utánpótlás

Tele kérem! - Üzemanyagokról bővebben I. rész

2021.10.22.

Már bő egy éve megszokhattuk az E 10 üzemanyagokat a töltőállomásokon. A tapasztalatokról, és az üzemanyag adalékolás részleteiről is mesél nekünk Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Mik a tapasztalatok az új benzinnel kapcsolatban.

Nálunk kedvezőek a tapasztalatok. Hozzánk semmiféle minőségi, vagy gépjármű meghibásodási probléma, ami a magasabb alkoholtartalomra lenne visszavezethető nem érkezett. Azt mondhatom, hogy az E 10 bevezetése előtti aggodalmak alaptalanok voltak, és gond nélkül sikerült az átállás a magasabb alkoholtartalmú benzinre átállás, legalábbis a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatai által üzemeltetett mintegy 1050 kút esetén, mivel információval csak ezekről rendelkezem.

Így okafogyottá vált a második kérdés, hogy régebbi autókba tankolták az E 10-et.

Csak tanácsot kértek. Én el is mondtam a bevezetéskor is, hogy több internetes felületet is lehetett találni, ahol évjáratra, típusra, motortípusra ki lehetett keresni a gépjárműveket, és a kockázatot. Ahol nagyobb a kockázat ott javasolt a nagyobb teljesítményű, magasabb oktánszámú üzemanyagot használni. Mindamellett az E 10-re is alkalmas gépjárműveknél is indokolt lehet minden harmadik-negyedik alkalommal magasabb oktánszámú prémium üzemanyagot tankolni, amivel elkerülhető, hogy az alkohol nemkívánatos mértékben koncentrálódjon a tankban.

Mítosz vagy valóság hogy az osztrák benzin másabb mint a magyar.

A legelején tisztázni kell, hogy mit jelent az, hogy osztrák benzin vagy magyar benzin? Ausztriában, vagy itthon vásárolt üzemanyag, illetve, hogy Schwechaton, vagy Százhalombattán előállított termékre gondolunk. Magyarországon még a nemzetközi töltőállomások is alapvetően a hazai finomítóból származó üzemanyagot értékesítenek, így nehéz azt egyértelműsíteni, hogy az adott tankolás magyar vagy külföldi eredetű benzinből történt. A MOL is működtet töltőállomás hálózatokat a környező országokban, így Ausztriában is, míg az OMV szintén működtet töltőállomás hálózatot Magyarországon. Tehát egyáltalán nem biztos, hogy az osztrák töltőállomásokon osztrák, míg a magyar tulajdonú kúthálózatnál Ausztriában éppen magyar benzin van. Alapvetően nem lehet minőségi különbség a kettő között. mivel minden értékesített üzemanyagnak meg kell felelnie az egységes, Európai Uniós előírásoknak. Természetesen ezeken belül lehetnek bizonyos különbségek, hiszen az olajvállalatok eltérhetnek az adalékolás formájában. Minden nagy töltőállomás hálózat a saját receptúrája szerint adalékolt üzemanyagot forgalmazza, aminek a benzinhez és a gázolajhoz történő keverése már a finomítóban megtörténik a forgalmazó által beszállított adalék alkalmazásával. Tehát Az alaptermék ugyanaz benzin és gázolaj esetében, csak az adalékolásban lehet eltérés. A különböző típusú, teljesítményfokozó, kenésjavító, korróziógátló, égésjavító adalékok használata az adott üzemanyag forgalmazó döntése, ezek azért markáns különbséget a gépjármű használata során nem jelenthetnek mivel a végtermék mindig szabványos kell, hogy legyen. A teljesítmény alapvető mérőszáma benzin esetén az oktánszám, míg a gázolajoknál a cetánszám. Prémium benzinek esetében az oktánszám magasabb (100 vagy 100 feletti), míg a prémium dízeleknél a nagyobb teljesítményt a magasabb cetánszám garantálja.

Adalékok, komponensek. Milyen arányban változott ezek aránya?

Az adalékokat is folyamatosan fejlesztik és több célú adalék csomagok kerülnek összeállításra a gyártók által, amiket aztán a finomítóban keverik az üzemanyagokhoz. Ezeknek az adalékoknak a piacán is folyamatos a fejlődés, egyre jobb minőségű, magasabb technikai színvonalat jelentő adalékcsomagot állítanak elő, ami garantálja, hogy egy mai 95-ös oktánszámú benzin is tökéletesen megfelel az autó műszaki igényének. 

Van e tapasztalat, hogy ha valaki E5 ről E10 re váltott volt fogyasztásnövekedés vagy bármi más?

Mivel az oktánszám a bio részaránytól (E 5, vagy E 10) függetlenül egy normál benzin esetén 95-ös kell, hogy legyen, így eltérést senki nem tapasztalhatott. Természetesen a termék némileg eltérő, mivel az alapbenzin és alap gázolaj továbbra is a kőolaj desztillációja során előállított szénhidrogének elegye, amelyekhez keverik a bio komponenseket, ami a benzinek esetén eltérő mennyiségű lehet (kevesebb a prémium termékekben). A különbség talán csak laboratóriumi körülmények között kimérhető.

Mit jelent az ETBE jelölés az üzemanyagban?

Az ETBE (etil-tercier-butil-éter) egy oktánszám növelő alkoholszármazék. Miért kerül bele az alkohol a benzinbe? Miért kerül bele a FAME a dízelbe? Az aktuális hatályos jogszabályok előírják, hogy mekkora részarányban kell megújuló eredetű komponensnek lenni az üzemanyagban. Ezt a kötelezettséget lehet teljesíteni a benzin esetében alkohol adagolásával. Ez az alkohol pedig kétféleképpen kerülhet a benzinbe. Direkt alkoholként, amikor a bio etilalkohol kerül hozzákeverésre az alap benzinhez, illetve olyan komponenssel, amelynek előállításához használják a bio eredetű etilalkoholt (etanolt). Ilyen termék a már említett ETBE. Az ETBE még az ólom tartalmú oktánszámnövelő származékok kiváltására lett kifejlesztve, melynek gyártása mára teljesen bio etilalkohol alapúvá vált. Összességében tehát az E 10 jelzésű, azaz 5 százaléknál több de 10 százaléknál evesebb bio etanol tartalom kétféleképpen áll össze direkt bioetanol bekeveréssel illetve a bio-etanol felhasználásával előállított ETBE (etil-terciel butil-éter) bekeverésével.

Interjúnk következő részében kiderül, hogy létezik e téli/nyári benzin. Tanácsokat kaphatunk az idényjárművek üzemletetésénél. És használhatunk benzin stabilizálószereket? Illetve hol áll meg a meredek üzemanyagár változás? Ezekre a kérdésekre is érkeznek a megbízható válaszok a szakártőtől.

Addig pedig kövessen minket Facebbok oldalunkon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.01
- Hárommilliárd forintos kormányzati támogatásból épült Sopronban új, modern, ötszintes parkolóház....
2021.12.01
Már a római birodalom idején település állt itt, 2000 évvel ezelőtt a híres Borostyánút is....
2021.12.01
Közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével gyanúsít a Dunaújváros Rendőrkapitányság....
2021.12.01
Jövőre is hatfutamos országos bajnokságot rendeznek terepraliban, és a szakágvezetés novemberi....
2021.12.01
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos állománydíja 44 ezer....
2021.12.01
A BMW első, tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzinjának prototípusai a hajtáslánc- és futómű-....
2021.12.01
„Autót szerelni menő!” - Interjú Őri Péter felkészítő tanárral. ..
2021.12.01
Közúti közlekedési baleset történt a 4-es számú főút 324. kilométerszelvényében Fényeslitkénél 2021....
2021.12.01
Elindult a jövő évi országos és megyei autópálya-matricák előértékesítése. A vignettákat a Nemzeti....
2021.12.01
A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel....