biztonságos közlekedés

Székünk alatt fütyül a szél

2014.05.18.

Érzem a repülés boldogságát. Érzem a zuhanás iszonyatát. A felhők felett mindig kék az ég, a porcelánbabák mindig mosolyognak, a robotpilóta sohasem hibázik. De eljön a pillanat, amikor vissza kell térnünk a Földre.

 

Szárnyakat ad vágyainknak - a képzelet

Szeretek repülni. Ki ne szeretne? Az öntudatára ébredt ember Daidalosz óta azon mesterkedett, hogy kitalálja a gépet, amivel legyőzheti a Föld vonzását. Hogy a magasba emelkedhessen, fel, egyre feljebb. Anyánk a Föld, apánk a Nap - innen oda, onnan ide, mindig útközben.

Szeretek repülni. Ki ne szeretne? Hát aki bevallja, hogy halálfélelme van, ha elveszti a lába alól a szilárd talajt. Szédül a magasban, émelyeg, ha megbillen alatta a karosszék. A frász töri ki, amikor arra a hajszálrepedésre gondol, amely tízezer méter magasan repeszti ketté a repülőgépe törzsét, és ő Ikaroszként  zuhan bele a dermesztő hidegbe, az oxigénhiányos semmibe.

Daidalosz leszármazottai közül sokan ott dolgoznak a világ repülőterei közelében. Ha nem lehetnek pilóták, repülőgépszerelők vagy légiirányítók, legalább bőröndökkel megrakott targoncát vezetnek vagy feltöltik a duty free shopok polcait. Ikarosz utódai pedig nem ülnének repülőre akkor sem, ha az amerikai lottó főnyereményéért kellene New Yorkba utazniuk.

Mi, többiek pedig egyszerre szeretjük és féljük a repülést. Amely mindennapossá vált, a low cost légitársaságoknak köszönhetően jórészt elvesztette egzotikus varázsát. Repülőjegyet kaphatunk akár olcsóbban is, mint a reptéri taxi ára.

Mégis, mégis: Daidalosz és Ikarosz működik bennünk tovább. Világhódító lelkünk ujjong, amikor a kifutópályán begyorsít a gép, felbőgnek a hajtóművek és az utast olyan erő préseli a fotelbe, amit a legvadabb sportautó sem képes produkálni. Aztán egy szökkenés, és a több száz tonnás szerkezet úgy emelkedik el az aszfaltról, olyan könnyedén, mint a szélfútta falevél. Kitárul a világ, térkép lesz a táj. Az utak hálózatán csigalassúsággal másznak az autók, a folyók szalagja villog, a megművelt földek sakk-kockái sorakoznak. Szabadon szállunk, mint a madár? Nem egészen. A tapasztalt utazók tudják, hogy az első fél órában, akárcsak az autónak, a repülőnek is különféle helyi és helyközi folyosókon kell feljebb és feljebb jutnia, hogy ráfordulhasson a nemzetközi légi sztrádára. Az már a felhők felett vezet, az örök napsütés honában. Megváltozik a motorok hangja, eseménytelen lesz a haladás, és feltűnnek a légikisasszonyok a csilingelő italos kocsikkal. Eszünk, iszunk, olvasgatunk, laptopot bújunk, tán még el is szundítunk, amikor egyszer csak megváltozik a világ. Billen a fotel, más hangon búgnak a hajtóművek. Ereszkedünk.

 

Repül a bálna. Több száz tonna hátán több száz élet utazik a fedélzeten

Általában ilyenkor kér szót először Ikarosz. Ó, az a gyomormélyi bizonytalanság, azok a szélrohamok, a sűrű homály, amelybe vakon merül bele a hófehér gépmadár! Behunyt szemünk képernyőjén híradó-bejátszások tűnnek fel. Orrukon, hasukon csúszó, szárnyaszegett géptörzsek, amelyek mellett eltörpülnek a gigantikus tűzoltó kocsik is. Ó, azok a fekete füstöt eregető, majd hirtelen belobbanó, lassított felvételként forgó csészealjak! Miatyánk, ki vagy a mennyekben…

Aztán kettőt-hármat zökken a roppant test, vinnyognak a szervómotorok, földet értünk, gurulunk. Húsz éve ilyenkor a hálás túlélők boldog tapsviharban törtek ki. Ma mindenki a telefonjához kap, felcsatlakozik a hálózatra, jelezvén hogy életben maradt. A hangszórókban felhangzik az Úr hangja: ladies and gentlemans...

De persze nem mutatjuk, hogy valamely katasztrófa túlélőjeként tekintenénk magunkra. Faarccal várjuk, hogy kinyissák az ajtót és mi gurulós kis kofferünket magunk után vonszolva kilépjünk a betonozott, burkolt, befedett, de mégis édes anyaföldre.

Viszlát, Ikarosz, a következő landolásnál!

Jámbor Gyula





 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Az Európai Unióban a jövőben jelentősen növelik az életciklusuk végére ért járművekből visszanyert....
2025.12.22
Minden autó egy darab agyagból indul. A Volvo Cars legendás agyagstúdiójában egy kis szakértő....
2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....