Önvezető autók

Szoftverforradalmat készít elő a Toyota

2018.08.28.

Az önvezető autók vezérléséhez olyan összetett szoftverekre van szükség, amelyeket a jelenlegi módszerekkel már nem lehet hatékonyan megírni. Ezért a Toyota 2,8 milliárd dollárral támogatja az új szoftverfejlesztési metódusok kidolgozását.

 

Egy 10-12 évvel ezelőtti autó vezérlő szoftvere pár tízezer kódsorból állt. Ehhez képest az autonóm közlekedésre képes gépjárműveket irányító programok több millió sorból fognak állni, miközben a megírásukra fordítható idő – a rendkívül rövid és intenzív fejlesztési határidőnek köszönhetően – természetesen nem nő a százszorosára, de még a duplájára sem nagyon. Ezt felismerve a Toyota egy teljesen új fejlesztési irányba tett rendkívüli lépést: hatalmas léptékű, 2,8 milliárd dolláros (körülbelül 785 milliárd forintos) beruházással igyekszik biztosítani, hogy szoftverfejlesztői ugyanolyan kiváló hatásfokkal dolgozzanak, mint a legendás Toyota gyártási rendszert (TPS) alkalmazó gyártóüzemek.

A Toyota, valamint két legnagyobb beszállítója, a Denso és az Aisin Seiki első lépésként egy vadonatúj vegyesvállalatot hozott létre Japánban. A névadó autógyártó 90 százalékos tulajdonában álló, Toyota Research Institute-Advanced Development elnevezésű cég élére kinevezett James Kuffner kezdetben körülbelül négymilliárd dolláros büdzsé felett rendelkezik, amelynek célja, hogy a Toyotát a szoftverfejlesztés terén is az élvonalba tartozó, új mobilitási szereplővé emelje.

Az egykoron a Google robotikai és felhő alapú kutatási tevékenységeit irányító Kuffner szerint a programozók jelenlegi munkamódszere, azaz, hogy elemenként igyekeznek megoldani összetett problémákat, majd hosszú éveket töltenek el azzal, hogy megpróbálják összefércelni az így kapott részeket – elavult. Elképzelése szerint folyamatosan, az írással párhuzamosan kell ellenőrizni, hogy a programok alkalmasak-e olyan összetett hardverek vezérlésére, mint a Toyota személy- és haszonjárművei. Az úgynevezett soronkénti validációt az űrkutatásban és a katonai jellegű szoftverfejlesztésben már évek óta használják, most ugyanezt szeretné meghonosítani az autóiparban a Toyota.

Az új szemlélet az autógyártó működésének szerves elemévé teszi a szoftverfejlesztést, integrálva azt a Toyota gyártási rendszerbe, amiből minden érintett fél profitálhat.

Az említett Toyota gyártási rendszer sarkalatos eleme, hogy a dolgozók saját hatáskörükben jelzik a meghibásodást, a selejtet, és azt azonnal kijavítják, ahelyett, hogy a későbbiekre halasztanák a felhalmozódó problémák orvoslását.

Kuffner ezer új programozót szeretne felvenni a vállalathoz, feltéve, hogy megtalálja a Toyota elvárásainak megfelelő tehetségeket. A tét mindenesetre nagy, az idő pedig sürget: a Toyota már a 2020-as tokiói olimpiai játékok alkalmával szeretné bemutatni tisztán elektromos, teljesen autonóm működésű járműflottáját, és ebben célszerű volna már az új fejlesztési elvek szerint megvalósított vezérlést alkalmazni. „Az alapelv rettentő egyszerű: ha képesek vagyunk olyan autót építeni, amelyet rendkívül megbízható, összeomlás-mentes szoftver vezérel, gyakorlatilag megvalósítottuk a gépkocsit, amely képtelen balesetet okozni” – foglalta össze munkájuk jelentőségét Kuffner.

 

Fotók: Toyota, businesswire.com, today.uconn.edu

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..