ICDP

Százmillió eurós büntetés vár a gyártókra 2021-től

2019.04.02.

Mint az a tavalyi év során kiderült, 2021-től minden gyártó köteles az összes értékesített autója széndioxid-kibocsátási értékének átlagát kilométerenkénti 100 gramm alatt tartani. Egyes gyártók jól állnak, míg mások komoly büntetéssel számolhatnank.

Magasan a Volvo áll a legjobban, várhatóan 13 grammal a 100-as határon belül lesznek. De nyugodt lehet a Toyota, a Renault-Nissan csoport, a Honda valamint épphogy, de a Jaguar-Land Rover is. A többi gyártó egytől-egyig büntetésre számíthat, ami az értékesített autóik számától is függ. Így fordulhat elő, hogy a Daimler 190 millió eurós büntetéssel kalkulál a két grammos túllépés miatt, a Mazda pedig 4 grammal is „csak” 75 milliót fizet majd.

Mérete miatt a Volkswagen csoport jár a legrosszabbul, 1,4 milliárd eurós bírságot kapnak majd kézhez a 105 grammos várható átlag miatt. A Ford 430 milliós tételt jegyezhet majd fel a kiadások között, a 107 grammos átlaggal legrosszabbul teljesítő Fiat-Chrysler csoport pedig 700 milliós büntetéssel kalkulálhat.

Ez az Európai Uniós szabályozás következménye, de nézzük, a különböző államok milyen egyéb tervekkel álltak elő a zöldebb közlekedés érdekében. Norvégia példája ismert, 2025-től kizárólag elektromos és plug-in hybrid járműveket helyezhetnek forgalomba a gyártók. Bár a norvégok magasan a legszigorúbbak, más államok is komoly tervekkel álltak elő.

A Dánok 2030-től tiltanák be a belső égésű járművek értékesítését, 2035-től pedig a hagyományos, tehát nem hálózatról tölthető hibrideket sem értékesíthetnek a gyártók. A Svédek velük tartottak a 2030-as belső égésű motorral ellátott járművel tiltásánál, de ott még nem tiszta, hogy mi vár a sima hibridekre.

A Franciák 2040-től tiltanák a hagyományos erőforrással szerelt autók árusítását, ebben pedig egyet ért velük a spanyol és a brit kormány is. Utóbbiak esetében jelenleg heves vita folyik a parlamentben (már a Brexit szavazásokon túl), ugyanis komoly nyomás helyeződik a kormányra, hogy ezt a dátumot hozzák előre 2032-re.

Bár ezek a kezdeményezések extrémnek tűnnek első látásra, de mind illeszkednek az Európai Unió 2050-re készített terveihez, amely szerint a kibocsátási értékek minimalizálása az elsődleges cél, a jelenlegi értékek töredékét szeretnék látni minden egyes autó esetében.

Kérdéses, hogy Magyarország mikor indul el ezen az utón, de tény, hogy a gazdasági helyzetünk és az autóparkunk kifejezetten öreg kora miatt nehéz a korlátozások bevezetése úgy, hogy az ne váltson ki komoly felháborodást.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....