Ford Mustang

Szükség van a Ford Mustang új generációjára?

2022.09.29.

Múlt héten bemutatták a legendás Ford Mustang hetedik generációját, amely 2024-től lesz elérhető a nagyközönség számára. Azonban valóban akkora újdonság és innováció fért bele a V8-as motorral szerelt sportkupéba, mint ahogy azt a cég előre belengette, vagy csak egy frissítés a 2023-as Chevrolet Corvette Z06 ellenfeleként, vagy csak egy utolsó búcsú a robbanómotoros izomautók világának?

Bár múlt héten már írtunk az újonnan leleplezett Ford Mustangról, ez a cikk nem azzal foglalkozik, hogy milyen újításokat, mennyivel erősebb motort, hány collal nagyobb kijelzőt, milyen okosfunkciókat és milyen színpalettát kapott az új autó, hanem azzal, hogy hogyan fogadta mindezt a közvélemény és volt-e valójában szükség egy új generációra a Ford póniautójából egy olyan időszakban, amikor az izomautók mostani formájukban megszűnni látszanak.

Az elmúlt évek helyzete egyre inkább a zöldenergia felé tereli az autóipart is, amely egy teljesen észszerű és támogatandó irány, azonban Detroit, Amerika autógyára kiskapukat keres, hogy megmentsen valamit a robbanómotorok olajszagú világából. A sportautók nyilvánvalóan nem környezetbarát mivoltukról híresek, a Ford az elmúlt időszakban azonban úgy tűnt, meghajlik a közakarat előtt és minden új járművébe legalább egy hibrid hajtást is becsempészik, azonban a North American International Auto Show-n bemutatott hetedik generációs Mustang esetében szó sem esett alternatív üzemanyagról, vagy elektromos hajtásról.

A Dodge bejelentette, hogy mielőtt teljesen kivezetné a piacról a hagyományos meghajtású Challengert és Chargert, egy úgy nevezett „Utolsó kört” tart a régi világ szerelmeseinek. Emellett már ízelítőt is villantott az elektromos Dodge Charger Daytona SRTA-ból is. A 2023-as Chevrolet Corvette is a modell utolsó benzines generációja lesz, mielőtt valami mással kellene előrukkolnia a General Motorsnak. Ebben a helyzetben a Ford úgy döntött, a Mustang új generációja szép kimenő lehet az élményautózás ezen szakasza számára, hiszen 1964 ez a modell indította el a póniautó fogalmát. De itt merülhet fel a kérdés: mégis minek kellett ez?

Az új generáción semmi kivetnivaló nincs, mégis kérdéses a létezése. (Forrás: Ford)

Tény és való, az új generáció külsőre, belsőre és teljesítmény szempontjából is lenyűgöző. Megfelel a modern autózás kényelmi elvárásainak, esztétikus és ízléses, sőt, még az előző generációk alakjából is fel-felcsillant részleteket, valamint bivalyerős motorral büszkélkedhet, amely természetesen V8-as és a körülmények fényében valószínűleg az utolsó ilyen autó lesz. De ha nem elég bizonyíték az új generáció létjogosultságára a fejlettebb vezetést segítő automatikák, az ötliteres Coyote motor és nem is az újragondolt külső (amely egyébként részben a jelenlegi Camarótól és Charger szedán változatától is kölcsönöz részleteket), akkor mi?

Merthogy ez az új Mustang. Persze, senki nem várt hatalmas változtatásokat, hirtelenjött innovációt, amely egycsapásra megváltoztatná a szegmenst. Lehet arra fogni a kérdést, hogy a Mustang tízévente cserélődik. Legalábbis ez a helyzet az előző generációváltással. Az ötödik eresztés 2005 és 2014 között létezett, 2015 óta regnál a mostani, hatos Mustang, így logikus, hogy a trónörökös 2024-ben fogja átvenni a helyét. Más gyártók még kisebb időközönként cserélnek, a Chevy Corvette már a nyolcas számú generációnál tart, amely 2020-ban debütált és elődje csupán hat évig élt 2014 és 2019 között.

Az ötödik generáció is tíz évet élt meg, a mostani is ennyit fog. (Forrás: Ford Archívum)

Azonban ez nem indokolja a döntést, hogy miért csupán benzinmeghajtással lehet majd elérni a Mustangot. Hiszen az elektromos hajtásra való átállást minden kormány sürgeti és az amerikai vezetés szigorú szabályozásokkal ki is kényszeríti a kvótát a gyártóktól. Miért van akkor szüksége a Fordnak egy modellre, amely a károsanyag-kibocsátási számokat igencsak megdobja?

Ott a Mach-E. A sokat szidott, csúfolt Mach-E, amire azt mondták, nem is Mustang, nem is sportautó. Valóban nem az, tény, SUV. Ennek ellenére a cég egyik lesikeresebb modellje. Akkor a Ford miért nem tudott volna kibírni pár évet, hogy egy elektromos hajtású Mustanggal jelentkezzen a 2020-as évtized másik felében? Hiszen valószínűleg nem lehet nehéz megoldaniuk és nem is félhetnek egy teljesen elektromos izomautóval megjelenni, hiszen hasonlóan merész lépést tettek a pickup-piacon, az F-150 Lightninggal.

A válasz talán ugyanott rejlik, ahol az új generáció részletei. A negyedik, Foxbody generációt idéző sebesség- és fordulatszámkijelző panelekben, az előző generációtól átvett három részre osztott hátsó lámpákban. A Mustang szó egy erős, magabiztosságot sugárzó, hangos, szagos autót idéz fel az emberekben, egy ikont. Az elektromos autó viszont egyelőre sajnos kevéssé kelt hasonló érzelmeket.

A személyre szabható műszerfal egyik beállítási lehetősége a negyedik generáció, a Foxbody megjelenítését imitálják. (Forrás: Ford)

Az új Mustang azért lesz elérhető úgy, ahogy, azért kapott V-elrendezésű nyolchengeres motort és azért lesz hangos, szagos és masszív, mert az embereknek egyelőre szükségük van egy ilyen autóra. Nem innovatív, de fejlődött az elődhöz képest, éppen csak annyira, amennyire elvárták tőle, ez pedig semmiképp sem baj. Az biztos, hogy az új Mustang egy olyan autó, amelyre sokaknak nem lesz szüksége, mégis meg fogják venni, már csak a robbanómotor-nosztalgia miatt is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....
2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....