pártautók

Szovjet diktátorok, akik ZIL helyett Rolls-Royce-t választottak

2023.09.23.

Lenin lánctalpas Rolls-Royce-t használt, Sztálin páncéloztatta autóit, Brezsnyev több kocsit összetört.

Leninnek nem volt jogosítványa, Sztálin nem vezetett autót, mániákusan tartott a merényletektől, ezért még testőrei előtt is konspirált és csak az indulás előtti utolsó pillanatban választott autót.

A diktátor korszakában már vastag golyóálló üvegezésű és erős páncélzatú ZISz-ek szolgáltak a Kreml folttájában, mely igencsak változatos.

A népek nem biztos, hogy arra a lenini hagyomány folytatására gondoltak, hogy kommunista vezérüknek, Brezsnyevnek is Rolls-Royce kocsival kell járnia. A szovjet főtitkár annyira imádta a patinás márkát, hogy többször vezette is az 1966-os Silver Shadow-t.

Lenin lánctalpas Royce-Rolls autója    Forrás: LSB

Brezsnyev közismerten autóbolond volt és nyugati államfőktől, uralkodóktól negyven autót kapott ajándékba, így fejedelmi kollekció parkolt a Kreml garázsában. Ha kedve támadt egy kis száguldásra, akkor több Ferrari, Jaguar, Lincoln, Maserati és Mercedes modell közül választhatott.

Leninek nem volt jogosítványa, a cártól örökölt lánctalpas Rolls-Royce-t sofőr vezette, Brezsnyev viszont gyakran átvette a kormányzást, olykor azért, hogy autóit tesztelj, de ilyenkor kevés volt neki az állami és pártvezetőknek fenntartott moszkvai középső sáv, ezért olykor fél várost lezárták, amikor a Szovjet Kommunista Párt főtitkára száguldozni akart.

Szovjet klasszikusok    Fotó Boros Jenő

Márpedig akart, volt miből választania, hiszen a hivatalos GAZ, ZISz és ZIL jelvényes Volgák és Csajkák mellett különleges modellekből választhatott: volt benne benne 1973-as évjáratú Nissan President, Cadillac Eldorado, Maserati motoros Citroën, több Mercedes, Chevrolet Bel Air, Opel Kapitan L, Chrysler, Lincoln Continental, Oldsmobile, Pontiac és három Rolls-Royce. Utóbbiak közül a II. Erzsébet angol királynőtől kapott 1966-os Silver Shadow modellt személyesen tört össze a főtitkár, méghozzá Moszkvában, közúton.

Brezsnyev összetört Silver Shadow-ja, a főtitkár bábujával   Fotó Boros Jenő

Egy 1980-as állami ünnepségre menet maga vezette Rolls-Royce-át a főtitkár, a megszokott ZIL pártlimuzinokból álló konvoj végén haladt, a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartva. A forgalomirányító rendőrök azt hitték, hogy lihacsovi autóknál kisebb sötét autó már nem a delegáció része, ezért neki már nem biztosítottak neki szabad utat, és feloldották az útzárlatot, aminek világpolitikai jelentősége lett.

Az egyik kereszteződésben teherautóval ütközött a Brezsnyev vezette Rolls-Royce. A villámgyors mentés után hermetikusan lezárták a környéket, a teljes hírzárlat miatt csak évtizedekkel később vált ismertté a baleset, melynek következtében két hétig kórházban volt a főtitkár. A törött Rolls-Royce sokáig egy titkos katonai raktárban pihent, majd 1989-ban a Rigai Autómúzeumba került. A műszaki totálkáros kocsiért egy vadonatúj Ladát adott cserébe a Litván Veteránautó Klub. Napjainkban gyári márkaképviselet és szalon várja a Vörös téren a Rolls-Royce autóra vágyókat.

Olykor külföldi kiállításokra is elviszik, megjelent már a frankfurti és genfi nemzetközi autószalonon is, benne Brezsnyev élethű viaszmásával, a karambolos pillanat pózában megmintázva.

Az ajándék Mercedes a márka stuttgarti múzeumában     Fotó Boros Jenő

Nem ez volt Brezsnyev első karambolja. 1973-ban a Rajna melletti Bonn-Bad Godesberg rezidencián, a hegycsúcson fekvő Petersberg Grand Hotelnél adta át neki a német kancellár, Willy Barndt a négykerekű ajándékot, egy szürke 450 SLC Mercedest.

Brezsnyev azonnal ki is próbálta, ám az újdonság és némi alkohol hatására az első száz méteren árokba hajtott és összetörte a vadonatúj sportkocsit. Volt belőle tartalék, megkapta, kívánságára vörös színűt.

A szovjet főtitkárról keringő legendák szerint autózás közben gyakran megszökött biztonsági emberei elől, a Krímben felvett két stoppos hölgyet, akiket vezetői tudásával akart meghódítani. Előfordult, hogy hivatásos sofőrjének rosszullétekor átvette a volánt és kórházba hajtott vele.

Ami tény, hogy Brezsnyev megautóztatta az amerikai külügyminisztert, aki erről így írt könyvében: „Egy alkalommal a főtitkár elvitt egy fekete Cadillackel. Nagy sebességgel rohantunk a keskeny, kanyargós országutakon, így csak imádkozni tudtam, hogy a legközelebbi kereszteződésben megjelenik néhány rendőr, és véget vet ennek a kockázatos játéknak. De ez túl valószínűtlennek tűnt, mert aligha merte volna megállítani a párt főtitkárának autóját. A száguldás a mólónál ért véget, ott szárnyashajóra ültünk Brezsnyevvel, szerencsére már nem ő vezetett.” Az utazás végén Henry Kissinger csak annyit mondott kísérőinek: „Nem valami jó politikus, de remek sofőr!”

Nem így gondolta főnöke és akár globális következményei lehettek volna a Maryland-i kalandnak. Richard Nixon amerikai elnök akkoriban kapta a legújabb Lincoln Continentalt, az 1973-as sötétkék modellre azonnal lecsapott a vendég Brezsnyev, aki ellentmondást nem tűrve a volán mögé ült, majd próbaútra indult vendéglátójával. A Camp David környéki keskeny és kanyargós úton nem kis kockázatot jelentett az 50 mérföldes (80 km/h) tempó, melynél Nixon csak annyit mondott, hogy „lassabban, kanyar jön...”

Nixon Lincolnja    Forrás: Ford Motor Co. 

Az útról így emlékezik meg önéletrajzi könyvében Nixon: „Már csikorogtak a kerekek, amikor Brezsnyev úr fékezett, majd erőteljesen kormánymozdulattal befordult. Az utazást követően a főtitkár elégedetten csak ennyit mondott: „Ez egy nagyon szép autó. Jól megy az úton.”, amire csak annyit tudtam felelni, hogy „Ön kiváló sofőr, én soha nem tudnék befordulni akkora sebességgel, amivel haladt.”

Az amerikai Lincoln megúszta a tesztet, a két világhatalom vezetője, Nixon és Brezsnyev is a múlté, maradt a klasszikus intelem, hogy szerénység elvtársak, ami az újkori Oroszországban is többször elhangzott Vlagyimir Putyintól, aki többször is hiába próbálta hazai gyártású autókba átültetni a Mercedes bűvöletben nevelkedett apparatcsikokat.

Oroszországban évtizedeken át ZIL-ekből állt a protokoll flotta, de Borisz Jelcin óta nemigen vették igénybe a 70-es éveket idéző páncélozott limuzinokat. Putyin, Medvegyev és az orosz vezetés Mercedesekkel járt.

Putyin 2012-es kampányában hirdette meg az orosz politikusnak orosz autót programot, a helyzet nem változott. Az államapparátus és a párt vezetői továbbra is ragaszkodtak a német luxushoz, pedig a modellváltás érdekében pályázatot is meghirdettek az orosz protokollautóra.

Több látványos számítógépes grafika is született a pályázatra, de néhány valódi prototípus után az orosz vezetés rájött, hogy mégis csak kellenek a németek, legalábbis tervezéshez és fejlesztéshez.

2014-ben az orosz ipari és kereskedelmi miniszter, Denisz Manturov jelentette be, hogy a VW konszernhez tartozó Porsche Engineering közreműködésével fejlesztik az elnöki flottát. Versenyben volt még az osztrák AVL, a brit Ricardo (Nagy-Britannia) és a német FEV.

A Cortege-projekt része egy szedán normál, hosszú és nyitott változata, valamint egy buszlimuzin és terepjáró, melyet a biztonsági szolgálatok is használnak. A főleg Bentley alapokra épülő modellcsalád sorozatgyártását 2017-re tervezték, ez azonban csúszott néhány évet, de 2021-ben a Moszkvai Autószalonon már bárki által elérhetővé vált a már az Aurus Szenát.

Mert hogy az összes orosz milliárdos ilyennel akar járni, nem véletlenül, hiszen pont olyan, mint amivel az ország első számú vezetője közlekedik.

A polgári Aurus alapváltozatát 600 lóerős, 4,4 literes, V8-as hajtja, de rendelhető 6,6 literes, V12 hengeres 860 lóerőssel is, utóbbi nyomatéka 1470 newtonméteres, mely mely kilencfokozatú automata sebességváltón át jut el a mind a négy kerékhez. Kell is az erő, mert a páncélozott Aurus tömege 6,5 tonna.

A Szenát hossza 6,6 méter, szélessége 2 méter, magassága 5 milliméter híján 1,7 méter. A beépített bárhoz Aurus-logós kristálypoharak járnak. A modellt már prototípusként tesztelte Putyin elnök Szocsiban, a Forma 1-es versenypályán. A Szenát után mutatták be a kísérőkocsiként szolgáló Arsenal modellt, mely tulajdonképpen egy páncélozott mikrobusz és a protokoll konvoj kíséretének biztonsági kocsija.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....