Mercedes-Benz CLA

Talán a legjobb magyar Mercedes – Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake

2015.05.24.

Az új kecskeméti Mercedes, a CLA Shooting Brake kombi hasonlóan látványos, mint a négyajtós CLA, viszont sokkal nagyobb használati értéket kínál a megnövelt csomagtartóval és a tágasabb hátsó utasterével. A 360 lóerős AMG sportverzió ráadásul maradandó vezetési élményt kínál, még rossz tapadási viszonyok mellett is.


4,63 méteres hosszával a kategória határait feszegeti, a 0,26-os légellenállási együttható a legjobb a kompakt kombik között

A CLA Shooting Brake a Mercedes kompakt modellcsaládjának az ötödik tagja az A, B, GLA és CLA után. Míg korábbi A- és B-osztály szendvicspadlós, és emiatt magas építésű volt, addig ezekben már normál padlót használnak, amitől elegánsabb, laposabb formát lehetett kialakítani. Eddig a legszebb családtag a Kecskeméten, a B-osztály mellett készülő CLA volt, amit a Mercedes előszeretettel hív négyajtós kupénak a CLS mintájára, de valójában egy kompakt méretű négyajtós limuzinról van szó, aminek szokatlanul alacsony a teteje.


A kombi fara a CLS Shooting Brake mintájára készült

Ez a típus sok rajongót szerzett már magának az elegáns vonalvezetése miatt, különösen az Egyesült Államokban népszerű, ahol ez a Mercedes legolcsóbb modellje, ami 10-ből 8 vásárlót más márkától csábít át a csillagos gyártóhoz. Azonban a CLA esetében a használhatóság kissé csorbát szenvedett a dizájn oltárán: a fejtér meglehetősen szűk a hátsó üléseken, és a 470 literes csomagtartót sem lehet könnyen megpakolni a szűk nyíláson keresztül.


Az orron látszik, hogy a CLA az A-osztály közeli rokona

Ezeket a hiányosságokat a Mercedes a legújabb, szintén Kecskeméten készülő karosszériaváltozat, a Shooting Brake bevezetésével orvosolta. A CLS Shooting Brake-re kísértetiesen hasonlító, lapos, nyúlánk forma már előrevetíti, hogy ez a kombit sem krumplis zsákok hurcolására, sokkal inkább elegáns bőrtáskák, esetleg golfozó felszerelés szállítására szánják Stuttgartban. Talán az is megveszi majd, akinek nincs szüksége a nagyobb csomagtartóra, mert könnyen elképzelhető, hogy jobban tetszik neki a formája, mint a négyajtósé.


Hátul is belső hűtésűek a tárcsafékek az AMG-n, a felnik 19 colosak

A Shooting Brake 4,63 méteres hossza és 2,7 méteres tengelytávolsága ugyan megegyezik a limuzinéval (bocsánat, kupééval), de a hosszabb tetővonal azt jelenti, hogy hátul már viszonylag kényelmesen elfér két átlagos méretű felnőtt, ugyanis a fejtér 4 centiméterrel lett nagyobb, és beszállni is könnyebb a nagyobb ajtónyíláson keresztül. Bár a normál CLA-hoz képest javult a hátsó térkínálat, azért a Shooting Brake még így is a kompakt kategória legszűkebb képviselői közé tartozik, mivel a belső szélesség és a lábtér sem túl nagy, ráadásul az erősen befelé dőlő, apró méretű hátsó ablakok és a fejtámlával egybeépített, kilátást csökkentő első ülések is csökkentik a térérzetet.


A keret nélküli ajtó még ma is divatos, az A-osztálynak nincs ilyen

A csomagtartó viszont tényleg sokkal használhatóbb: 495 literesre nőtt meg, amit egy trükkös funkcióval, a hátsó üléstámlák derékszögbe állításával (amit a Mercedes rakodási pozíciónak nevez) 595 literesre lehet növelni. Lehajtott hátsó üléstámlákkal már 1354 literes a tér, amivel a normál CLA nem tud versenyezni, akárcsak a nagyobb nyílással, ami ugyan elmarad egy átlagos kombi hátsó nyílásának méretétől, de azért lehetővé teszi nagyobb tárgyak szállítását is. A raktér szélessége eléri az 1,33 métert, ami a kategóriájában vezető érték. Okos, mindennapi életet megkönnyítő részletekből sincs hiány: a csomagtérfedél elektromosan nyitható, a hátsó ülések háttámlájának síalagútjában található mágneses rendező a hosszú tárgyak, mint például sílécek szállítását könnyíti meg, a csomagtér-rendező összecsukható tárolórekeszt, 12 V-os csatlakozót és a csomagtartó oldalán elhelyezett kiegészítő csomaghálót tartalmaz. Felárért még csúszásgátló betétekkel rendelkező alumínium sínek is rendelhetők a padlóra.


Közel fél köbméteres a csomagtartó, de magas a rakodóperem

A kényelmes első sportülések alacsonyan vannak, a széles tartományban, négy irányban állítható kormánnyal könnyen felvehető az ideális, kissé sportos vezetői pozíció. A hétfokozatú 7G-DCT duplakuplungos váltó AMG-logós, bőrrel bevont előválasztó karja csak az CLA 45 AMG-ben van a hagyományos helyen, a gyengébb változatokban egy kormány mögötti bajuszkapcsoló helyettesíti, ami miatt a középkonzolon tárolórekeszt lehetett kialakítani.


Alcantara borítás a kormányon, AMG váltókar a középkonzolon

Néhány apróságtól eltekintve megegyezik a CLA műszerfala az A-osztályéval, ami alapvetően nem hiba, de az mélyebben lévő műanyagok minősége néhol nem méltó a márka presztízséhez és az árcédulához. Igaz, a kilincsek és a váltófülek viszont tényleg fémből készülnek, ami ritkaság ebben a méretosztályban. Természetesen az AMG csúcsváltozat a legigényesebb belül a kormányon lévő Alcantara betét, a szénszálas díszítőelemek és a látványos, jobb oldaltartású kagylóülések miatt. Szerencsére a hároméves belső dizájn a kerek légbeömlőkkel még mindig frissnek és fiatalosnak hat, a forgótárcsás Comand rendszer könnyen használható, bár nem olyan intuitívan, mint például a BMW iDrive-ja. A különálló, 7 vagy 8 colos képernyő úgy néz ki, mintha utólag lett volna beszerelve az autóba, de a Mercedes ragaszkodik mostanában ehhez a megoldáshoz, az új S-osztály kivételével minden új modelljében alkalmazza.


Akár négypontos övet is képes lenne fogadni a jó oldaltartású sportülés

A CLA 45 AMG Shooting Brake-ben könnyen megfeledkezik az apró hibákról az ember, hiszen az orrában a világ legerősebb négyhengerese, a 360 lóerős kétliteres turbómotor dolgozik, amit egy technikus kézzel rak össze az AMG affalterbach-i üzemében, és aláírásával is felel is érte. Ez a morgó, durrogó, de ha akarjuk, kulturáltan is viselkedni képes erőforrás tényleg a CLA legerősebb pontja, mivel egyszerűen kívánja, hogy keményen pörgessük, de akkor sem illetődik meg, ha visszaváltás nélkül akarunk előzni vele, mert a 450 Nm-es nyomatékával rendkívül rugalmas is. Bár 30 kilogrammal nehezebb a kombi a négyajtósnál, ez nem rontott a menetteljesítményeken: a rajtprogrammal csupán 4,7 másodperc szükséges a 100 km/h-hoz, vagyis a CLA Shooting Brake a leggyorsabb kombi az alsó-középkategóriában, még a Volkswagen Golf R Variantnak sincs esélye ellene egy gyorsulási versenyben, bár a leszabályozás miatti, 250 km/h-s végsebességeik egyeznek.


Kézzel rakják össze Németországban a 360 lóerős motort, utána szállítják Kecskemétre

A Mercedes hétfokozatú duplakuplungos váltója viszont nem olyan jó, mint a Volkswagen hatfokozatú DSG-je: valahogy nem olyan gyorsak, élesek a váltásai, és Comfort üzemmódban kicsit lassan is reagál a vezető jobb lábbal leadott parancsaira. Sport állásban persze magára talál, de ekkor jobban ki is húzatja a motort, csak később vált fel, ami néha zavaró lehet. Talán a legjobb, ha Sportban, de kézzel kapcsol az ember a kormány mögötti váltófülekkel.


René Förster rakta össze ezt az erőforrást

Bár a kormányzás elektromos rásegítésű, nincs lehetőség állítani a nehézségén, de ez nem is nagy gond, mert az alapbeállítás is jól sikerült: kellemes ellenállása van a tekerés közben, olyan természetes érzést ad, mint a régi hidraulikus kormányszervók, és még arról is szolgáltat egy kevés visszajelzést, hogy épp mennyire tapadnak az első kerekek. A CLA 45 AMG Shooting Brake-hez széria az automatikus összkerékhajtás: alapesetben csak az első kerék hajt, de ha csúszásveszélyt érzékel a rendszer, akkor a nyomaték 50 százalékát a hátsó tengelyre tudja küldeni. Ha az elektronikus menetstabilizálót az engedékenyebb Sport állásba tesszük, ez a folyamat gyorsabban, a másodperc tört része alatt zajlik le. De még ennek ellenére sem túl játékos a futómű, mert a CLA mindig egy olyan fronthajtású autónak érződik, ami a kanyar közben és kigyorsításnál is át tudja adni hatalmas erejét az útra, akár nedves időben is.


A hátsó lámpák nem változtak a négyajtóshoz képest

Bár a futómű kissé lágyabb, mint a négyajtós CLA 45 AMG esetében, ez nem befolyásolja az útfekvést, minimális dőléssel, és egy kombitól váratlanul nagy sebességgel lehet bevenni a kanyarokat, miközben a Shooting Brake nem lesz sem alul-, sem túlkormányzott, egyszerűen csak sínautóként, semlegesen fordul. Még azzal sem lehet kihozni a sodrából, ha kanyar közepén elvett gázzal, vagy korán megkezdett, padlógázas kigyorsítással provokáljuk. Valamivel kényelmesebb a rugózás, mint a négyajtós AMG esetében, de azért ne legyenek illúzióink: a sportfutómű a 19 colos kerekekkel párosítva azért nem simítja ki olyan fölényesen a nagyobb úthibák ütéseit, mint ahogy az a nagyobb, hátsókerék-hajtású Mercedesekben tapasztalható.


Látványos a matt ezüstszürke fényezés és az AMG oprikai csomag

A CLA Shooting Brake azonos motorral mindössze 170 ezer forinttal drágább a négyajtós CLA-nál, ennyit pedig mindenképp megér a nagyobb használati érték és a vonzó kombi forma. A 122 lóerős 1,6 literes benzines turbómotorral 8,6 millió forinttól indul a kombi árlistája, a cikkben szereplő 45 AMG viszont még úgy is drágának számít a 16,12 millió forintos alapárával, hogy abban szinte minden fontos extra, meg az automatikus váltó és az összkerékhajtás is benne van.


LED csíkok futnak a hátsó lámpában

A CLA Shooting Brake dolgát azonban alaposan megnehezíti, hogy az egy kategóriával nagyobb, szintén friss C-osztályos kombi, a T-modell alig drágább nála: a nagy testvér 129 lóerős benzines turbómotorral már 8-assal kezdődő, hétjegyű összegért is elhozható, ennyit pedig tényleg megér a nagyobb utas- és csomagtér, az igényesebb belső tér és a komfortosabb rugózás, a nagyobb presztízs. A CLA Shooting Brake megvásárlását viszont tisztán észérvekkel nem lehet megmagyarázni, mivel az egyik legfőbb vonzereje pont a formaterve, akinek megtetszik, úgysem fog mást választani a Mercedes kínálatából, és azt sem szabad elfelejteni, hogy a megvásárlásával hazai gyártású termékhez jutunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..