zöldautó

Teszten az elektromos Citan

2024.02.27.

Nem kellett messze mennie a Mercedes-Benznek, hogy a kompakt kategóriában is hadrendbe állíthassa elektromos áruszállítóját. A Renault-Nissan együttműködésben készülő eCitan valójában a Kangoo-Townstar kígyóbőrbe bújtatott változata.

A haszongépjárművek szegmensében bemutatkozó eCitan zárt áruszállító modell kétféle hosszúsággal, 4498 mm-es kompakt (tengelytávja 2716 mm), valamint 4922 mm-es hosszított verzióban is elérhető (tengelytávja 3100 mm). Tesztünkben az utóbbi, L2-es változatot hajtottuk.

 Mercedes-Benz eCitan

A terhelhetőség és a raktér mérete hasonló a hagyományos motorral hajtott Citan modellekéhez. A kompakt zárt áruszállító esetében a raktér térfogata 2,9 köbméter és akár 544 kilogramm, a hosszabb változatnál pedig 3,7 köbméter és akár 722 kilogramm terhelést is elbír. A raktér méretei: 1524 x 1806 mm (L1). 1524 x 2170 mm (akár 2 raklap befér az L2-esbe). A kerékdobok közötti távolság 1260 milliméter, a raktér magassága 1270 milliméter. A raktérburkolat nem túl strapabíró, volt már rajta pár kisebb sérülés, a raktérvilágítás is olyan, mintha uniós pályázaton lopták volna ki vele a pénzt. Rögzítőszem van elég, biztonságosan fixálhatjuk a rakományt. A hosszított és jól felszerelt eCitan tömege 19 mázsa üresen, hasznos teherbírása 580 kilogramm.

ecitan1

A szélesre nyíló tolóajtó és a mindössze 57 centiméteres, alacsony padlómagasság kényelmes hozzáférést biztosít a belső térhez és a rakodáshoz. A tolóajtók (a baloldali felára 156 ezer forint) praktikusak a szűk parkolóhelyeken, opcionálisan mindkét oldalon elérhetők. A hátsó ajtó két része 90 fokos helyzetben is rögzíthető, de akár 180 fokban is nyitható. A felfelé nyíló csomagtérajtó opcionális, ahogy a vezető és a raktér közötti válaszfal (ablakkal vagy ablak nélkül sőt, rácsos kivitelben is). Az utasoldali rács 90 fokkal elfordítható és rögzíthető a vezető ülése mellett (tesztautónk nem ilyen kivitelű volt). Ebben az esetben a csomagtér hosszúsága a kompakt verzió esetében 3,05, a hosszú kivitelnél pedig 3,41 méter. Vonóhorog rendelhető.

ecitan4

A jobb oldali ülés (másfél)kétszemélyes ugyan, de inkább csak vészhelyzetre alkalmas az utastér 3 felnőtt szállítására – a középen ülőnek nincs ugyanis lábtere (sem). Praktikumban sem túl erős a kocsi, van ugyan öblös kesztyűtartó és egy lefedhető kacattartó a műszerfal tetején, de a pohártartók mérete és elhelyezkedése nem ideális, a másfeles ülés alatti rekesz sem bő. A szélvédő felett található polc viszont hasznos, ömlesztve sok holmit befogad. Ha egyedül, vagy csak ketten utazunk az autóban, a középső ülést lehajthatjuk, ott egy ügyes kis asztalka fogad rögzíthető irattartóval. Az övcsat túl mélyen van, így a biztonsági övet az utas nehezen tudja becsatolni, feleségemnek például állandóan segítenem kellett a kiszabadulásban.

ecitan_ulesek

Hogy megy?

Az eCitan elektromotorjának csúcsteljesítménye 122 lóerő (90 kW), a folytonos teljesítmény 51 kilowatt, azaz 69 lóerő. A maximális forgatónyomaték 245 Nm, ami már az indulástól kezdve elérhető. A villanykocsi legnagyobb sebessége 132 kilométer/óra.

ecitan_belso

A 320 kilós lítium-ion akkumulátor ütközésvédett helyen, az alvázban helyezkedik el a hátsó tengely előtt, nettó kapacitása 45 kWh. Az elektromotor az eCitan első kerekeit hajtja. Választhatunk komfort- és takarékos menetprogramok, valamint háromféle rekuperációs szint (D- / D / D+) közül. Opciós a hőszivattyú, amely csökkenti az áramfogyasztást. A jármű akkumulátora csak a hőszivattyú kompresszorát hajtja, így közvetlenül nem felel a jármű belső terének klimatizálásáért. Mindig takarékos módban használtam és nem közlekedtem a kocsival autópályán (legnagyobb sebessége 130 kilométer/óra lehet) és árut sem szállítottam. Nulla fok körüli, vagy az alatti hőmérsékleten (az utaskabin temperálásával) legfeljebb 200 kilométerre alakult a Mercedes-Benz eCitan hatótávja. Ahogy melegedett az idő, 15 fok körüli hőmérsékleten ez a hatótáv egészen 245 kilométerig gyarapodott – autópályázás és áruszállítás mellőzésével. A több mint 600 kilométeres februári teszthét során 17 kilowattóra villamos energiát fogyasztott az autó 100 kilométerenként.

ecitan_fogyasztas

Gyorstöltőn a nyolc modulból álló tasakcellás 45 kWh-ás akkumulátor 10-ről 80 százalékra 38 percen belül tölthető fel 75 kW-os DC töltéssel – ez feláras opció, alapból csak a 11 kilowattos fedélzeti AC töltés jár (azzal is tele az akkumulátor 4,5-5 óra alatt), de plusz pénzért 22 kilowattos AC töltést is kaphatunk. Otthoni töltésre szánjunk időt rendesen, a 32 amperig skálázott töltővel csupán 1,5 kilowattal (8 A) táplálhatjuk, ami eltart egy ideig.

 ecitan_hatotav

Milyen vezetni?

A Franciaországban, a Renault-nál összeszerelt autó sajtóbemutatóján Dobogókőre is felkergettük, amúgy jó volt vezetni hegymenetben és lefelé a kanyargós úton a teherautót. Igaz, akkor nem spóroltam az energiával.

eciztan_vezetes

Ahogy az utastérben, a vezetőfülkében és a műszerfalon minden a Mercedes-Benz márkáról árulkodik, úgy a technikában is odatetették magukat a stuttgartiak, nem csak majmolták a francia-japán alapokat. Az eCitan futóműve elöl MacPherson kettős keresztlengőkarokat, illetve egy megerősített stabilizátor rudat az oldalirányú dőlés csökkentésére, hátul pedig Panhard hátsó tengelyt kapott, Mercedes-Benz lengéscsillapítókkal és tekercsrugókkal. Rugózása kellemetlen, de ez inkább a bődületesen rossz utak számlájára írható. ű

Fordulóköre óriási (átmérője 13,1 méter), elég nehéz vele manőverezni – ebben éles képet adó hátsó kamera segít.

ecitan3

Mennyibe kerül?

Bár a vállalkozók most akár 3,6 millió forint kedvezménnyel megvehetik az eCitant, nem valószínű, hogy tolonganak érte, hisz a rövid változat alapára is elég magas, bruttó 16,33 millió forint. A tesztelt jól felszerelt példány ára 22 millió forint körüli.

ecitan_muszerfal

A biztonság a Mercedes-Benz márka egyik alapvető értéke. Az eCitan kimagasló biztonsági színvonalát stabil, energiaelnyelő megoldásokkal rendelkező karosszériája, valamint átfogó vezetői segédrendszerei is biztosítják. A vezetői segédrendszerek megalkotása során a fejlesztőcsapat különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a beavatkozások a lehető legsimábbak és zavartalanok legyenek, szinte észrevétlenül működjenek. A vezetői segédrendszerek, radarérzékelők és kamerák segítségével folyamatosan figyelik a forgalmat és a környezetet, szükség esetén pedig figyelmeztetnek vagy beavatkoznak.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....