WRC

A tavalyinál izgalmasabb csatát ígér a 2023-as Rali-világbajnokság

2023.01.19.

Csütörtök este indul a szezon a Monte-Carlo-rali első napjával. Nagyrészt változatlanok maradtak a hibrid autók, de a csapatok felállása sokat változott, és új versenyek is bekerültek a naptárba, többek között a Közép-Európa rali is.

Idén a még mindig csak 22 éves világbajnokra, Kalle Rovanperära a tavalyinál jóval nagyobb nyomás nehezeik majd, mivel címvédőként már mindenki a győzelmeket fogja várni tőle. A világbajnokságok 51 éves történetében eddig csak hat versenyzőnek sikerült megvédenie a címét, a Toyota mindent meg fog tenni, hogy a finn legyen a hetedik. Idén azonban nehezebb dolga lesz, mivel a Hyundai is kiforrott autóval kezdi az évet, és a mezőny egyik leggyorsabb versenyzője, a 2019-es világbajnok Ott Tänak is csapatot váltott, hogy első számú pilóta lehessen.

Új versenyek a naptárban

A 2023-as szezon versenynaptárának számos változtatása közül talán a vadonatúj aszfaltos verseny, a Közép-Európa-rali bekerülése a legjelentősebb. Akár a világbajnoki cím sorsáról is dönthet a Spanyol-ralit felváltó, utolsó előtti fordulóként, október végén megrendezésre kerülő verseny, amely Németországban, Ausztriában és Csehországban zajlik majd. A délkelet-németországi Passauban lesz a központ, a szervezők hároméves szerződést írtak alá a világbajnoksággal. Ez a magyar nézőknek is jó hír, hiszen így a Horvát-rali mellett még egy alkalmuk lesz viszonylag közel megcsodálni élőben a világ legjobb ralipilótáit és autóit.

Mexikó először tér vissza 2020 óta, amikor a koronavírus-világjárvány miatt lerövidítették a versenyt. A 2019-es debütálás után Chile is most került vissza a versenynaptárba, a dél-amerikai murvás ralit 2020-ban a régióban kialakult politikai zavargások miatt törölték. Tervben volt idénre egy közel-keleti verseny is, de ezt végül 2024-re halasztotta az FIA. Így a versenynaptár összesen 13 fordulóból áll majd, nyolc murvás, négy aszfaltos, és egy havas versenyből, utóbbit Svédországban rendezik.

Új-Zéland és Belgium Spanyolországhoz hasonlóan kiesett a naptárból. A remények szerint Új-Zéland 2024-ben visszatérhet a tavalyi sikeres rendezést követően, már csak a lenyűgöző természeti szépsége miatt is. A tavalyi visszatérését követően ismét Japán ad otthont a szezonzárónak, a Toyota nagy örömére.

A monte-carlói shakedown csütörtök délelőtt

A 2023-as versenynaptár:

Monte-Carlo – január 19-22 (aszfalt)

Svédország – február 9-12 (hó)

Mexikó – március 16-19 (murva)

Horvátország – április 20-23 (aszfalt)

Portugália – május 11-14 (murva)

Olaszország – június 1-4 (murva)

Kenya – június 22-25 (murva)

Észtország – július 20-23 (murva)

Finnország – augusztus 3-6 (murva)

Görögország – szeptember 7-10 (murva)

Chile – szeptember 28 - október 1 (murva)

Közép-Európa – október 26-29 (aszfalt)

Japán – november 16-19 (aszfalt)

 

Csapatok

A Toyota pilótafelállása változott a legkevesebbet

Toyota Gazoo Racing – Toyota GR Yaris Rally1

Pilóták: #69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, #33 Elfyn Evans/Scott Martin, #17 Sébastien Ogier/Vincent Landais, #18 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston

A 2022-es gyártói vb-címet is megszerző Toyotánál Esapekka Lappi meglepetésszerű távozása Kacuta Takamoto előléptetéséhez vezetett: a japán, aki a tavalyi a legkiegyensúlyozottabb versenyzője volt a mezőnynek, idén a harmadik autót vezetve, pontszerzőnek nevezve fog indulni a versenyeken. De csak azokon, amelyekről távol marad Sébastien Ogier, aki tavalyhoz hasonlóan idén is csonka szezont fut. A nyolcszoros világbajnok francia a tavalyi szezonzárón kipróbált új navigátorával Vincent Landais-szal versenyez majd, a Toyota felállását a világbajnok Kalle Rovanperä és a korábban kétszer másodikként végző Elfyn Evans teszi teljessé.

Serderidis (jobbra) fizetős versenyző, tőle nem igazán várhat pontszerzést az M-Sport

M-Sport Ford - Ford Puma Rally1

Pilóták: #8 Ott Tanak/Martin Jarveoja, #7 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul, #9 Jourdan Serderidis/Frederic Miclotte (Monte Carlo, Mexikó, Szardínia és Kenya)

A pilótapiacon látott mozgásokat az váltotta ki, hogy a 2019-es világbajnok Ott Tänak egy évvel a szerződése lejárta előtt, egy opciót kihasználva távozott a Hyundai-tól. Az észt a Red Bull támogatásával visszatért az M-Sporthoz, ahol 2011-ben kezdte WRC-pályafutását, és ahol szinte az alapító-tulajdonos Malcolm Wilson fogadott fiának számít.

Ott Tänak

Meglepetésre a francia feltörekvő sztár, Pierre-Louis Loubet vezetheti a másik Ford Pumát, miután jó teljesítményt nyújtott hétfordulós szereplése során az előző szezonban. A 25 éves pilóta Thierry Neuville korábbi navigátorával, Nicolas Gilsoul-lal fog versenyezni. Anyagi okokból a harmadik Pumát csak néhány versenyen fogják elindítani, a privát Jourdan Serderdis Monte Carlóra, Mexikóra, Szardíniára és Kenyára vásárolta meg a versenyzési lehetőséget. Azonban a cumbriai alakulat továbbra is abban reménykedik, hogy a kilencszeres világbajnokot, Sébastien Loeb-öt idén is le tudja igazolni néhány versenyre, miután tavaly emlékezetes módon megnyerte Monte Carlo-ralit. Idén azért nem tudott elindulni a szezon első versenyén, mert túl kevés idő telt el a Dakar-rali vége óta. A tavalyi rossz szezonja miatt Adrien Fourmaux-t lefokozta az M-Sport, idén a WRC2-ben vezetheti a csapat autóját, a Fiesta Rally2-t. Gus Greensmith szintén elhagyta az istállót, ő idén egy új Skodával próbál szerencsét, szintén a WRC2-ben.

Hyundai Motorsport - Hyundai i20 N Rally1

Pilóták: #11. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, #4. Esapekka Lappi/Janne Ferm, #6. Dani Sordo/Candido Carrera (harmadik autón osztozva), Craig Breen/James Fulton 42. (harmadik autón osztozva)

A Hyundai kitöltötte a Tänak által hagyott űrt azzal, hogy leszerződtette a 2017-es Finn-rali győztesét, Esapekka Lappit a Toyotától, ahol a finn a harmadik Yarison osztozott Sebastien Ogier-vel. A megállapodás értelmében Lappi újra teljes szezont futhat, de valószínűleg csak második számú versenyző lesz Thierry Neuville mögött, aki az alzenaui alakulat vezéralakja a kezdetek óta. Craig Breen is versengett a teljes szezonos helyért, miután idő előtt elhagyta az M-Sportot egy rosszul sikerült 2022-es szezon után, de végül csak a harmadik autót kapta meg, melyet a tapasztalt Dani Sordóval fog felváltva használni a szezonban. Az ír Oliver Solberg helyére érkezett, miután a sokat balesetező svéd-norvégtól megvált a csapat. Petter Solberg fia szintén a WRC2-ben folytatja egy új Skoda Fabiával.

Cyril Abiteboul

Fontos változás a Hyundai háza táján, hogy a Renault korábbi Forma-1-es főnökét, Cyril Abiteboult nevezte ki a koreai autógyártó a WRC és az ügyfélalapú versenyprogramok csapatfőnökévé. Abiteboul Julien Moncet-t váltja, aki 2022-ben a csapat ideiglenes vezetője volt, miután 2021 végén távozott a sikerkovács olasz, Andrea Adamo. Abiteboulnak ez lesz az első szerepvállalása a ralisportban, karrierje nagy részét a Forma-1-ben töltötte, útja a Caterhamtől (2012-2014) és a Renault istállóig vezetett (amelyet 2021-ben Alpine-ra neveztek át). „Nem hiszem, hogy bárkit meglep, ha megtudja, hogy mindkét bajnoki címet megcélozzuk a WRC-ben” – mondta Abiteboul. „A csapat korábban kétszer nyerte meg a gyártók világbajnokságát, de az egyéni címet még soha. Mindkettő másról szól, mégis egyformán fontosak. Tavaly öt versenyt nyert a Hyundai, a cél az, hogy ezen javítsunk” – nyilatkozta az új csapatfőnök.

Autók

A hibrid Rally1-es szabályrendszer megmaradt, ezért az autókon csak apró változásokat hajtottak végre a csapatok. Eltűntek a Toyota oldaláról a légellenállást rontó légbeömlő dobozok, mivel kiderült, hogy a 2022-ben túlbecsülték a hibrid rendszer hűtési igényét. Ez a hátsó sárvédők és kerékjáratok áttervezését eredményezte. A hátsó szárnyat is módosították, hogy az új aero-csomaghoz igazítsák, és az 1,6 literes turbómotorban is találtak még pár lóerőt.

A Hyundai az aerodinamikai fejlesztésekre koncentrált: a 2023-as i20 N Rally1 karosszériáját elöl és hátul is frissítették. Lelapították és meghosszabbították a géptetőt, miközben az első kerékjárati íveket is módosították. Emellett alaposan átdolgozták a hátsó sárvédőket, a külső tükröket és a hátsó szárnyat is.

Az M-Sportnál egyelőre csak a Ford Puma Rally1 kék-rózsaszín festése a látványos újdonság, de a csapat azt tervezi, hogy a szezon során folyamatosan fejleszteni fogja az autót a Ford segítségével.

Szabályváltozások

A sportszabályzat frissítésen esett át, a legnagyobb változás vitathatatlanul a tesztelési lehetőségek csökkentése volt. Idén a csapatok 28 helyett már csak 21 tesztnapot kaphatnak (pilótánként hetet) a költségek csökkentése és a fenntarthatóság javítása érdekében. Szintén az idei szezon újdonsága, hogy a Rally1-es versenyzők összesen 28 abroncsot használhatnak egy verseny alatt, vagyis ezentúl nem ad nekik a Pirelli plusz négy gumit a bemelegítésre (shakedown). Ezeken kívül a murvás versenyeken megszüntették a szokásos 15 perces szervizelési lehetőséget, ami minden reggel rendelkezésre állt.

képek: csapatok, WRC

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..
2024.05.24
Három európai digitális képzőművészt kért fel a Lexus, hogy teremtsen különleges világot a Lexus....
2024.05.24
2020 júniusában Birgit Lauda úgynevezett kötelesrész pert indított a meghalt férje által alapított....
2024.05.24
Japán sajtóértesülések szerint zöld utat kapott a sorozatgyártásra a 2015-ös Tokiói Autószalonon....
2024.05.24
Julie Mehretu, a nemzetközileg elismert művész a BMW M Hybrid V8 versenyautó műszaki alapjaira....
2024.05.24
A SEAT S.A. erősen kezdte a 2024-es évet, hiszen január és március között rekordszintű eredményeket....
2024.05.24
A friss termékek egy „vertikális” intelligens farmról származnak. ..
2024.05.24
Összeütközött három személyautó és egy kamion a 3-as főút 193-as kilométerénél, Arnót térségében. A....
2024.05.24
A MINI és a motorsport rajongói egyként várják az új MINI John Cooper Works debütálását. A nóvum....
2024.05.24
- Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke a hétvégi Diósgyőr-rali....