Toyota Proace

Teszt: Elektromos és hétszemélyes, de messzire nem jutunk vele

2024.04.04.

A Stellantis évek óta piacon lévő egyterű/furgonjának japánosított változata semmit sem tud hozzátenni a francia alapokhoz. Olyan, mintha a bouillabaisse tetejére reszelnénk egy kevés vízitormát. Viszont rettentően praktikus villanyautó, származástól függetlenül.

Hogy néz ki?

Egyszerű dobozos egyterű, nagy Toyota logóval az orrán és a kormányán. Minden más a PSA/Stellantis modellekből ismerős. Elsősorban a praktikum vezérelte a tervezők gondolatait, így aki szépséget keres ezekben az autókban, az hunyja be a szemét és képzeljen el valami mást. A többiek, közéjük tartozom én is, örülnek, hogy mi minden befér és milyen jó, ha nem kell senkit és semmit otthon hagyni, miközben utazásunk során nem szennyezzük a környezetet sem. Rövid utazásunk során, de erről majd később. A hosszított változat járt nálam, ezt onnan lehet tudni, hogy a hátratolt oldalsó ajtók nem lógnak túl (kis túlzással) a kocsin. Ja, és állítva simán befér 3-4 bringa a raktérbe. Én csak egyet szállítottam, de úgy, hogy az autó megmaradt négy ülésesnek. Ha nagyon akartam volna, az ötödik ülést visszateszem és ötüléses bicikliszállítót varázsolhattam volna a Proace City Verso EV-ből.

bicikli2

A Toyota Proace City Verso EV hossza 4753 milliméter, szélessége 1848 milliméter, magassága tetősínekkel 1880 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2975 milliméter, fordulókörének átmérője 11,5 méter. A villanyautó üres tömege 18 mázsa. A hátsó ajtó hatalmas helyet elfoglalva nyílik, nehéz kinyitni és lecsukni is. Az oldalsó ajtókon (az ablak elektromosan le- és felhúzható, illetve beépített árnyékolóval tovább sötétíthető - viszont könnyű a bejutás. Érdekes, hogy ha nyitva a töltőnyílás, a zár nem engedi nyitni a bal oldali tolóajtót, ami süvegelendő tulajdonság. A baj csak az, hogy ha megpróbáljuk nyitni, nem tudjuk, de a zár annyira kienged, hogy egy fél centit csak elmozdul a helyéről az ajtó, amit aztán nem lehet becsukni, csak úgy, hogy rángatjuk és ráfekszünk az autóra. Vagy lehúzzuk a töltőt és becsapjuk a tolóajtót.

verso5

A kerekek 17 hüvelykesek, a hátsó üvegek sötétítettek, a hátsó szélvédő külön is nyitható. Az utastérben mindenhol matt kemény műanyag fogad, tárolórekeszből rengeteg van, kisgyerekes anyák imádni fogják benne megkeresni az eldobott cumit.

ulesek

A négy irányban állítható vezetőülés kényelmes, kapott ülésfűtést (ha tíz perc múlva magától nem kapcsolna ki te fogod, úgy süt) - a hátsó utasok ezt a kényeztetést nem élvezhetik (az első utasülés alján nehezen található meg a kapcsoló), karfa mindkét első ülés mellett található.

versobelter

A vezetőt 10 hüvelykes TFT kijelző tájékoztatja a legfontosabbakról, a középkonzol közepén található 8 hüvelykes érintőképernyő nem túl bőbeszédű, csak a legfontosabb funkciókat jeleníti meg, az Apple CarPlay gond nélkül fut rajta vezetékes kapcsolaton. A tolatókamera képe rossz minőségű, de létezése elengedhetetlenül hasznos, ha ekkora dobozzal közlekedünk. A klíma szerencsére fizikai gombokkal vezérelhető, de úgy szétszórták a funkcióit, hogy leginkább lólépésben találjuk meg, amit keresünk, néhány esetben mélyen be kell nyúlni a pult alá - isten mentsen, hogy épp elénk lépjen matatás közben egy figyelmetlen gyalogos.

valto

A középkonzol alján található a még a PSA-fejlesztésű menetmódválasztó tárcsa, amely havas, homokos és köves talajon segíthet optimalizálni a tapadást. Ehhez nem nyúltam az egyhetes teszt során, a másik menetmód kapcsolón pedig indulás után általában rögtön nyomtam egy eco, azaz takarékos üzemmódot (kivéve, ha nem akartam fázni, mert akkor maradt a normál - ebben a módban ugyanis rendes fűtés melegít). Van még lejtmenetvezérlő is, amit szintén nem használtam, és nem is hiszem, hogy bármely ügyfél használna.

verso7

A sebességváltó (ez aktiválja a fordulatszám-csökkentő áttételt) billenőkapcsolós, a B, azaz erősebben visszatöltő fokozat B, azaz béna helyen található. Ha aktiválni akarjuk, le kell néznünk, hogy megtaláljuk a váltót, aztán kitapintsuk az első gombot, majd lassulás után vissza az egészet. Nem praktikus megoldás, el kellene felejteni.

verso1

USB-csatlakozóból kettő van, egy az első, egy a második sorban, a kesztyűtartó alatt 220 voltos aljzat bújik meg (50 Hz, 120 W), amiről egy laptop simán megy. Ha esetleg tényleg a kocsiban dolgoznánk a) ha töltjük, akkor érdemes klímával fűteni, mert a hidegben teljesen bepárásodnak az ablakok; b) ha laptopot töltünk róla, akkor figyeljünk arra, hogy kb. 10 percenként leáll az áramszolgáltatás, ezért ki kell szállnunk, be kell ülnünk a vezetőülésbe és a fékpedál lenyomásával újra be kell indítani a villanymotort. Kell egy kis mozgás a képernyő előtti munkavégzés mellett... Ha esetleg a két dolgot kombinálnánk: az a tervünk, hogy töltés közben töltjük a laptopot, rossz hírem van, a kettő nem megy együtt, ahogy töltés közben az ülésfűtés sem működik.

belso

Ha heten utaznának a kocsiban, akkor tornasorban előre a nagyok üljenek be, középre a közepesek, hátulra pedig a nagyon kicsik. Rövid lábúak előnyben, a két szükségülésen lábat kinyújtva jól lehet ejtőzni, kényelmesnek mondanám, ám oda be- és onnan kijutni elég körülményes. A legjobb felállás, ha öten megyünk sok csomaggal.

verso8

Hétszemélyes változatban 209/322 (plafonig) liter marad a csomagoknak (és a töltőkábeleknek...), de a hátsó ülések kivételével, a középsők síkba döntésével akár 10,5-3,5 köbméteres rakteret kaphatunk (franciás túlzással), a japánok ezeknek az értékeknek a háromnegyedét (850-1672-2693 liter) mérték öt üléssel, illetve azok ledöntésével kalaptartóig, továbbá plafonig. Jó tudni, hogy az első utasülés háttámlája is előre dönthető, így nagyon hosszú – akár 3 méteres tárgyat is szállíthatunk.

csomag3

Hogy megy?

Az EMP2 padlólemezre épített Toyota Proace City Verso EV hajtásáról a már jól ismert 136 lóerős (100 kilowattos) és 260 Nm maximális forgatónyomatékú, állandó mágneses szinkron elektromos motor gondoskodik. A sík padló alá beépített lítium-ion akkumulátorának (18 modulból áll, amelyek kötegenként 12 cellát tartalmaznak) tömege 340 kilogramm, kapacitása bruttó 50 kWh, mely akár 100 kW-os töltés fogadására is képes, így a nulláról 80 százalékra töltés elméletileg 30 perc alatt teljesíthető. 11 kilowattos AC töltőn ez 5-6 óra, otthoni 2,3 kilowattos töltéssel pedig legalább egy nap. A családi egyterű hatótávolsága 10-20 fokos kinti hőmérsékleten fűtéssel legfeljebb 260, fűtés nélkül legfeljebb 280 kilométer - saját tapasztalatom szerint, takarékos üzemmódban (ilyenkor 82 lóerővel gazdálkodunk - minek is több?) és az autópályákat messzire elkerülve (a nulláson maximum 110 kilométer/óra sebességgel). Hőszivattyú sajnos nincs, pedig igény lenne rá. Ha jobban lehűl a levegő, netán télire fordul az időjárás, akkor 200-220 kilométer a hatótáv, amellyel számolhatunk, ha autópályán is közlekedünk és használjuk a power üzemmódot (csak ebben kapunk pár percig 136 lóerős csúcsteljesítményt), még ennél is kevesebb.

hatotaveco

A Toyota Proace City Verso EV 11,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órára, végsebessége pedig 135 kilométer/óra. A közel 800 kilométeres teszt végén (mivel rendesen lehűlt a levegő) kissé leromlott az addig biztatóan alakuló fogyasztás, a fedélzeti számítógép 17,8 kilowattóra/100 kilométert mutatott, ami a körülményekhez képest mégis kedvezően alacsonynak mondható.

verso_fogyasztas_vege

Milyen vezetni?

Nem élményautó, így nem is lehet vezetési élményről beszélni. A kormányzás steril és érzéketlen, elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű zajos, a hátsó tengely hajlamos elpattogni az útról. A rugózási kényelem közepes, gyors kanyarokban erősen dől a karosszéria.

verso3

Mennyibe kerül?

17 millió 740 ezer forintról indul az elektromos Toyota Proace City Verso EV ára. A hosszabb, hétüléses változat 415 ezer forinttal drágább, a tesztelt verzió ára alulról nyalogatja a 20 millió forintot. A cikk írásakor nincs rá állami támogatás pedig elektromos és hétszemélyes…

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, több beszállító is versenyez, pedig a feltételek....