ICDP

Százmillió eurós büntetés vár a gyártókra 2021-től

2019.04.02.

Mint az a tavalyi év során kiderült, 2021-től minden gyártó köteles az összes értékesített autója széndioxid-kibocsátási értékének átlagát kilométerenkénti 100 gramm alatt tartani. Egyes gyártók jól állnak, míg mások komoly büntetéssel számolhatnank.

Magasan a Volvo áll a legjobban, várhatóan 13 grammal a 100-as határon belül lesznek. De nyugodt lehet a Toyota, a Renault-Nissan csoport, a Honda valamint épphogy, de a Jaguar-Land Rover is. A többi gyártó egytől-egyig büntetésre számíthat, ami az értékesített autóik számától is függ. Így fordulhat elő, hogy a Daimler 190 millió eurós büntetéssel kalkulál a két grammos túllépés miatt, a Mazda pedig 4 grammal is „csak” 75 milliót fizet majd.

Mérete miatt a Volkswagen csoport jár a legrosszabbul, 1,4 milliárd eurós bírságot kapnak majd kézhez a 105 grammos várható átlag miatt. A Ford 430 milliós tételt jegyezhet majd fel a kiadások között, a 107 grammos átlaggal legrosszabbul teljesítő Fiat-Chrysler csoport pedig 700 milliós büntetéssel kalkulálhat.

Ez az Európai Uniós szabályozás következménye, de nézzük, a különböző államok milyen egyéb tervekkel álltak elő a zöldebb közlekedés érdekében. Norvégia példája ismert, 2025-től kizárólag elektromos és plug-in hybrid járműveket helyezhetnek forgalomba a gyártók. Bár a norvégok magasan a legszigorúbbak, más államok is komoly tervekkel álltak elő.

A Dánok 2030-től tiltanák be a belső égésű járművek értékesítését, 2035-től pedig a hagyományos, tehát nem hálózatról tölthető hibrideket sem értékesíthetnek a gyártók. A Svédek velük tartottak a 2030-as belső égésű motorral ellátott járművel tiltásánál, de ott még nem tiszta, hogy mi vár a sima hibridekre.

A Franciák 2040-től tiltanák a hagyományos erőforrással szerelt autók árusítását, ebben pedig egyet ért velük a spanyol és a brit kormány is. Utóbbiak esetében jelenleg heves vita folyik a parlamentben (már a Brexit szavazásokon túl), ugyanis komoly nyomás helyeződik a kormányra, hogy ezt a dátumot hozzák előre 2032-re.

Bár ezek a kezdeményezések extrémnek tűnnek első látásra, de mind illeszkednek az Európai Unió 2050-re készített terveihez, amely szerint a kibocsátási értékek minimalizálása az elsődleges cél, a jelenlegi értékek töredékét szeretnék látni minden egyes autó esetében.

Kérdéses, hogy Magyarország mikor indul el ezen az utón, de tény, hogy a gazdasági helyzetünk és az autóparkunk kifejezetten öreg kora miatt nehéz a korlátozások bevezetése úgy, hogy az ne váltson ki komoly felháborodást.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.11
Minden jónak vége lesz egyszer, az európai buszlimuzinok kora leáldozóban van, helyükre a szabadidő....
2020.08.11
A német autóipar bajban van, ezt jól tudjuk, az államtól pedig egyelőre csak az elektromos autók....
2020.08.11
November 22-én, Portugáliában zárul a gyorsaságimotoros-világbajnokság 14 futamosra tervezett....
2020.08.11
Wessam Jamoul Szíriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.11
A koronavírus-járvány miatt elképzelhető, hogy novemberben sem tudják pótolni az áprilisról....
2020.08.11
A Lexus dizájnerei, akik hosszú és bonyolult folyamat során fejlesztik ki az új színárnyalatokat....
2020.08.11
A második negyedévben számottevően, de legjelentősebb felvevőpiaca, a járműipar termelésénél kisebb....
2020.08.11
A 2021-es modellév is számos modellfrissítést hoz a BMW Motorrad-nál. Az új konfigurációk 2020.....
2020.08.11
A koronavírus járvány kapcsán született autóipari cikkek nagy része arról szólt, hogy a....
2020.08.11
A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) világszerte nagy léptékben fejlődik, és....