Gondolatjel
Régebben szinte sohasem fordult elő ilyen tűzeset, miért vált újabban gyakorivá? A modern, nagy fajlagos teljesítményű, környezetvédelmi szabályoknak megfelelő járművek zsúfolt motorházában, például a turbófeltöltő, vagy a koromszűrő hőmérséklete meghaladja a gázolaj gyulladási hőfokát. Ráadásul erős a hősugárzás, nem kell feltétlenül szivárgás az üzemanyag lángra kapásához. Hozzáfűzhetjük, hogy közeljövő zöld közlekedésének egyik vezető megoldása, a hidrogén-tüzelőanyagcellás hajtás is tűzveszélyes lehet, ha szivárog a gáz, a levegővel durranógázt, explozív elegyet képez.
Mi történik, ha tűz gyullad ki a motorházban? A buszvezető messze ül a motortól, a forgalomra figyel, eleinte észre se veszi, hogy mi történt. Netán az utasok figyelmeztetik, hogy szokatlan meleget, füstöt észlelnek. Mire a sofőr lehúzódik az út szélére, megáll, előszedi kis kézi tűzoltó-készülékét, hátraszalad és felnyitja a burkolatot, már késő, elharapóztak a lángok, csak végignézheti járműve pusztulását. Az utasok már leszálltak, bánatosan nézik poggyászuk pusztulását, főképp, ha egy távolsági busz padló alatti terébe rakták be. A szabadban, az időjárásnak kitéve várhatnak egy mentesítő járművet.
Ezt a lidérces álmot nagyon könnyű megelőzni, automatikus tűzoltó-készülék beépítésével. Korábban halon-gázzal árasztották el a motorházat, de légszennyezése miatt már betiltották ezt a technológiát. Szerencsére van korszerű, környezetkímélő, és minden egyébnél hatásosabb, hatékonyabb megoldás: a svéd Fogmaker. A Fogmaker ködképzőt, vízpárásítót jelent. A vízködös, vízpárás automata felülmúl minden poroltót vagy habbal oltót, mert azonnal elfojtja a tüzet, és gyorsan lehűt mindent. Az egész abszolúte megbízható, üzembiztos, rá lehet bízni egy nagy értékű autóbuszt, és valamennyi utasát.
Működése, szerkezete nagyon egyszerű, nincs semmiféle elektromos alkatrésze, mégis egyszerre semlegesíti a tűz mind a három feltételét (éghető anyag, hő, oxigén). Amint tűz keletkezik a motorházban, elolvad az érzékelő műanyagcső, kiengedi nyomását, és ettől megnyílik a vezérlőszelep, a nagynyomású oltófolyadék-tartályból a motortéri fúvókákból finoman porlasztva vízpáraként lép ki, a vízköd betölti az egész teret. Az oltófolyadék lényegében csapvíz, csak azért kevernek hozzá egy kevés adalékot, hogy jobban megtapadjon a pára a felületeken, ennek nincs semmiféle környezetkárosító hatása. A pára nem árt az elektronikus szerelvényeknek, például a motorvezérlő számítógépnek. Egy cseppnyi víz nyolcezer részre oszlik szét, az elemi párarészecskék átmérője 50 mikrométer. Egy liter oltófolyadékból 1700 liter pára keletkezik, kiszorítja a levegőt, az oxigénnel együtt, és gyors párolgásával hamar lehűt mindent: tíz másodperc alatt csökken a hőmérséklet közel 900 fokról 100 fok alá. A villámgyors beavatkozás jóvoltából alig keletkezik kár a gép vagy jármű szerkezetében, legfeljebb egy-két elektromos kábel sérülhet meg, amit könnyen és gyorsan ki lehet javítani.
A Fogmakert a svéd FOGMAKER International AB vállalat gyártja, hazai kizárólagos képviselője a J&J (PSV) Kft. Szakembereik mérik fel a megrendelő igényét, tervezik meg az adott járműbe, gépbe a berendezés konfigurációját, aztán az ügyfél telephelyén beépítik és időszakosan ellenőrzik, karbantartják. Városi buszokban a tető permének burkolata alá rejtik az oltó- és a vezérlőtartályt.
A Fogmaker sokszorosan bizonyított. Világszerte körülbelül 300 ezret építettek be, hazánkban megközelítőleg 2500-at, egyik se mondott csődöt. Nálunk elsősorban városi közlekedési vállalatok, például a BKV mellett a Volánbusz alkalmazza. Eddigi tapasztalatok szerint átlagosan 10-15 járművet ment meg a Fogmaker évente. Ami megtérülését illeti, ha tíz évig használják egy autóbuszban, akkor a beszerzési ár és a karbantartás díja egy napra vetítve megfelel egy városi vonaljegy árának.
Egyébként nemcsak autóbuszokba, hanem kamionokba, kisebb teherautókba, valamint mezőgazdasági gépekbe is érdemes beépíttetni a Fogmakert. Például egy növényi eredetű porral (törek) megrakott aratócséplő könnyen kigyulladhat, a tűz átterjedhet a gabonatáblára, elpusztítva a termést. Ugyanez áll traktorokra és kerekes rakodógépekre is. Előnyös lehet a páraoltó zárt gépszínekben, nem kevésbé nagy értékű lakóautókban. Ez egy univerzális, mindenütt beváló megoldás.
A BKV szinte valamennyi autóbuszában van már Fogmaker automatikus oltókészülék, a Volánbusz flottájában jelenleg több, mint ötszáz készülék üzemel, egyszer sem csalódtak benne, források rendelkezésére állásától függő további beépítéseket terveznek.
Mindenkit megnyugtathat az automatikus Fogmaker tűzoltó-készülék beépítése: az utasokat, a járművezetőt, és a közlekedési vállalatok illetékeseit. Nem kell tartani attól, hogy egy leégett autóbusz bekerül az esti tévéhíradóba, illetve szenzációhajhász cikkek jelennek meg az interneten, és a sajtóban. Az a jó hír, ha nincs hír!