közlekedésbiztonság

Szabályozásért kiált az e-roller

2025.09.23.

„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció népszerű figyelemfelhívó-oktató sorozatában eljött az ideje az elektromos rollerek jelenének és jövőjének áttekintésére.

 

Egymást érik a hírek és beszámolók, amelyeknek főszereplői az elektromos rollerek és azok használói, pontosabban áldozatai. A Bethesda Gyermekkórház például egy 13 éves fiú nyílt felkarcsont töréséről tett közzé röntgenképet Facebook oldalán. A bejegyzésben szomorú statisztikát is adtak: a megelőző hét hónap alatt csak a saját ellátásukban pontosan 202 rollerbalesetet szenvedett gyermeket kezeltek. 5%-uk súlyos, vagy életveszélyes állapotban érkezett és minden ötödik gyermek fejsérülést is szenvedett. Az elmúlt nyáron sajnos több esetben olvashattunk halálos végkimenetelű elektromosroller-balesetekről is.

Vitán felül áll, hogy a kialakult helyzetet kezelni kell, ezért áttekintjük, hogy milyen szabályok mentén zajlik jelenleg ezeknek az eszközöknek a használata és mi várható a szabályok módosítása után.

Gyorsabban érkezett a technológia, mint a szabályok

A hatályos KRESZ-ben mindhiába keresünk a roller szóra, nincs találat. A jelenlegi szabályozás nem tartalmaz önálló jogi kategóriát a meghajtással rendelkező rollerekre. Joghézag tátong, mert hivatalosan nem létezik a roller járműkategória.

Jobb híján a nemzetközi gyakorlatokból átvett kategóriákat használjuk, ami a kisebb járművek esetében legfeljebb 25 km/órás végsebességet és maximum 300 Wattos teljesítményt jelentenek. Ezekre a rollerekre a kerékpárokra érvényben lévő szabályokat alkalmazzuk. Az ennél nagyobb teljesítményű, vagy végsebességű rollerek esetében a segéd-motorkerékpárokra vonatkozó szabályok vannak érvényben.

A kialakult helyzet már régen új szabályozást sürget, amit várhatóan a hamarosan hatályba lépő új KRESZ hoz majd el. A legalább 25 kg-os saját tömegű és 14 km/órás tervezési sebesség feletti rollerekre már tavaly óta biztosítást kell kötni, éppen úgy, mint a segédmotor-kerékpárokra. A tervezett új KRESZ szerint várhatóan ezeknek a járműveknek a vezetése is „AM” kategóriás jogosítványhoz lesz kötve, amelynek alsó korhatára egyébként 14 év.

Addig is első a biztonság

Ahogyan a lesújtó statisztikai adatok is mutatják, a védőfelszerelések használata akkor is kötelezően ajánlott, ha ma még ezt a szabályozás nem írja elő. A szinte bárki számára könnyen elérhető és megfizethető mikromobilitási eszközök kockázataival sokan könnyelműen nem foglalkoznak. Maguk a rollerek pedig könnyedén túlszárnyalják a kerékpárok átlagos sebességét, miközben kerekeik átmérője kicsi, így a rossz minőségű utakon sok esetben közlekedési konfliktus nélkül is megtörténik a baj.

A közlekedés egyéb résztvevőiből is hiányzik a tapasztalat. Egyszerűen nem vagyunk hozzászokva, hogy például egy kerékpárúton akár 40-nel érkezik majd egy rolleres, tévesen mérjük fel annak sebességét és távolságát. Noha a szabályok a jövőben ezt a sebességtartományt a kerékpárutakra már nem engedik, egyelőre gyakori a szabálytalan használat. A rolleren védőfelszerelés nélkül álló vezető egy baleset során teljesen védtelen, ehhez párosul a viszonylag nagy sebesség, minden adott egy komoly sérüléshez.

Azt tanácsoljuk tehát, hogy ha valaki a rollert választja közlekedési eszközként az alábbi öt jó tanácsot feltétlenül fogadja meg saját és mások biztonsága érdekében:

  • A KRESZ szabályaival maradéktalanul legyünk tisztában, és tartsuk is be azokat!
  • Számítsunk arra, hogy a közlekedés egyéb résztvevői nincsenek tisztában járművünk képességeivel.
  • Még a legrövidebb utakra is vegyünk fel megfelelő minőségű védőfelszerelést: ha nem is komoly motorosruházatról, de bukósisakról, térd- és könyökvédőről feltétlenül gondoskodjunk.
  • Fontos a láthatóság is: nem csak a roller megfelelő világításáról kell gondoskodnunk, de ruházatunkat is egészítsük ki a láthatóságot javító mellénnyel, vagy fényvisszaverő eszközökkel.
  • És végül: nem muszáj kimaxolni a roller tudását minden szituációban, itt is érvényes a lassan járj, tovább érsz mondásunk.

A rollerek itt vannak és maradnak is

Autósok, motorosok, bringások és gyalogosok számára lassan tény, hogy a rollerek itt vannak és velünk is maradnak. Nincs más választásunk, minthogy ezt az eszközt is megtanuljuk kezelni, illetve.észlelni. Ahogyan sikerült az elmúlt években kézzel fogható eredményeket elérni a gyalogosok átengedésén a zebránál, vagy a kerékpárosok és autósok közötti „ellentétek” enyhítésében, egy kis odafigyeléssel biztosan sikerülni fog a rolleresek integrálása is a közlekedésbe.

Ehhez mindnyájunkra szükség lesz!

Knezsik István elnök

Autós Nagykoalíció



 

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....
2025.12.04
Komoly támadások és fenyegetések zúdultak Andrea Kimi Antonellire a Katari Nagydíj után egy Red....