Mazda MX-30
A néhány évvel ezelőtt történt Egyesült Államokból való távozását követően, a tisztán elektomos MX-30-as Európából is távozott. A belső égésű motor nélküli kis crossover csöndesen vonult vissza, mivel hivatalos bejelentés nem történt a Mazdától - a modell távozását illetően. Monique Clark, a japán cég brit PR-irodájának dolgozója a következőket nyilatkozta az autóval kapcsolatosan:
"Az MX-30 BEV-t teljesen kivonták az európai forgalmazásból, az Egyesült Királyságban pedig minden példányt eladtak. A modell gyártását is leállították, azonban a díjnyertes MX-30 R-EV továbbra is elérhető azoknak az ügyfeleknek, akik az elektromos vezetési élményt a forgódugattyús generátor által nyújtott hatótáv-biztonsággal szeretnék kiélvezni."
Az európai vásárlók számára továbbra is elérhető az MX-30 e-Skyactiv R-EV is, ami egy meglehetősen ismert névnek számít a hatótáv-növelővel ellátott modellek körében. Ez az egyetlen olyan jármű, amely forgódugattyús motorral van ellátva, de az nem képes a kerekek hajtására. A kis, 830 köbcentis, egyrotoros egység generátorként működik és egy 17,8 kWh-s akkumulátorcsomagot tölt. A Mazda egyébként ezt a verziót nem forgalmazza az észak-amerikai piacon, ahol jelenleg egy kétrotoros rendszer fejlesztésén dolgoznak - egy meg nem határozott modellhez.
A forgódugattyús MX-30-as viszont nem az egyetlen belső égésű motorral felszerelt változata a modellnek. Japánban szívó, 2 literes benzinmotorral is kapható, amelyet mild hibrid technológiával láttak el.
A Mazda egy nagyobb - nem forgódugattyús - hatótávolságnövelővel ellátott EZ-60 névre keresztelt modellt dob piacra a kínai piacon, ami várhatóan majd a többi piacra is eljut hamarosan. Mivel az EZ-6 szedánt Európában már átnevezték 6e-re, így az EZ-60-at is átnevezhetik CX-6e-re Európában és más régiókban is. Az említett modelleket egyébként egytől egyig Kínában gyártják, így az újonnan bevezetett vámok miatt valószínűleg egyiket sem fogják majd értékesíteni az Egyesült Államokban.
Bár a Mazda MX-30-ra minden bizonnyal a japán cég első elektromos autójaként fognak emlékezni, ez nem teljesen igaz, hiszen létezett már egy 2012-ben is. 13 évvel ezelőtt a Mazda piacra dobta a Demio/Mazda2 EV ferdehátú modelljét Japánban, egy körülbelül 100 darabot számláló limitát széria keretein belül. Ezeket azonban helyi önkormányzatoknak és vállalati ügyfeleknek adták bérbe a Mazda Chugoku régióbeli központja közelében, így magánszemélyeknek nem volt lehetőségük hozzájutni az autóhoz.
Képek forrása: Motor 1