magyarok

Szathmáry Károly első buszvezető tanfolyama Aradon

2015.03.12.

A magyarországi városi autóbusz-közlekedés elindulása, az aradi buszvezetők kiképzésének története csupa izgalom, dráma és tragédia egyben, de mégis siker, példaadó szakmai hőstörténet.

A történelmi Magyarországon Arad szabad királyi város, multikulturális adottságaival, gazdasági, ipari szempontból igen fejlett településnek számított a múlt század elején. Az Aradi Automobil-közlekedési Vállalat már 1905-ben létezett, hirdetést adott fel a helyi újságokban, hogy részvényjegyzésre, gyűjtésére kérje a város polgárait autóbusz-közlekedés megszervezésére.

A lófogatú konflisok és fiákerek világában ez persze nem volt könnyű feladat, sokszor és sokan akadályozták az elképzelés megvalósulását. Az automobil rajongói azonban végig mentek a rögös úton, 1907-ben döntést hoztak: korszerű autóbuszokkal kívánják megoldani a lakosság közlekedését. Az amerikai Westinghouse cég francia gyártmányú autóbuszait vették meg, már tervezték ide az autógyárat is (a későbbi MARTA), gondolták ez még könnyebbé teheti majd az üzemeltetési gondokat. Megrendelték tehát a nyolc autóbusz alvázat, az aradi Weitzer gyár építette meg hozzá a karosszériákat. A hatalmas Westinghouse autóbuszok bemutatkozása nagy feltűnést keltett Aradon, de még az országban is. 
„ …ez Párizsba illő látványosság volt, egy rengeteg omnibusz, mely a hátán és gyomrában 36 utassal töff-töffölve rohant végig az utcákon, álmélkodó arcokat hagyva maga mögött…”  
„…a közönség lelkesen éljenezte a nagy sebességgel száguldó gépkocsit, mely végül a városháza előtt állapodott meg. A nagy tömeg még itt is zajos éljenzéssel, kalaplengetéssel fogadta az új automobilt, éjszakára pedig a megpihenő járművet a tűzoltószertárba helyezték el…„ – írta az Arad és Vidéke c. újság.

 A hatvan métermázsa tömegű, tömör gumiabroncsokon guruló, mozdonyszerű autóbuszok vezetéséhez persze jól képzett sofőrök is kellettek. Ennek gondját bízták Szathmáry Károly gépészmérnökre a város gépüzemeinek igazgatójára. A kitűnő szakember, már fiatalon is nagy tapasztalattal rendelkezett, Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban végezte tanulmányait, Detroit egyik fuvarozó cégének műszaki vezetője is volt.  Rendhagyó módon, már a tanfolyam idejére napidíjat fizetett a jelölteknek. A Westinghouse monstrumok vezetéséhez fizikai adottságaikat is figyelembe véve, gépész végzettségű szakembereket, korábban gőz-lokomobil vezetőket vagy tűzoltókat keresett. Segítője Váczán János főgépész, ők ketten tanították be a sofőröket, ami jórészt műszaki ismeretekből és a város libalegelőjén tartott automobil-vezetési gyakorlatokból állt. Hosszú, levert karók között tanulták meg a kanyarodásokat, megfordulásokat és a tolatás műveleteit. 1908. május végén néhány autóbusz már meg is kezdte gyakorló járatait, vizsgálták, hogy a város közúti forgalma miként viseli a szokatlan automobilokat. Hamar megállapították:a lovak nagyon félnek a dübörgő monstrumoktól, a gránitkockaköves út pedig iszonyúan ráz. A város vezetői úgy döntöttek, az aradi főúton kétoldalt aszfalttal borítják be az úttestet és arra csak az autóbuszokat engedik rá. A lófogatok középen, továbbra is a keramitkockás útburkolaton közlekedhettek. Sajnos megtörtént az első autóbusz baleset is, a 6-os kocsi beleszaladt az előtte haladóba, az fellökött egy gyalogost, szerencsére csak könnyebb sérülést okozva neki. 

A buszvezetők kiképzése igen nehéz feladatnak bizonyult. Az országúton már elég jól vezettek, de a városban, az úttesten szertelenül és gyanútlanul sétáló gyalogosok, a szabálytalanul közlekedő lófogatok között nagy volt a veszély. Akkor még nem volt egységes KRESZ sem az országban, Szathmáry főmérnök és társai helyi szabályrendelet is megfogalmaztak. A városi sebességet 10/km/h-ban, a szélesebb utcákban 20 km/h-ban adták meg, minimálisan 5 méteres követési távolságot engedélyeztek. A lovas kocsikra dörzsféket kellett szerelni, a kerékkötő láncok, a küllők között átvetett „rögzítő fék” használatát megtiltották.

Az idő pedig haladt előre, a városban nagy volt a várakozás, sokan szerették volna kipróbálni az autóbuszon közlekedést. Szathmáry óvatos volt, többször időt kért, ő ugyanis tudta (volt neki vezetői gyakorlata!) a 8 méter hosszú, 2.5 méter széles, 4 méter magas, 60 métermázsa tömegű automobilt vezetni óriási felelősség. Lent 16 ülő- és hat állóhely volt, fent (az imperiálon) 18 személy számára volt hely, a két vezetővel együtt negyvenkét ember utazhatott rajta. 
Végül, 1908. július végén a hatalmas alkotmányok zúgva és zakatolva kigördültek ki az aradi lovarda kapuján. Hogy teljes próbára tegyék a buszvezetőket is, csengővel hirtelen megállást jeleztek...” s a gépek alig két lépésnyi közön, precízen megállottak.” 

Elindult Aradon a buszközlekedés. Hónapokig rendben is volt minden, örültek az újfajta közlekedés előnyeinek. 1908 decembere, 1909 januárja azonban nagyon kemény fagyokat, sok havat hozott. Az utakat hiába takarították, a nehéz, tömörgumis, keménygumi abroncson az autóbuszok ide-oda csúszkáltak, keresztbe álltak. Befagytak a hűtők, nem indultak a motorok, a menetidőt sem tudták tartani, növekedett a balesetek száma. Mindezért persze Szathmáry Károlyt és a sofőröket hibáztatták. Később ugyan kiderült, hogy az autóbuszvezetők legtöbbször vétlenek voltak, a rendőrség mégis megbírságolta, többször meghurcolta őket. Pl. a sajnálatos és súlyos baleset után – amikor a busz utasa egy behajló faág miatt sérült az emeleten - Szathmáry főmérnököt nagyon kemény támadások érték.
 
Ő azonban a lehető legjobb megoldást választotta. Újra kivezényelte összes buszvezetőjét a libalegelő gyakorlótérre. Hat méter magas fagerendákból ácsolt kereteket állítatott fel, és ezekről 4 méteres magasságban kolompokat lógatott alá. Mindezeket kellett kerülgetni a sofőröknek, hogy még jobban megtanulják, begyakorolják a jármű méreteinek, magasságának érzékelését. Szathmáry bízott a gyakorlati módszerek eredményességében. A sors azonban nem volt hozzá kegyes, - miközben gyakoroltak a libalegelőn, egyik napról a másikra kiengedett a fagy és a lomha ős-autóbuszok, a Westinghouse monstrumok beleragadtak a sárba. Nem volt ember, nem volt bivaly, nem volt olyan erős gép, ami kihúzta volna őket innen. Elsüllyedtek a kerekek, a motorok is, néhány jármű ott a libalegelőn telelt át.  Szathmáry Károly nem adta fel a küzdelmet, új autóbuszok megvételét szorgalmazta, új sofőrtanfolyamot indított, tudta, hogy gyakorlatlan emberekre nem bízhatja a buszok vezetését. 

Időközben a felépült Magyar Automobil Gyár Rt. (Marta) vezérigazgatójává Haltenberger Sámuelt nevezték ki Budapestről, a gyár segítségével az autóbuszüzem új járműveket kapott. Aradon újra visszaállt a rend, az autóbuszokat már megszerető utasok teljes megelégedésére.  

Szathmáry Károly az aradi autóbusz-közlekedés nagy híve, az első autóbusz-vezetők képzésének megszervezője 1911-ben már országos hírű, nemzetközi szinten is elismert automobil szakértő. Külföldre, Bécsbe is többször hívták, számoljon be nem mindennapi eredményeiről, aradi sikereiről, a buszvezetők képzésének küzdelmes, de bevált módszereiről.
 
És megint jött a sors kegyetlen fintora: 1911. október 30-án a Székesfővárosba utazott, a Kerepesi úti gumigyárba intézte volna ügyeit. A Hungária Hotel előtt éppen egy Aradon készült Marta taxiba szállt, a kocsi azonban egy perc múlva összeütközött a körúti villamossal. Szathmáry Károly az úttestre zuhant, kórházba szállították, állapota fokozatosan rosszabbodott, november 12-én meghalt. Mindössze 34 évet élt. Szülővárosában, Aradon temették el, - még egy arckép sem maradt róla.
 
Balogh Zoltán
Forrás: 
- Bálint Sándor: Autóbusz-sofőrképzés a század elején (Autóvezető 1997/2 sz.)
- Közlekedési Múzeum Évkönyve – VIII. kötet.  KÖZDOK - 1988 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....