fényszóró

Tényleg kivetítők lesznek a fényszórókból?

2022.10.13.

Eddig sem mindig bizonyult túl sikeresnek a próbálkozás, hogy úgy adjunk fény és hanghatással járó funkciókat a felhasználók kezébe, hogy azzal ne tereljék el a forgalom figyelmét. Mi lesz, ha majd kivetítőnek használjuk a fényszórókat?

Mindig igyekszik az autóipar különféle modern kütyükkel elérni azt az állapotot, amit a futurisztikus filmekben láthattunk, ugyanakkor nem mindig bizonyultak a valóéletben is hasznosnak az újítások. Ma már alapvetés például, hogy van egy központi infotainment rendszer az autókban, méretes kijelzőkkel, látványos grafikákkal. Ugyanakkor minél több funkció költözik ezekre a digitális felületekre, annál nehézkesebb lett az átláthatóságuk és hétköznapi, egyszerű használatuk. Ma már van olyan rendszer, amiben akár 3 menüponton kell átvergődnünk, hogy leállítsuk a klímát, és ez rendkívül eltereli a figyelmet az autóvezetésről.

Persze vannak pozitív példák is, mint például a head-up displayek, amik valóban hozzátesznek és nem elvesznek az autózás biztonságos élményéből, pláne, ha szélvédőre vetítenek. Ugyanakkor ez a funkció a mai napig költséges mulatság. Ha már vetítés, úgy tűnik, hogy lassacskán lekúszhatnak a kivetítős fényszórók a megfizethető autók közé is. Ugyanis nem rég a Ford bejelentette, hogy egy olyan nagy felbontású (mennyire furcsa ezt kimondani) fényszórón dolgozik, ami képes lesz az aszfaltot egyfajta vászonként használni, amire szabadon kivetíthet szimbólumokat.

Itt olyanokra gondolnak, mint például egy nyíl, ami azt mutatja meg a forgalom többi résztvevője számára, hogy merre kívánunk haladni, illetve a sofőrnek is egyfajta kiterjesztett navigációként szolgálna. Illetve ezek a fényszórók reagálhatnának a környezeti tényezőkre is, például azzal, hogy egy jég szimbólumot vetít az autó elé. Ezzel szintén a sofőrt értesíteni a lehetséges veszélyekről, illetve más autósoknak is segíthet felhívni a figyelmét. Persze ezeken kívül még számos más hasznos funkciója lehet a kivetítős fényszóróknak: például nem csak a tolatókamera képén, de akár az autó köré vetítve is láthatnának vonalak segítségével, hogy milyen széles az autónk, és az befér-e egy adott parkolóhelyre. Ezzel a következő szintre emelhetnék a parkolási segédeket.

Elsőként talán a Mercedes-Benz alkalmazta szélesebb körben ezt a technológiát. Korábban is sokan kacérkodtak a kivetítős fényszórók gondolatával, de a Mercedes valóban beépíti ezt autóiba már 2018 óta. A Digital Light elnevezésű rendszer még az S-osztályban debütált, és tulajdonképpen a fentebb leírt funkciókra tervezték. Ezeket a fényszórókat egészen elképesztő egymillió mikrotükörrel szerelik fel, oldalanként, amiket egy chip hangol össze. Egy komputer algoritmusok segítségével dolgozza fel az autó környezetét, amiket a külső szenzorok segítségével érzékel, hogy aztán precízen irányíthassa az összesen kétmillió pixelt a két fényszórótestben. Minden egyes pixel fényességét és színhőmérsékletét képes szabadon hangolni.

Már az Audi is előrevetítette egy hasonló rendszer érkezését. Ők 1,3 millió mikrotükörről beszélnek, és szintén bármilyen grafikát képesek lesznek az autó elé vetíteni. Mátrix-LED fényszórójuk már így is rendkívül fejlett, futófényes programokkal, de egy ilyen rendszer érkezése a következő szintet jelentené. Ugyanakkor még mindig csak prémium autókról beszélünk, az újabb bejelentések viszont azt sejtetik, hogy akár a megfizethetőbb autókhoz is lekúszhat a technológia, ezzel megnyitva a kaput a teljes káosz felé. Például az Osram Continental egyesülés is azért jött létre, hogy a két beszállító óriás közösen hozzon létre olyan Smartrix-HD fényszórókat, amik 26 500 pixel segítségével képesek fénymintákat vetíteni. Ezzel viszont bárki számára elérhetővé válhat a technológia.

Noha egy bizonyos pontig valóban segítheti a sofőrt, sőt, a közlekedés más szereplőit is a kivetítős fényszóró, a valóságban nehéz elképzelni, hogy minden autó előtt különböző fényminták fussanak. Például mi fog történni, ha a belvárosban, vagy bármilyen forgalmas helyen az autók elé vetített grafikák összeakadnak és értelmezhetetlenek lesznek? Kivehető lesz, hogy ki és milyen grafikát vetít? Ha egymásra vetítenek majd a rendszerek talán több figyelemelterelést okoznak majd, mint segítséget. Arról nem is beszélve, hogy a felhasználók egész biztosan megtalálják majd a módját, hogy azt vetítsenek az utakra, amit csak akarnak, és abból ki tudja, hogy mi fog kisülni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....