Tóbiás és Balambér kalandjai - Itt a síszezon! | Autoszektor
Tóbiás és Balambér kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai - Itt a síszezon!

2019.01.20.

Az év legjobb időszaka jött el a síelésre. Nagyon sok lehetőség van síelésre, külföldön, de cserencsére már hazánk is egyre több sípályával tudja odavonzani az érdeklődőket. Cikkünkből kiderül, hogy milyen lehetőségek vannak, és megosztunk még sok hasznos tippet és tanácsot. Tarts velünk!

Szép időben, jó hóban nagyon nagy élmény (kép: alpinetours.hu)

Szinte ingyen Normafán

Először is, ha tényleg nincs pénzünk épp síelni, de nagyon-nagyon szeretnénk, akkor - fővárosi lakosként - várjuk ki türelmesen, amíg leesik 30 centi hó, buszozzunk/autózzunk fel szépen a Normafára, csatoljuk fel a léceinket, és csússzunk le a Harang-völgybe.

Irány Eplény

Budától kb. 115 km, és hát nyilván amúgy is hiányzik már a Balaton ilyentájt, tehát suhanjunk le a Bakonyba, és csúszkáljunk a talán legmodernebb pályarendszerünkön. A síarénát folyamatosan fejlesztik, nincs olyan év, hogy ne változna előnyére. Már így is hosszú a legtöbb hazai rendszerhez képest, de van itt szánkópálya, éjszakai síelés és freeski&funpark is. A leghosszabb összefüggő pálya kék, szóval nem fogjuk egyből megunni, ha gyerekkel megyünk, de van fekete is, ha a kölyök már húzza a száját a laposabb lejtőkön. És a legjobb, hogy az eplényiek hóágyúznak!

Itthon is lehet nagyon jó pályákat találni. Eplény! (kép: 24.hu)

 Még mindig itthon, Kékestető

Ha netalán úgy vélnénk, hogy 10 km-nél rövidebb sípályán halálra unjuk magunkat, de nem akarunk 100 km-nél többet utazni, akkor Kékestető a megfelelő választás. Ide is szuper gyorsan el lehet jutni, hiszen Gyöngyösig autópálya visz, úgyhogy akár másfél óra alatt a havas lejtőkön találhatjuk magunkat (lehetőleg inkább léccel, mint kocsival). A napijegyért 5500 forintot biztos ki fogunk pengetni, viszont itt már éjszakai síelésre is van lehetőség. Ha például pénteken munka után indulunk, még az a nap sem veszett el a szlalomozás számára. Ugye, milyen jó hír? A 10,1 km-es pályarendszer nagy része kék, azaz ide elhozhatjuk a nagymamit és bemelegítésre is jó, ha később nagyobb síelést tervezünk külföldön. És persze kezdőként ideális, elég szélesek a pályák és meglehetősen lankásak, a halálfélelem nem lesz közelebbi ismerősünk. Itt már érdemes megszállni is, hiszen az ingázás nem térülne meg, és csábító a Kékesi Vendégház.

Semmering - Stuhleck (Ausztria)

Stuhleck meglehetősen felkapott a magyarok körében, ami könnyen megérthető, ha azt nézzük, hogy 48 km-nyi lejtőn szlalomozhatunk mindössze 3 és fél órányira Pesttől. Bár távolságra messzebb van (330 km), mint korábbi úticéljaink, az infrastruktúrának hála előbb ott lehetünk akár, mint a Chopokon. A napijegy ára kicsit borsosabb, kb. 12 800 Ft, de jelentős kedvezményeket adnak bérlet esetén. A szállás is jóval drágább, mint az eddig felsorolt helyeken, de ha a kocsinknak alacsony a fogyasztása, akkor sokkal jobban megéri kicsit távolabbi (10-15 km) szállást foglalni majdnem fele áron. A pályában viszont nem fogunk csalódni, ez is olyan, mint amire az osztrákoknál jellemzően számíthatunk.

Donovaly (Szlovákia)

Donovaly csak 200 km-re van Pesttől, tehát ha páran bepattanunk egy kocsiba, akkor akár pár napra is megéri lemenni. A síközpontot lelkiismeretesen gondozzák, újítgatják, fejlesztik, de mivel 11 km a pályák összes hossza, inkább kisgyerekeseknek és kezdőknek ajánljuk, vagy hétvégi síelésre. A napijegy ára kb. 8600 forint. Természetesen itt is van gyerekkedvezmény, és érdemes esetleg beszerezni a Parksnow kártyát: legalább 2 napos ott-tartózkodás esetén kaphatod meg a kártyát a szálláson, amivel utána sokat spórolhatsz. Donovaly azoknak lehet csábító, akik nem lapos pályákra vágynak csak, és mondjuk inkább Észak-Magyarországon laknak.

Akár venni, de bérelni is lehet. (kép: berbe.hu)

A sílécek közül a gyártók már csak carving lécet gyártanak, melynek eleje és vége is kiszélesedik. Ezek a lécek sokkal fordulékonyabbak, mint az alpesi lécek. Vannak, akik azt tanácsolják, ezekből a lécekből a testmagassággal megegyező méretűt kell venni, de van, aki akár a 30 centiméterrel is rövidebb méretre esküszik.

A síbot kiválasztása nem kíván nagy szaktudást. Jelenlegi tendencia szerint a síbotok egyre kisebbek, annak ellenére, hogy a sílécen egyre magasabban állunk (a sílécen lévő emelések miatt). A lényeg, hogy olyan hosszú legyen a bot, hogy behajlított kézben fogva, a földre leérve derékszög alatt 5-8 cm-rel helyezkedjen el.

A mai sícipők sokkal egyszerűbbek, mint régebbi társaik. Nem lehet rajtuk állítani olyan sok mindent, ami azt a célt szolgálja, hogy ne romoljanak el rajtuk az egyes részek. A sícipők különböző lábtípusra készülnek, majdnem mindegyiken lehet állítani x-lábat és o-lábat. A cipők különböző keménységűek lehetnek, a keményebbeket a profiknak és a versenyzőknek, a puhábbakat a hölgyeknek, az idősebbeknek és a kezdők egy részének ajánlják.

Elengedhetetlen a síszemüveg megléte, amely legyen UV-védelemmel ellátva, a hegyekben ugyanis a nap - noha alig érezzük - sokkal erősebben éri bőrünket. A síszemüveg a szemgödrön kívül feküdjön fel a homlok- és a halántékrészen, esetleges sérülés esetén így nem okoz balesetet.

Síkesztyűből válasszunk vízhatlant, az extrém carvingozók pedig hosszabb szárú, végén gumírozott típusút.

Gyerekenek is nagy élmény! (kép: origo.hu)

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....