járműgyártás

Toyota: karbonsemlegesség kompromisszummal?

2021.12.27.

Újabb nagy ívű elektromobilitási tervekről rántotta le a leplet Akio Toyoda, a Toyota cégelnöke minapi sajtótájékoztatóján. 

Szerző: Heimer György

Eszerint a japán céggigász 2030-ig 70 milliárd dollárt fordít modellválasztékának elektrifikálására, és ezek fele akkumulátoros e-jármű (bev) lesz, mivel úgy látják, hogy ugrásszerűen nő a kereslet a zéró-emissziójú típusok iránt. Ám a világ legnagyobb autógyártója, amely relatíve később jelent meg a tisztán e-autók piacán úgy számítja – derült ki az elnök szavaiból –, hogy az évtized végén évente csak 3,5 millió bev-kocsit bocsátanak majd ki.

Ez a mennyiség a jelenlegi eladások mintegy harmadának felel meg, vagyis elmarad a nagy riválisok terveitől, így például a VW Csoport globális értékesítésnek mintegy felét az akkus autók teszik majd ki. Mindazonáltal a Toyota többféle, köztük hibrid és hidrogén hajtású járművekkel is számol a széndioxid-csökkentést megcélzó stratégiai terveiben. „Több idő kell ahhoz, hogy lássuk, merre megy a piac” – jegyezte meg magyarázatként a cégelnök Toyoda.

Tájékoztatójából az is kitűnt, hogy 2030-ig 30 modellből álló teljesen elektromos modellflotta kibocsátását tervezik, és az akkumulátor-gyártás felfuttatására a korábban tervezettnél többet, 2 trillió yent fordítanak. Ennek részeként Észak-Karolinában (USA) 1,29 milliárd dolláros befektetéssel egy új akkuüzemet húznak fel, ahol 2025-ban startol a termelés. A japán óriáscég eladásaiban az bev-modellek aránya még jelentéktelen, ugyanakkor az ilyen négykerekűek forgalma gyorsan bővül, miközben az autók világpiaca már hatodik éve szűkül.

Ezzel együtt a Toyota nem volt hajlandó csatlakozni a világ hat legnagyobb autógyártójának vállalásához, miszerint 2040-ig felhagynak a szénhidrogén-üzemű személyautók gyártásával. A japánok azzal érvelnek, hogy az átmeneti idő túlságosan rövid, addig az időpontig a világ nem minden részén állnak készen a zöld autók használatára. Ez is magyarázza, hogy a Toyota nem állt le a hidrogén üzemű belső égésű motorok fejlesztésével.

Másfelől a hagyományos technológia abban is segíthet, hogy megőrizzék Japán 5,5 millió autóipari munkahelyét, a cég fenntartsa az ellátási láncokat, amelyek az e-autók esetében egy teljes műszak eltűnését vonná maga után. A sajtótájékoztatón 15 tisztán villanyos Toyota és Lexus modell koncepcióját szellőztették meg, köztük szedánok, városi terepjárók, kisteherautók, valamint egy újfajta LFA-Lexus szupersport-kocsi tervét.

A Lexus célkitűzései közé tartozik, hogy 2030-ra az összes járműkategóriában legyen akkus e-modellje, 2035-ben pedig az európai, amerikai és a kínai főpiacokon kizárólag ilyen négykerekűeket árusítson, világméretekben évi egymilliós darabos mennyiségben.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A világ egyik legdrágább Mercedese, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó....
2024.04.16
Forgalmi és nosztalgiajárművek, vezetett csarnoklátogatás és szakmai érdekességek is várják a....
2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....