Bosch

Száz éve még Bosch csengője figyelmeztetett a guminyomás csökkenésére

2025.03.15.

A legtöbb autós talán nincs is tisztában vele, hogy biztonsági szempontból mennyire fontosak a gumiabroncsok. Pedig egy defekt, hirtelen nyomásvesztés vagy a meglazult kerék komoly meghibásodásokat és veszélyes helyzeteket eredményezhet.

A gumiabroncsok állapotát érzékelő és a vezetőt időben figyelmeztető rendszerek segíthetnek a fenti helyzetek megelőzésében. Jelenleg különböző technológiai megoldások léteznek a piacon, amelyek képesek a kerekek állapotának monitorozására. Az egyik ilyen megoldás keréktárcsákba szerelt érzékelőkkel működik, de léteznek szoftver alapú, a járművek viselkedésének elemzésével működő rendszerek is.

A Bosch által most fejlesztett platform tovább bővíti az adatalapú gumiabroncs-állapotra vonatkozó szoftveres megoldások kínálatát. Ezeket a Vehicle Motion Management ökoszisztémán belül – a jármű teljes mozgását biztosító szoftverrendszer – az adatalapú szolgáltatás részeként kínálja majd a vállalat.

A fejlesztés során a Bosch más cégekkel is együttműködik. Az olyan közvetett rendszerek esetében például, amelyek nem igényelnek további érzékelőket, a Bosch csoport a NIRA Dynamics autóipari beszállítóval régóta fennálló üzleti kapcsolatát bővíti.

Az adatalapú abroncsmegoldások különböző algoritmusokból állnak, folyamatosan figyelik az abroncsok állapotát, és időben figyelmeztetést adnak a járművezetőnek a nyomás-csökkenésről vagy a kerekek rögzítésének meglazulásáról, így megelőzve az esetleges meghibásodásokat.

A Bosch már 1923-ban szabadalmaztatott egy olyan eszközt, amely képes volt figyelmeztetni a kerekekben lévő nyomás csökkenésére. A Bosch-Glocke, vagyis Bosch csengő persze jóval egyszerűbben működött, mint a jelenleg használt megoldások. A kerékre szerelt szerkezet ugyanis nem a szelephez csatlakozott és nem közvetlenül a nyomás változását figyelte. A keréktárcsára rögzített csengő karja alap esetben semmivel sem érintkezett, vagyis, ha minden rendben volt, néma maradt. Ha viszont csökkent a gumiabroncs nyomása, a szenzor karja leért a földre, működésbe hozva a csengőt minden kerékfordulat esetében. A Bosch csengő ráadásul egyszerűen állítható volt, így gyakorlatilag azonnal az adott járműhöz, vagy terheléshez lehetett igazítani.

Annak ellenére, hogy a Bosch csengő már több mint 100 éves, az autókból jó pár évtizedre eltűntek a keréknyomás-érzékelők. Az első újkori rendszer a legendás Porsche 959 modellekben jelent meg 1986-ban. Persze ez és a belőle továbbfejlesztett utódjai jóval összetettebbek és többet is tudnak, mint a csengettyű.

A Bosch adatalapú rendszere tehát folyamatosan és egyenként felügyel minden egyes abroncsot, és egy felhasználóbarát felületen keresztül figyelmezteti a járművezetőket a fokozatos nyomásvesztésre, vagy épp a kerék meglazulására. Az adatalapú gumiabroncs-megoldások egyik új algoritmusa még a kismértékű, fokozatos nyomásvesztést is képes érzékelni. Vagyis amint a gumiabroncsnyomás értéke mintegy 5 százalékkal eltér az ideális tartománytól, a járművezetők figyelmeztetést kapnak. Miután az abroncsnyomás újra megfelelő, a rendszer az Easy Reset funkcióval egyszerűen visszaállítható.

Egy másik algoritmus már akkor érzékeli a kerék meglazulását, amikor a kerékcsavarok mindössze fél milliméterrel elmozdulnak, amit az eszköz nélkül gyakorlatilag lehetetlen lenne észrevenni. Amellett, hogy korai figyelmeztetést ad a járművezetőknek, konkrét cselekvési javaslatokat is tesz. Így a Bosch adatalapú gumiabroncs-megoldásai segítenek megelőzni a meghibásodásokat és növelik a biztonságot minden út során.

Szenzorokkal felszerelt gumiabroncsok fejlesztésével is foglalkozik vállalatunk. A Pirellivel közös projekt keretében megalkotott Pirelli Cyber Tyre a világ első olyan rendszere, amely integrált érzékelőkkel ellátott gumiabroncsokon alapul. A közös fejlesztés célja, hogy új, szoftveralapú megoldásokat és funkciókat hozzanak létre a gumiabroncsokba integrált érzékelőknek köszönhetően. A járművezetők számára ez nagyobb biztonságot, kényelmet, valamint jobb menetdinamikát eredményez. A beépített szenzorok feladata, hogy adatokat gyűjtsenek, és azokat valós időben továbbítsák a jármű vezérlőegységéhez.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....