Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Téli közlekedési praktikák | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Téli közlekedési praktikák

2019.12.08.

A tél minden közlekedőnek nehezebb időszak. Néhány tippel segítünk az autósoknak és a bringásoknak, és még a gyalogosoknak is mutatunk egy trükköt.

Az ország több részén már leesett idén az első, hó, és a mostani tél során még biztosan lesz részünk havazásban, ónos esőben, jégben, fagyban. Ezért most a téli közlekedéshez kapcsolódó teendőket és apró trükköket mutatjuk be, amelyekkel nem csak kényelmesebb, hanem biztonságosabb is lesz az utunk.

Tűnj el pára!

A téli autózás során mindennapos kihívás, hogy amikor beülünk a kocsiba, nagyon gyorsan bepárásodik az ablak, és semmi sem lehet látni. Így védekezhetsz a pára ellen:

• Állítsd maximális fokozatra kell ventilátort, és irányítsd a szélvédőre a levegőt. Reggeli elindulás előtt a fűtés legyen a leghidegebb állásban, mert különben csak a motor melegedését hátráltatjuk, és amíg az nem történik meg, úgysem jön meleg levegő.

Télen az a párával is meg kell küzdeni

• Bekapcsolhatjuk a klímát is, hiszen az csökkenti a levegő páratartalmát. Csak arra figyeljünk, hogy ne belső keringetésre állítsuk.
  • A párásodás ellen nagyon hatékony módszer, ha egy  zokniba vagy fedél nélküli dobozba macskaalmot teszünk. Ez magába szívja a levegő nedvességtartalmát, és nem mi fogunk szívni reggel, mert nem látunk ki az ablakon. Aki nem akar macskaalmot tartani a kocsijában, vásárolhat párgyűjtő szivacsot helyette.
  • Az internetes tesztek szerint egy meglepő dologgal is megakadályozható a párásodás: borotvahabbal. Egyszerűen be kell kenni vele az ablakot, majd letörölni. Sokaknál bevált, egyetlen hátránya, hogy időnként meg kell ismételni műveletet.

Bringázás a hóban

A tél önmagában egyáltalán nem jelent problémát a biciklizésben, tudni kell, hogy vágjunk neki a hidegben. Hóban és jégen elég viszont elég veszélyes a kerékpározás, ezért az ilyen napokon csak nagyon óvatosan haladj, ha nyeregbe pattansz.

Hóban nehéz kormányozni a biciklit, ezért kerüljük a hirtelen mozdulatokat, mert kifarolhat a bringa hátulja, és eleshetünk. Gyorsítani sem egyszerű, mert ha már teljesen behavazódtak a gumik, kipörögnek. Ezért ne lépjünk erősen a pedálra, inkább fokozatosan gyorsítsunk. Ha találunk az utunkon egy hómentes területet, hajtsunk arra, hogy kissé megtisztuljanak az abroncsok.

Télen könnyen kicsúszhat alólunk a bicikli a hóban

A fékezés a legnehezebb művelet biciklivel a hóban. Ha ugyanis behavazódik a fék, be sem tudjuk húzni. De az sem sokkal jobb, ha tudunk fékezni, mert a kerék egyből leblokkol, és kicsúszik alólunk a bringa. Ha nem tudunk megállni, menjünk bele a friss hóba, mert az lelassítja a kerékpárt.

Járj úgy, mint a pingvinek!

Csúszós, jeges úton nemcsak járművel veszélyes közlekedni, hanem gyalog is. Főleg az idősebbek számára jelent ez nagy kockázatot, de a fiatalabbak is könnyen elcsúszhatnak, és komoly sérüléseket szenvedhetnek.

Ezekkel a praktikákkal sokkal biztonságosabban sétálhatsz a csúszós úton:

• Vegyél fel recés talpú túracipőt, amely jól tapad a csúszós felületen is.
  • Hogy még jobban tapadjon a cipőd, húzhatsz rá zoknit is, de ma már kapható cipőre rögzíthető szöges talp, amit könnyedén felcsatolhatunk.
  • Ha csúszós a járda, jobban jársz, ha a mellette lévő füvön, fövenyen sétálsz. Lehet, hogy havas lesz a cipőd, de ott kisebb az elcsúszás veszélye.

Lassan és óvatosan sétáljunk, erre a legjobb módszert a pingvinektől leshetjük el. Ha valaki, ők aztán biztosan tudják, hogyan kell biztonságosan a jégen járni!

Járj úgy, mint a pingvinek, és nem esel el a csúszós úton

A megszokott gyaloglással az a gond, hogy súlypontunk a testünk közepére esik, a súlyunk pedig eloszlik a két lábunk között. Így viszont a lábunk nem merőleges a talajra, és nagyot eshetünk.

Ahhoz, hogy biztonságosan járhassunk a jégen, sétáljunk kissé terpesztve, és kicsit előredőlve. A teljes súlyunkkal nehezedjünk az elöl lévő lábra. A talp teljes felülete érintkezzen a talajjal, és lassú, kis lépésekkel haladjunk. A kezünket ne tegyük zsebre, inkább használjuk egyensúlyozásra.

Télen a gyalogosok nem léphetnek le úgy az úttestre, mint nyáron, hiszen az autók nehezebben, hosszabb fékúttal tudnak megállni. Ezért a gyalogosoknak nagyobb körültekintéssel kell közlekedniük.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Az oldal fő támogatója

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....