felmérés
Hogyan hajtunk a jövőbe? Erre akart rájönni a Mobile.de platform egy németországi reprezentatív felmérésben. A Mobile.de online platform megszólaltatta a német autósokat. Egy 2064 fő részvételével készült reprezentatív felmérés során Németország legnagyobb járműpiaci portálja arra volt kíváncsi, hogyan képzelik el a németek a jövő autóját.
A többség számára három szempont a fontos: kevesebb kipufogógáz (55,9%), kevesebb közlekedési baleset (54,1%) és környezetbarátabb gyártás és anyaghasználat (50,7%).
Németországban ma kevesebb mint 100, Svájcban országosan kilenc helyen lehet hidrogént tankolni.
A jövő hajtástípusát illetően azonban van egy nagy meglepetés: a folyamatos elektromos trenddel ellentétben a megkérdezettek közel harmada (32%) támogatja a hidrogént, mint az autóhajtások energiaforrását. Az akkumulátoros autók jóval lemaradtak (14,8%). Majdnem ugyanennyien továbbra is a benzinre támaszkodnának energiaforrásként (13,9%). A belsőégésű motorral és villanymotorral egyaránt meghajtott hibrid autók aránya 11,5 százalék. A mindössze 5,8 százalékos dízelmotoros járműveknek már nincs kilátásuk a megkérdezettek körében. Még kevesebben vannak a gáz (CNG/LPG) mellett (1,8%).
Gyorsabb tankolási idő, gyengébb hatásfok
Felmerül a kérdés, hogy miért választana oly sok német autóvezető a hidrogénüzemű járműveket: Az akkumulátoros elektromos autókkal ellentétben ezek közvetlenül a fedélzeten állítják elő a hajtáshoz szükséges áramot azáltal, hogy a hidrogént üzemanyagcellában elektromos energiává alakítják, és azt a hajtáshoz használják fel. A rövid tankolási idő valószínűleg sok válaszadó számára nagy előnyt jelent: a benzinhez vagy a dízelhez hasonlóan csak néhány percet vesz igénybe a hidrogéntartályok feltöltése.
Ám a lényegesen alacsonyabb hatásfok mellett - az üzemanyagcellás autók maximum 40 százalékot, az elektromos autók a 80 százalékot - akadnak még nagyon gyakorlati problémák, legalábbis egyelőre. Egyrészt alig van hidrogéntöltő állomás: Németországban ma kevesebb mint 100, Svájcban országosan kilenc. Ezzel szemben jelenleg csak két olyan modell érhető el a piacon, amelyek üzemanyagcellás hajtásokra támaszkodnak: a Hyundai Nexo 89 900 svájci frankért és a második generációs Toyota Mirai 59 900 svájci frankért. Összehasonlításképpen: Jelenleg körülbelül 70 akkumulátoros elektromos autómodell van a piacon.
Nagy szkepticizmus az autonóm vezetéssel kapcsolatban
Ez az eladási adatokon is megmutatkozik: Németországban tavaly pontosan 355 961 akkumulátoros modellt adtak el – a két elérhető üzemanyagcellás autóból mindössze 460-at. Ugyanez a kép látható 2021-ben Svájcban is: 31 823 darab E-autót adtak el 66 üzemanyagcellás járműhöz képest.
Két másik jövőbeli témával kapcsolatban is szkeptikusak a megkérdezettek: A felmérésben résztvevők közül ötből egy (18,9%) sem támogatja az autókban lévő mesterséges intelligenciát, amely megérti, kölcsönhatásba lép és önállóan tud cselekedni. Még kevesebb résztvevő (17,2%) tudja elképzelni a jövőben autonóm autó vezetését.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!