a 2024-ben piacra dobott Swift Hybrid modellhez.

A Swift 4x4-es technológiával való elérhetősége ennél jóval régebbre nyúlik vissza, mivel a japán belföldi piacon a Cultus modell, amelyet később Swift néven forgalmaztak, szintén elérhető volt 4x4-es opcióként az 1,3 literes motorral felszerelve 1988-tól. Emellett, kizárólag a japán piacon, a nagyobb teljesítményű Swift GTi modell állandó összkerékhajtással rendelkezett 1988 és 1991 között.

IGNIS KOMPAKT CROSSOVER MODELL ALLGRIP „AUTO” FELÜLETTEL, 2017-BEN BEMUTATVA

Az Ignis kompakt crossover a Suzuki opcionális ALLGRIP „AUTO” összkerékhajtási rendszerét is átvette. Először a Swiftben mutatkozott be ez a jól bevált és egyszerű, teljesen automatikus és állandó összkerékhajtási elrendezés, amely szükség esetén viszkózus tengelykapcsolón keresztül további nyomatékot továbbít a hátsó kerekekre, tovább fokozva az Ignis már amúgy is nagyra becsült kanyarodási képességét.

Az Ignis ALLGRIP „AUTO” rendszerének a Swift rendszerhez képesti továbbfejlesztései közé tartozik a lejtmenet-vezérlés és a kipörgésgátló, amely csúszós felületeken, 29 km/h alatti sebességnél aktiválódik. Az első generációs Ignis modell, amely 2004 és 2007 között volt kapható az Egyesült Királyságban, 4X4 opcióval is elérhető volt, ezt 4GRIP néven ismerték.

ACROSS PHEV – BEMUTATVA 2020-BAN.

A Suzuki 2020 őszén mutatta be az Across modellt, egy robusztus és sportos SUV-t, amely kifinomult Plug-in Hybrid rendszerrel és E-Four elektronikus 4x4-gyel van felszerelve, kompromisszumok nélküli teljesítményt és hatékonyságot nyújtva egy teljes értékű modern SUV képességeivel és stílusával.

A legmodernebb E-Four elektronikus 4x4 rendszer valódi 4x4-es teljesítményt nyújt a vezetőknek, miközben kiváló üzemanyag-hatékonyságot biztosít. A rendszer egy független, 40 kW-os hátsó motorral rendelkezik, amely az első motorral együttműködve 100:00 és 20:80 közötti nyomatékváltozást biztosít az első és hátsó tengelyek között.

JELENLEGI S-CROSS – 2021-BEN BEMUTATVA, ENYHÉN ÉS TELJES HIBRID MOTOROKKAL ELÉRHETŐ

A Suzuki S-Cross nagy elismerést vívott ki stílusos kialakításáért, kompakt és könnyen kezelhető méreteiért, valamint jó közúti teljesítményéért. 2021 végén egy teljesen új modell váltotta fel, amely kihasználja a Suzuki régóta fennálló szakértelmét a kategóriájuk feletti járművek rugalmassággal, még magasabb szintű biztonsági felszereléssel és a legújabb technológiával történő csomagolásában, hogy kielégítse mind a vezető, mind az utasok sokrétű igényeit.

2025 elején az S-Cross még magasabb szintű biztonsági technológiát kapott alapfelszereltségként mind a Motion, mind az Ultra modellekben, beleértve a sávtartó asszisztenst, az intelligens sebességtartó automatikát, a vezetőfigyelő rendszert és az eCall rendszert.

A Suzuki ALLGRIP „Select” rendszere opcionálisan felszerelhető, és négy, a vezető által választható üzemmódot tartalmaz a biztonságos és élvezetes vezetéshez különböző felületeken.

Suzuki RT7 tanulmánymodell 1987-ből

Suzuki Landbreeze koncepciómodell 2003-ból

Fotók: Suzuki Motor Crporation, LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....