közlekedésbiztonság
Hamupipőkétől megtudtuk: Egy cipő megváltoztathatja az életét. A mesében a történet jól végződött, az autóban a rossz cipő negatív hatással lehet az életre - nevezetesen, amikor balesetet okoz, vagy nem tudja megakadályozni – írja az osztrák portál.
Elméletileg a vezetőülésre is érvényes a mondás, hogy „amit akarsz”, de a nem megfelelő lábbelik először balesethez, majd jogi és anyagi következményekhez vezethetnek.
Szabad de nem ajánlott. Fotó: ÖAMTC/Osztrák Autóklub
Kényelmes lehet vezetni vagy biciklizni meleg időben szandállal, flip-floppal vagy más légies lábbelivel. De: „Nem minden, ami kényelmes a nyári hőmérsékleten, alkalmas járművezetésre is. Még ha nem is tiltja közvetlenül a törvény, a járművezetőknek nem szabad itt kockázatot vállalniuk" - mondja Verena Pronebner, az ÖAMTC ügyvédje.
Személygépkocsit, motorkerékpárt, kerékpárt elvileg csak olyan állapotban üzemeltethet bárki, amelyben az biztonságosan irányítható. Jogkövetkezmény elképzelhető, ha a közlekedési balesetet legalább részben egy bizonyos típusú lábbeli okozta. „Ebben azok az esetek is szerepelnek, amikor más lábbelivel lehetett volna megelőzni a balesetet” – jegyzi meg az ügyvéd. Ezután a biztosítási jogból eredő következmények is járnak - a biztosító nem fizetheti meg a bekövetkezett kárt.
Magassarkú, papucs és hegyi csizma?
„Három fajta cipő van, ami nem ajánlott vezetéshez” – magyarázza Roland Frisch, az ÖAMTC vezetéstechnikai vezető személygépkocsi-oktatója. Nagyon magas sarkú cipőknél a sarok instabil. Nyitott cipőknél, például papucsoknál vagy szandáloknál fennáll annak a veszélye, hogy a pedál beakad a cipő és a láb közé.
És a nagyon nehézkes cipőknél a sofőr nem éri a pedálokat. „Különösen sokk- és vészhelyzetekben automatikusan a jobb pedálra kell lépnie. Nincs idő a javításokra” – hangsúlyozza a vezetéstechnikai szakember. A mezítláb menni szintén nem jó ötlet. Vészfékezéskor nem lehet kifejteni a szükséges nyomást a pedálokon, és a láb könnyebben lecsúszik a pedálról.
Tipp: legyen tartalék cipő az autóban
„A sofőröknek a legjobb a masszív és kényelmes anyagból készült, jól illeszkedő, lapos, vékony, csúszásmentes talpú cipő. Ez biztosítja a jó tapadást, megakadályozza a pedálok közötti csavarodást, és biztosítja az optimális erőátvitelt a pedálokhoz" - mondja Frisch. A biztonság kedvéért azt tanácsolja, hogy legyen az autóban egy pár "utazásra alkalmas" cipő, amelyet indulás előtt felvehet. „A levett cipőt biztonságosan el kell helyezni – lehetőleg a csomagtartóban vagy az utas lábterében. Semmilyen körülmények között ne feküdjenek a saját lábterükben, ahol elakadhatnak a pedálok alatt.”
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!