közbeszerzzés

Téglaművek és flaszter-műhelyek, úton, útszélen

2020.11.13.

Sufnituning? Minek, ha műhely sem kell, mert utcán is lehet. Vagy mégsem?

Útszéli autójavítás                                                                                     Fotó: Boros Jenő

Tégla a kerék alatt

Lézerfényszórót házilag javítani, hibridben akkucellát cserélni, vagy kikapni a motort és a váltót? Átlagembernek lehetetlen küldetés, pláne utcán, mégis sokan megpróbálják. Mert van egy műfaj, ami soha nem hal ki, úgy látszik, a sufnituning örök életű, ahogy az utcai autószerelés is. Pedig ez még akkor sem ajánlott, ha olyan szakember végzi, aki hétköznapjain egyébként jól felszerelt márkaszervizben dolgozik.

De mit lehet tenni, ha rokon vagy barát kér sürgős segítséget hétvégén. Na ekkor jön a sufnituning, már amennyiben van valami műhelyféle, vagy fészer, mert ennek híján marad az utca, ami nagy kihívás. És nemcsak azért, mert évszaknak megfelelően hideg, meleg, esős, vagy szeles, hanem azért is, mert nincs akna, vagy megfelelő kocsiemelő. Vannak akik így is megoldják, mert fél kerékkel járdára, a másik oldallal némi deszkára, vagy néhány téglára állnak, akár több egymásra rakásával, amivel nem csak az autót emelik, de a kockázati szintet is.

A téglarakás magasításával a kockázat is nő                                             Fotó: Boros Jenő

És autót mosni?

Azon kívül, hogy nem a legbiztonságosabb, még szabálytalan is, mert tilos vállalkozói tevékenységet folytatni közterületen, ide tartozik az autószerelés, gumijavítás, de még a kocsimosás is.

Településenként és kerületenként eltérő a szabályozás, de az biztos, hogy mindenütt szankcionálják az ilyen jellegű tevékenységet. Vannak olyan területi hatóságok, melyeknél a bírság mértéke elérheti a 150 ezer forintot. A közterületek használatáról és a köztisztaságról szóló rendelet szerint "tilos a közkifolyóról folyóvízzel, vegyszerrel történő autómosás, vagy mosatás."

Pobjeda szerelés                                                                    Forrás: Fortepan/Krutz Márton

Egyszer volt...

A szűkös háttéripar, vagyis a mosók és javítóműhelyek ritkasága miatt a szocialista korszakban dívott a sufnituning, ha pontosak akarunk lenni, akkor inkább a flaszter-műhely, mert jobb híján sokan erre kényszerültek. A jármű-kereskedelemnek titulált merkúri autóelosztó-rendszerben nehezebb volt új és használt kocsihoz jutni, ezért a népek sokáig megtartották a régit, amit olykor az utcán fusizva javítgattak. Ami persze megfelelő szervizhálózat és alkatrész hiányában nehezen ment. Jóval nehezebben, mint napjainkban, amikor ez már leginkább csak pénzkérdés, meg persze megfelelő szerviz és szakembergárda megtalálása.

Márkás szolgáltatások

Az elmúlt évtizedekben nagyot változott az autóvilág, hiszen nem csak a járműpark gyarapodott, de bővült a szervizhálózat is és a szalonok mellett komolyan felszerelt műhelyek működnek, gyárilag képzett szakemberekkel, diagnosztikai műszerekkel, folyamatosan frissített szoftverekkel, minőségi és minősített szerszámokkal, biztonságos emelőkkel, aknákkal.

Mostanság arra is ügyelnek, hogy már azelőtt lefóliázzák a kormányt és az ülést, amikor a munkafelvevő a szerelőhöz kormányozza az autót a műhelyben. Ennek ellenére nem mindig marad minden tiszta, olykor az autó és a beépített alkatrészek előélete sem makulátlan. Özönlenek a hazai piacra a lopott és hamisított darabok. A szellemi tőke sem mindig legális tiszta származik, hiszen a diagnosztikai műszerek és számítógépek olykor illegális szoftverrel és adatbázissal dolgoznak.

Az autóját javításra beadó ügyfél sokszor nem látja, hogy mit is építenek kocsijába, márpedig baj esetén ő is bűnössé válik, amennyibe nem megfelelő a javításnál alkalmazott technológia, vagy alkatrész, például a fékbetét.

Olykor a plató is megteszi....                                                                      Fotó: Boros Jenő 

Számla van?

Reklamációs estekben biztosítékot jelenthet a hivatalos számla, ami különösen fontos, ha szerelési, vagy anyaghiba miatt történik baleset, és meg kell állapítani a személyi felelősséget. Számla nélkül ez lehetetlen küldetés. Személyi sérüléses baleset esetén súlyos következményei lehetnek a tulajdonosra, üzembentartóra nézve, és ettől kezdve az utcai tuning már nem csak közterületi szabálysértés.

Nyakig a motortérben                                                                                 Fotó: Boros Jenő

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.28
Egy 18 éves lány életét vesztette egy szánkóbalesetben vasárnap Ausztriában, a liezeni kerületben,....
2021.02.28
25 éve léteznek, még ma sem széria. Érdekes működési elvük most egyszerűen! ..
2021.02.28
Mileta Miloradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.28
Az észt versenyző az első szakasztól az utolsóig dominált a havas versenyen, de a világbajnoki....
2021.02.28
Nem csak a Trabant, hanem időnként a Simson  motor is bekerül a rendőrségi hírekbe Németországban.....
2021.02.28
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Slamasztika. ..
2021.02.28
Korábban mi irányítottunk, így nem kellett ezzel számolnunk, de mi lesz a mozgásváltozás okozta....
2021.02.28
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)....
2021.02.28
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan új kereskedelmi igazgató kinevezésével indította a 2021-es....
2021.02.28
A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is....