útdíjfizetés

Svájc útdíjat vetne ki a kerékpárosokra

2022.04.15.

Drága üzemanyagárak, gépjárműadók és parkolási díjak: míg az autók sofőrjeinek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, a kerékpárosok kerékpárutakat és utakat használnak, de nem fizetnek értük semmit. Ez hamarosan megváltozik Svájcban. Erre is vannak ötletek Németországban – írja a nordbayern.de

 

A Svájci Néppárt (SVP) törvényalkotási kezdeményezést készített, amely szerint a kerékpárosoknak a jövőben díjköteles matricára lesz szükségük. Összesen 45 politikus csatlakozott Benjamin Giezendanner kezdeményezéséhez, és felszólította a kerékpárosokat, hogy vállalják az infrastruktúra költségeit.

A kezdeményezés alapja a kerékpárút-hálózat parlament által elhatározott bővítése, amely mintegy kétmilliárd svájci frankba kerül majd. A támogatás az SVP, az FDP és a Die Mitte politikusaitól származik. "A jövőben a kerékpárosokat ugyanúgy kell kezelni, mint az autósokat és a motorosokat " - mondta Giezendanner, a nemzeti tanácsos a zürichi napilapnak.

A fotó csak illusztráció

Kerékpáronként és évente 20 frank – körülbelül 19 eurónak megfelelő – összegről tárgyalnak. Adót is hozzáadnának az e-kerékpárok és a kerékpármegosztók szolgáltatói számára. Egyelőre nem derült ki, hogy pontosan miként vetik ki a tervezett adót. A szövetségi kormány így mintegy 100 millió frank bevételhez jutna évente.

Kerékpármatrica Németországban?

Németországban is vannak elképzelések a kerékpárosok számára, hogy megosszák az infrastruktúra költségeit. A Neue Presse például beszámol az FDP coburgi pályázatáról, ahol jelenleg többek között saját hidakkal bővítik a kerékpáros infrastruktúrát. A kerékpárosoknak legalább egy kis összeggel hozzá kell járulniuk a költségekhez: „Eleinte tíz euró körüli éves összeget tervezünk” – áll a pályázatban.

Az FDP városi tanácsosai ezt „megfelelő költségmegosztásnak tartják, különösen a kerékpárosok számára, akik gyakran akár 8000 eurót is fizetnek e-biciklikért”.

A javaslat ellenkezést is kap

A kerékpármatrica-javaslatot azonban erősen kritizálták. Stephan Kümmel, a radfahren.de szerint, a kerékpármatrica még a társadalmi igazságtalanságot is elősegítené. Mese, hogy az autósok finanszírozzák az infrastruktúrát. "Az utak építésének és karbantartásának költsége lényegesen magasabb, mint az autóval járóktól származó bármely bevétel" - írja cikkében. A többletköltségeket tehát mindenki viseli, az autóval nem rendelkezők is. "Ezen még egy matrica sem változtat. Elméletileg, mivel az adókat soha nem különítik el. A szövetségi költségvetésbe kerülnek" - teszi hozzá.

Ann-Kathrin Schneider, a General German Bicycle Club (ADFC) vezérigazgatója megkérdőjelezi egy lehetséges kerékpármatrica előnyeit, és azt mondja a spiegel.de-nek: "Nem hiszünk a kerékpármatrica ötletében. Egy ilyen kis fizetés több bürokráciát teremt, mint hasznot."

A kerékpármatrica nem újdonság Svájcban. Az 1890-es években az országban bevezették a kerékpáros rendszámtáblákat a kerékpárok felelősségbiztosításának bizonyítékaként. 2011-ben szinte minden svájci háztartás rendelkezett magánfelelősségbiztosítással, ezért is vált szükségtelenné a rendelet – írja a nordbayern.de

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....