utánpótlás

A tompított fényszóró helytelen használata

2024.04.01.

Régóta gyűlnek azok a dolgok a fejemben, amivel az őrületbe kerget a többi autós. A cikk egy ventilláció nekem, amiben még egy kis edukáció is lehet, hiszen ha éppen olyasvalaki olvassa, aki kevésbé volt eddig tisztában azzal, hogy mi a szabályos, és miért jó, ha úgy közlekedünk, hogy figyelembe vesszük a többi úton lévőt, akkor már megérte kiírnom magamból.

Az a baj, hogy nem figyelnek

Két történettel kezdenék, ami elindított a cikk megírásában. Az első, amikor egy hipermarket parkolójában várakoztam, és a velem szemben álló jármű vezetője megérkezett autójához, beült, indított, majd átpörgette a telefonját, igen ám, de belemerült, és percekig nyomkodta azt. Három perc után egy villantással jeleztem neki, hogy vegye már észre, hogy percek óta pusztítja a retinámat az emelt magasságú autójának fényszórójával. Én voltam a házmester? Felmerülhet bennem a kérdés, és majd az olvasók leírják kommentben, mert tényleg kíváncsi vagyok. Az autó egy új SUV volt, amin automata módban működött a világítás, tehát indítás után (szürkületben) bekapcsol, és világít. Jelzésemet az autó sofőrje észrevette, és elhajtott a parkolóból.

A másik történet folyamatos problémát jelent, amikor az út szélén parkoló autóról nem tudom eldönteni, hogy közlekedik, vagy várakozik éppen, ezáltal megzavarja a kihajtásomat egy bekötő útról. Nagyon sokan megállnak az út szélén, és közben jár a motor, na meg persze világít a tompított. Tudom, ez határeset, hiszen ki kapcsolgatja a lámpát annak megfelelően, hogy éppen várakozik, vagy közlekedik. De megsúgom, a világításkapcsolón van kifejezetten helyzetjelző funkció, pont ilyen esetekre, amikor elől/hátul kétszer 5W-os izzó világít, ami pont elég ahhoz, hogy a jármű rossz látásiviszonyok között (értsd; éjszaka) is látható legyen a többi közlekedőnek. Bőven elég, illetve egy szűk utcában erről azt is látni fogom, hogy a velem szemben álló autó halad felém (tehát majd le kell húzódnom), vagy csak parkol az út szélén, így haladhatok a saját tempómban. Lamentáltam ezen egy darabig, aztán régi, ködös emlékeim nem csaltak, van erre egy szuper KRESZ paragrafus, ami fehéren-feketén leírja a szabályokat.

Mit mondd a KRESZ?

A tompított fényszórók és a helyzetjelzők használata: szürkülettől, illetve rossz látási viszonyok között, erősen csapadékos időben, esőben, hóban, illetve ködben az autókon a tompított világítást kell felkapcsolni. Eddig tiszta sor. De mi van akkor, ha parkolunk?

Az álló járművek kivilágítása

45. § (1) Az úttesten álló járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki

kell világítani, kivéve, ha közvilágítás van vagy a járművet egyéb külső fényforrás

kellően megvilágítja. A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót és a lassú járművet

a helyzetjelző lámpákkal kell kivilágítani. A 6 méternél nem hosszabb, két méternél

nem szélesebb és pótkocsival vagy más vontatmánnyal össze nem kapcsolt

gépjárművet azonban lakott területen elegendő az úttest közepe felé eső egy-egy első

és hátsó helyzetjelző lámpával vagy egy, előre fehér, hátra piros fényt adó lámpával

kivilágítani.

(2) Álló járművön – a forgalmi okból megálló járművet kivéve – tompított

fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági

fényszórót, ködfényszórót használni tilos.

Tehát ez azt jelenti, hogy ezért akár a rendőr is megbüntetheti az autóst? Előbb jönne a tiltott helyen megállás, vagy várakozás, amivel én sajnos napi szinten találkozom, de jó tudni, hogy akár ezért is kaphat büntetést a figyelmetlen autós. De biztos vagyok benne, hogy soha, vagy nagyon ritkán büntetnek ezért a járőröző rendőrök, tehát nem a büntetés fogja a helyes útra téríteni az autósokat.

Én szeretem kapcsolgatni

Olyan jó dolog vezetni, mint sofőr figyelni az útra, a többi közlekedőre, az autóra, az utasokra. Vannak a fogyasztás fetisiszták, akik szerint több decilitert is megspórolhatunk egy tankolás alkalmával akkor, ha csak az KRESZ-ben indokolt helyzetben (településtábla után) kapcsoljuk fel a tompított fényszórót, így lakott területen jó látási viszonyok mellett lekapcsoljuk a jármű világítását. Lakott területen belül nem is kötelező a tompított fényszóró használata, azonban vannak olyan időjárási körülmények, havazás, köd, vagy csak egy egyszerű, téli szürke, borongós nap, amikor nem a deciliterek hajkurászása, hanem a baleset megelőzése a legfőbb cél a nap végére, így ezeken a napokon érdemes kihagyni a rekordok döntögetését. Régen én is játszottam azt, hogy ha több autóval mentünk valahová, akkor unaloműzés gyanánt is kapcsolgattuk a lámpát, amikor beértünk, vagy kiértünk egy-egy településre, és aki elfelejtette az veszített. Nem szép dolog, de legalább figyeltünk valamire, és nem a sorozatot, vagy közösségi oldalt néztük, hanem beszélgettünk. Más világ volt, pedig nem volt túl régen.

Mit gondolok?

Kiveszett, vagy egyre inkább eltűnik az emberekből az empátia. Mindig mindenki csak a saját érdekeit nézi, és nem is akarja más szemüvegen keresztül figyelni a világot. Neki jó, neki kényelmes, a többiek meg majd megoldják. Pedig nem ez a helyes út. Ezt a pár apróságot igenis kötelező megtenni legalább akkor, ha autóba ülünk, mert ott soha nem ÉN, hanem MI vagyunk. Hiszen ez egy közös társasjáték, ami akkor működik a legjobban, ha figyelünk egymásra, és toleránsak vagyunk nem csak szökőévente, hanem a szürke hétköznapokban is.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.13
Megszerezheti a magyar állam a Strabag tulajdoni részesedését a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.-....
2024.09.13
Rétegmárkaként nem tehetik meg, hogy nem reagálnak az ügyfelek igényeire. Akik viszont egyáltalán....
2024.09.13
Három év munkálatai után az Isztriai-félszigeten pénteken átadják a forgalomnak az Ucka alagút új,....
2024.09.13
Tizenharmadik évébe lépő sikeres együttműködés folytatódik az OTP Bank – PICK Szeged férfi....
2024.09.13
- Autóbusz és személykocsi ütközött össze Becsehely és Borsfa között - adta hírül a....
2024.09.13
- Véget ért a sztrájk az Audi autógyár brüsszeli üzemében, a szakszervezetek és a vezetőség péntek....
2024.09.13
A Guinness is elismerte, hogy nincs olyan autó, ami kevesebb benzin elégetésével tenné meg a bő....
2024.09.13
A Bridgestone bemutatja a Potenza Sport A-t, a vállalat első olyan, sorozatgyártásban készült....
2024.09.13
Három kínai autógyár,  a Geely, a Chery és a JAC elindítja modelljeinek gyártását Algériában, hogy....
2024.09.13
A Toyota-csoport új generációs típusaiba szánt, nagy teljesítményű központi számítógépeket a világ....