PSA

Több mint turbócsere

2015.04.27.

Autótechnika rovatunk előző cikkében az autójavítás nehézségeiről írtunk, megemlítve, hogy napjaink motorjainál még erősebbek a szerkezeti egymásra hatások, láncolatos hibák. Leírásunk első sorban autószerelőknek szól (figyeljenek az ellenőrzési módszerekre, mert ezek nem a szerelés ábácéjének elemei!) , de nem „baj”, ha a technika iránt mélyebben érdeklődő laikusok is látják, hogy mi ilyenkor a teendő.

A német BTS Turbo GmbH (turbótöltő nagykereskedő és javító) szervizinformációi olyan gyakorlati esetekre hívják fel a figyelmet, melyek bekövetkeztével a tervezők biztosan nem számítottak. A leírások a tüneteket, a kiváltó okokat és a javítás módját is megadják.

Amiről ma „élő” példaként szólunk az, az 1,6 HDi 66 kW/80 kW PSA motor. (Motorkód: 9HX/ 9HY/ 9HZ/ HHDA/ HHJA/ HHDB/ HHJB/ G8DA/ G8DB/ D4164T/ Y601/ DV6TED4/ DV6ATED4, gépjárművek: Citroen Berlingo, C2, C3, C4, C5, Xsara; Ford Focus, Fusion, Fiesta V; Peugeot 206, 207, 307, 308,407, 1007, 3008, Partner; Mini Clubman; Mazda 3; Volvo S40II, V50, C30.)

Az 1,6 HDi motorokhoz tartozó turbóknál az erős koromlerakodás és az olajba kerülő fémrészecskék miatt gyakoriak a turbócsapágyak sérülései. Ezt a konstrukciós hibát csak alapos javítással szüntethetjük meg (kb. 10 munkaóra).

Hibaleírás: teljesítmény hiány, zajos turbó, erőteljes füstölés, olajszivárgás, motordiagnosztika lámpa kigyullad.

Ezen motorok turbóinál az erős koromlerakódás és az olaj által magával vitt fémforgácsok a turbó-csapágyazás sérülését okozzák. A motor működése során az olajba kerülő nagy mennyiségű korom megváltoztatja annak viszkozitását. Ennek hatására az olaj körben lévő alkatrészek, például a hidrotőkék működése romlik.

Mindez azért következik be, mert a CR injektorok tömítéseinél a gázátfújás miatt kipufogógáz kerül a hengerfejbe. A lerakódások ahhoz vezetnek, hogy a turbó olajbevezető csövében lévő üreges csavarban a szűrőszita eltömődik, és így a turbó olajellátása megszűnik. Ez komoly csapágy sérülésekhez vezet, melyek a leszerelt turbónál nagy játékban, a középrész kék elszíneződésében, illetve laza vagy hiányzó anyaként jelentkeznek.

Tehát a turbóhiba, mely komoly költséggel járó turbócserét igényelhet, és injektorcserével is együtt járhat. Eredendően tehát CR injektor hiba, az injektor melletti gázátfújás vezet a bajok sorához. Kövessük a javítási műveleteket sorba! Ez is mutatja, miért nem (lehet) olcsó az autójavítás. 

Javítási munkák turbócserénél

Engedjük le a motorolaját, majd töltsük fel új motorolajjal és motor tisztítóval. A motortisztító anyag előírásai alapján járjunk el, majd ereszük le ismét. Kössük le az akkut.

Ellenőrizzük a töltő előtti levegőellátás tisztaságát, ellenőrizzük a légszűrőt, szükség esetén cseréljük, tisztítsuk meg a légszűrő teknőjét. Ellenőrizzük továbbá, hogy idegen test nincs-e a turbókompresszor előtt (vagy után), Célszerű mágnest ezeken a tereken átvezetni.

Ürítsük le a rezonátorból a maradék olajat.

Vegyük le a töltőlevegő hűtőt, ellenőrizzük legalább 15 percig kifolyatva, hogy nincs-e benne olaj, vagy idegen test. Olaj esetén oldószerrel mossuk át a töltőt.

Nézzük meg megvan-e a kompresszor-kerék tengely anya. Az anya meglazulhat, vagy hiányozhat a forgó egység hirtelen leállása következtében (tengelyblokkolás a kenés hiánya vagy idegen test bejutása miatt).

Ha az anya lelazult, vagy hiányzik, feltétlenül keressük meg a hiba okát a veszély megismétlődésének elkerülése érdekében.

Ki kell cserélni a nívópálcát! Ha az olajszintmérő pálca sárga fogantyúval rendelkezik és műanyagból készült, akkor cserélje ki egy fehér színű, kompozit anyagból készült, narancssárga fogantyúval rendelkező mérőpálcára, amelynek szintjelölései mások.

Lazítsuk meg az olajszűrő betétet, eresszük le a motorolajat; hagyjuk az olajat kifolyni a leürítő zárócsavaron keresztül. Vegyük le az olajteknőt.

A fékrendszer vákuum-szivattyút szereljük le, ellenőrizzük, van-e benne szennyeződés, szükség szerint tisztítandó.

A szelepfedél leszerelése, az injektorok kivétele (ha ez egyszerűen nem húzható ki, az egy másik történet…), a vezérműszíj és a mellékhajtás leszerelése.

A hengerfej alapos megtisztítása, a lerakodások eltávolítása. A hidrotőkék cseréje.

Az injektorok ellenőrzése, tömítésük cseréje.

Kipufogócsonk tisztítása, a tömítés cseréje.

Tömítetlenség a kipufogócsonknál –új tömítés szükséges

A CR injektortesten a gázátfújás nyomai

Hidrotőke végállásban, a szelepek már nem tömítenek, hidrotőke csere szükséges

Olajlerakodás a hengerfejben és a szívócsatornákban

Ellenőrizzük a szűrőkosár-eltömődöttség állapotát, ha a szűrőkosár rögzítőcsavarjának egyike meglazult, cseréljük ki a szűrőkosarat, ha a szűrőkosár szitáján szennyeződések vannak, cseréljük ki a szűrőkosarat. A szűrőkosár kiszerelése során legyen óvatos, a dugókulccsal, nehogy eltörjenek. 60 000 km futás teljesítmény felett cserélje ki a szűrőkosarat.

Olajpumpát kiszerelni, megtisztítani, szükség esetén cserélni. Visszaszerelésnél a csavarokat ragasztással biztosítsuk.

A részecskeszűrő belépési keresztmetszetét, a kerámia épségét idegen anyagokra ellenőrizni, koromlerakodástól a belépőkamrát megtisztítani.

Szerelje vissza a megtisztított olajteknőt (egyes esetekben a gyár új – módosított – olajteknő felszerelését is előírja!).

A turbótöltő utáni levegővesztés (levegőkifújás) arra készteti a motorirányító egységet, hogy a „kell” töltőnyomás érték beállítása miatt fokozza a turbótöltő terhelését, ezzel túlzottan nagy turbótöltő fordulatszám – túlpörgés – áll be. A turbótöltő meghibásodhat. Ezért az új töltő visszaszerelése előtt ellenőrizzük a levegőkör tömítettségét. Különösen 2005/6 előtti járműveken.

Olajmennyiség ellenőrzése a turbónál beépítés után

Az olaj minimum szintjét ne érjük el!)

A turbóra szerelt olajvisszatérő csövet egy külön edénybe vezessük.

Indítsuk el a motort és hagyjuk alapjáraton, 60 másodperc után állítsuk le és mérjük meg a tartályban lévő olaj mennyiségét. Legalább 0,5 liternek kell összegyűlnie.

Korrekt eredmény érdekében a tesztet 2 – 3 alkalommal ismételjük meg. Ha a teszt eredménye rossz, akkor a gyári szervizhez kell fordulni.  Lehetséges, hogy a motor cserére szorul az olaj csatornák javíthatatlan sérülése miatt.

Sikeres teszt esetén szereljük vissza az olajvisszaeresztő csövet.

Részecskeszűrös járműveknél: a statikus regenerálás végrehajtása a gyártó előírásai alapján.

Tegyünk próbautat, kb. 30 km-t legalább, egy teljes gázadással a próbaút végén.

A teljes biztonság érdekében a motorolajat és olajszűrőt újra kell cserélni.

Ha a javításhoz az előírt alkatrészeket nem cserélik ki, akkor az újbóli meghibásodás nagyon valószínű és minden garanciaigény kizárt.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

címzetes egyetemi docens
az Autótechnika főszerkesztője

 

A fenti javítás részleteit az Autótechnika folyóiratban olvashatják az érdeklődők.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....