Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A varázslatos kukásautó | Autoszektor

toborzás

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A varázslatos kukásautó

2021.04.04.

A gyerekeket ámulatba ejtik a kukásautók, ami nem csoda, hiszen nagyon érdekes szerkezetekről van szó.

A kukásautók minden gyereket lenyűgöznek! A kicsik nem bírnak betelni a látvánnyal, ahogy a hatalmas autók megállnak a kapualjakban, a rakodók felteszik az emelőre a ház elé kikészített kukát, majd a teherautó gyomra elnyeli a kuka tartalmát. Felnőttként szinte természetesnek vesszünk, hogy rendszeresen elszállítják a hulladékot, bele sem gonolunk, hogy a szemétszállítók milyen fontos munkát végeznek. 

Rengeteg hulladékot elnyelnek

Budapesten többféle típusú kukásautó, hivatalos nevén hulladékgyűjtő és -szállító célgépjármű járja az utakat. Van köztük Mercedes, Scania, Iveco, MAN, de a hulladékszállítás szempontjából két fajtát különböztetnek meg. 

Az egyik a Rotopress, amelyből 90 darab van az FKF Nonprofit Zrt.-nél. A típust onnan ismerhetjünk fel, hogy a vezetőfülke mögötti része, azaz a felépítmény egy félhordó formájára hasonlít. Azért ilyen a formája, mert belül egy csiga forog előre, ami tömöríti és bizonyos mértékig aprítja a beöntött hulladékot. Olyan, mint egy húsdaráló. Amikor az autó megtelt, és a hulladékot kiürítik, a csiga visszafelé forog.

A Variopress és a Rotopress kukásautók eltérő módszerrel tömörítik a hulladékot (Fotó: FKF)

A másik fővárosi kukásautó-típus a Variopress, amelyből 278 található az FKF-nél. Ennek a járműnek a formája szögletes, mert csiga helyett egy tömörítő lapát nyomja össze a hulladékot, hogy minél többet el tudjanak egy fuvarral szállítani. 

Egy kukásautó nagyjából 90-100 darab nagy (1100 literes) fém konténer tartalmát képes elnyelni. A legnagyobb kétkerekű kukából, amelyek 240 literesek, ez 410-450 darabot jelent! A tömörítésnek és a nagy méretnek köszönhetően lassabban telnek meg a kukásautók, mint gondolnánk: a kéttengelyes kocsikba 44 köbméter, a háromtengelyesekbe pedig 60 köbméter hulladék fér.

Naponta átlagosan 230 kukás jármű 21 ezer köbméter szemetet szállít el ártalmatlanításra, ami akkora mennyiség, hogy az Andrássy út teljes hosszában és szélességében boka fölött érő, 25 centiméteres szemétben korzózhatnánk, vagy a Váralagút több mint 6 méter magasan tele lenne hulladékkal.

A fővárosban naponta átlagosan 55-60 gépkocsi végzi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést, amelyből 80 százalék gázüzemű. Ezek a járművek a sárgafedelű kukákból, vagyis a műanyagból és fémből a térfogat miatt 2,5 tonnát tudnak elnyelni, papírból pedig 4 tonnát. 

A kukásautók titkai

A kukásautókon általában hárman dolgoznak: egy autóvezető, aki szinte végig a volán mögött marad, és a két rakodó, akik a kukásautó hátuljához húzzák a kukákat, amelyeket utána gép emel föl, és ürít ki. Ezután a rakodók visszatolják a ház elé a kukát, felállnak a kukásautó hátulján lévő rácsos fellépőre, és ott kapaszkodva utaznak a következő kukáig – a gyerekek őszinte csodálatára. 

A kukásautóknak több különleges extrája is van. A vezetőfülképben külön vezérlőpultról lehet bekapcsolni a tömörítést (azaz a forgódobot vagy a tolólapot), ürítésnél pedig a hátsó ajtó nyitását. Biztonsági okok miatt a hátsó ajtó visszacsukását a vezérlőpultról nem lehet elindítani, a jármű hátulján két gomb egyidejű nyomásával zárható vissza az ajtó.      

Vizsga nélkül nem lehet kezelni a kukásautó emelőjét (Fotó: Facebook/FKF)

A kuka ürítésére szolgáló emelő berendezést a jármű hátulján gombbal vagy karral lehet működtetni, amit csak megfelelő vizsgával rendelkező ember kezelhet. Van vészleállító gomb is arra az esetre, ha valami baj történne. Fontos biztonsági funkció az is, hogy amikor valaki a hátsó fellépőn áll, a kukásautó legfeljebb 30 kilométer/órás sebességgel tud haladni, és nem tud tolatni. A rakodók egy gombnyomással jelzik, ha indulhat tovább az autó, ilyenkor a sofőr egy hangot hall a vezetőfülkében.

Ide viszik a hulladékot az autók

A budapesti települési szilárd hulladékok nagyobbik

részét a Fővárosi Hulladékhasznosító Műben hasznosítják. Először egy óriási mérlegen megmérik a beérkező kukásautókat, hogy pontosan kiderüljön, mennyi hulladékot szállítottak be. Majd a járművek egy hatalmas tárolóba öntik a hulladékot, amelyet összekevernek, és egy kazánba tesznek. Végül a hulladékot elégetik, amelyből villamos áramot és a távfűtésre használható hőt nyernek. A keletkező füstgázt bonyolult rendszeren keresztül szűrik meg, hogy minél kevesebb káros anyag kerüljön a levegőbe. Ami nem a hulladékégetőbe kerül, azt a hulladékot a lerakóban helyezik el. 

Ne hidd el azt a legendát, hogy a szelektív hulladékot csak összeöntik, és megy a lerakóba! A szelektíven gyűjtött hulladékot először a válogatóba viszik, ahol gépekkel, de főként kézzel anyaguk szerint rendezik őket. Sokkal több csoportba válogatják a hulladékot, mint az általunk ismert fém-papír-műanyag hármas. Ami ránézésre egyformának tűnhet, az sokszor más anyagból készült: máshová megy a PET-palack, a mosószeres flakon, az alumínium és a vastartalmú doboz. A válogatás után pedig a hulladék az újrahasznosítóba kerül, ahol anyagában készítenek alapanyagot a hulladékból.

Környezetbarát kukásautók 

Amellett, hogy a kukásautóknak megkerülhetetlen szerepük van a hulladékkezelésben és az újrahasznosításban, az is egyre fontosabb szempont, hogy maguk a járművek is minél környezetbarátabbak legyenek. Miután 2015-től teljes körűen házhoz menő lett a szelektív hulladékgyűjtés a fővárosban, a feladatot sűrített földgázzal működő járművek végzik. A narancssárga vezetőfülkéről és a sötétkék felépítményről könnyen megismerhetők ezek a teherautók. Egy gépkocsi tartálya átlagosan 8-10 perc alatt telik meg földgázzal. Ebből a Variopress rendszerű járműből 60 darab üzemel az FKF-nél, ezzel ez az ország legnagyobb ilyen flottja.

A debreceni elektromos kukásautó (Fotó: Facebook/Papp László)

Hajdú-Bihar megye négy településén hamarosan négy tisztán elektromos meghajtású kukásautóval végzik majd a hulladékgyűjtést. Debrecenben egy 26 tonnás, háromtengelyes járművet használnak majd, további három kisebb, 18 tonnás járművet pedig Berettyóújfaluban, Hajdúszoboszlón és Hajdúböszörményben állítanak csatasorba. Az új elektromos járművek nemcsak a környezetet védik, hanem takarékosak is: a feltöltésük naponta körülbelül 3700 forintba kerül, körülbelül tizedannyiba, mint a dízelmotoros szemeteskocsik megtankolása. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.04.19
A Maserati párhuzamosan fizikailag és a virtuális térben is megszervezte a Levante Hybrid....
2021.04.19
Magyarország egyik legnagyobb gumiabroncs-forgalmazója, a MARSO Kft. a KLEBER abroncsmárkával....
2021.04.19
A Stellantis csoport is belekezdett saját elektromos offenzívájába az utóbbi időben, ennek egyik....
2021.04.19
Egy személygépkocsi vezetője vesztette életét Nagyszentpál térségében - írja a police.hu ..
2021.04.19
Az abroncsgyártó két prémium terméke is kimagasló eredményekkel zárt a német autóklub és a neves....
2021.04.19
A tavaly lezárt hat tranzakciónak köszönhetően kilőttek az AutoWallis értékesítési számai: a....
2021.04.19
A játékgyártó Mattel vállalja, hogy 100%-ban újrahasznosított, megújuló vagy bioalapú műanyagra tér....
2021.04.19
A 2020-ban világszintű vezető pozícióját csoportszinten is visszaszerző Toyota (márkaszinten a....
2021.04.18
Hónapok óta nem fordult elő a legnagyobb magyar-osztrák határállomáson, hogy kerek hatvan perc....
2021.04.18
Folytatódik sorozatunk, ahol az autós szakmák rejtelmeibe próbálom beavatni az olvasóimat. A....