magyar-osztrák határ
A lényeget eláruljuk: hátköznap délidőben körülbelül öt perc várakozás után gurultunk át osztrák földre. Hegyeshalmon edződött autósnak ez szinte a nullával egyenlő. A helyzet azonban komplikáltabb, mint első nekifutásra látszik.
Először tekintsük át, melyek azok az átkelők, amelyeket Ausztria lezárt.
Határzárások a magyar-osztrák és az osztrák-szlovák átkelőkön az orf.at összefoglalója szerint
Magyarország |
Szlovákia |
---|---|
Andau - Jánossomorja |
Angern-March/Zahorska Ves |
Andau - Kapuvár |
Schloss Hof/Devinska Nova Ves |
Baumgarten – Sopron |
|
Deutsch Jahrndorf - Rajka |
|
Deutschkreutz - Harka |
|
Deutschkreutz – Nagycenk |
|
Halbturn - Várbalog |
|
Halbturn - Várbalog (Albertkázmerpuszta) |
|
Klostermarienberg - Olmod |
|
Loipersbach - Ágfalva |
|
Lutzmannsburg - Zsira |
|
Lutzmannsburg (Rebberg) - Zsira |
|
Lutzmannsburg (Therme) - Zsira |
|
Neckenmarkt - Harka |
|
Nickelsdorf - Rajka |
|
Nikitsch – Sopronkövesd |
|
Nikitsch - Zsira |
|
Ritzing (Helenenschacht) - Sopron (Brennbergbanya) |
|
Schattendorf - Ágfalva |
|
Sieggraben (Herrentisch) – Sopron (Görbehalomtelep) |
|
Wallern - Kapuvár |
Nyitva maradnak a nagyobb határátkelők, mint például Nickelsdorf/Miklóshalmán és Kittsee/Köpcsényen. A rendelet várhatóan május 20-án hatályát veszti – írja az orf.at.
M1-es autópálya. Ott jártunkkor 6 km-es volt a kaionsor
Ezek után pedig a tapasztalataim. A határ előtt 6 kilométerrel a kamionok elkezdenek torlódni a leállósávban. Vagyis szétválasztják a személy és teherforgalmat. Személyautóval százas tempóban haladunk a határ felé, mellettünk álló kamion hegyek. Vajon a sor végén álló teherautó sofőr meddig várhat a sorára? Belegondolni is rossz, de bizonyára hozzá szoktak már a sofőrök.
A határhoz érve 30-40 személykocsi gurul az ellenőrző ponthoz. Araszolva haladunk, de itt mindig araszolás van, akkor is, ha éppen nincs száj- és körömfájás. Így sem több, mint öt perc és ott vagyunk az ellenőtző ponton. Egy speciális fertőtlenító teknő van az úton, ezen kell áthajtani. A kocsira nem fújnak semmit, sem a kerekekre, sem pedig a karosszériára. Egy másodpercre megállok a teknőben, hogy a telefonommal egy fotót készítsek. Int az osztrák határőr, hogy menjek. Megyek, mondom, csak a fotó. Ennyi volt a fertőtlenítés. Az ember semmit sem érzékelt belőle.
Most vagyunk a fertőtlenítő teknőben. Ennyi volt.
A személykocsi forgalomtól pár száz méterre serényebb munka folyik. Vegyvédelmi ruhába öltözött emberek spriccelik a folyadékot a kamionokra. Teljesen mindegy, hogy autószállító tréler vagy éppen zárt teherautó.
Oda menni nem lehet, csak a távolból látjuk, hogy a tetőtől talpig fehér ruhás emberek szorgalmasan fertőtlenítenek.
Ami a személyautóknak egy egyszerű áthajtás, a teherforgalomnak alapos fertőtlenítés. Ez is magyarázza, miért tornyosult fel a sor hat kilométeresre.
További fertőtlenítő ponttal nem találkoztunk a Hegyeshalom-Parndorf vonalon. Ahogy visszafelé sem, Magyarország felé nem hogy öt perc, nulla volt a várakozás.
A police.hu-ra a Magyar Rendőrség feltett egy videót, hogyan zajlik a fertőtlenítés. Minden valószínűség szerint ezt láttuk volna Nickelsdorfban is, hogy közel engedtek volna bennünket.