autóbuszgyártás

Új hazai buszgyártó a piacon

2014.12.11.

Évente tucatnyi harmincszemélyes midibuszt tudna gyártani a főként javítással foglalkozó Kapos Járműgyártó és Javító Zrt., ha lenne vevője. A Compacto prototípusa Kaposváron üzemel, a sorozatgyártás az Euro VI-os motor megérkezésével veheti kezdetét.

Kaposvár főterén pózol az Iveco alapokra épített magyar midibusz

A jövőbe tett beruházásnak fogja fel a Kapos Járműgyártó és Javító Zrt., hogy kifejlesztették a Compacto midibusz prototípusát – mondta el lapunk kérdésére Tamás László kereskedelmi igazgató. A cég jelenleg a Kapos Volánnak végez karbantartási, felújítási munkákat. A cég honlapjának tanúsága szerint Ikarus, Iveco, Mercedes és más típusú buszok rekonstrukcióját, átalakítását végzik. Ezeknek a munkáknak azonban vége szakad, ha a Volán-társaságok járműparkját új buszokkal töltik fel – mondta el a vezető. Hogy munkát és bevételt biztosítsanak maguknak és hetven dolgozójuknak, új jármű kifejlesztésébe kezdtek: a távolsági midibusz 8,3 méter hosszú, 30 személy szállítására alkalmas.

A fejlesztés 2012 tavaszán kezdődött, a prototípus jármű elkészítése a tervezéstől a gyártásig mintegy 50 millió forintba került. A fejlesztéshez közel 20 millió forintnyi európai uniós támogatást nyertek el. A projekt egy részét az Új Széchenyi-terv is támogatta. A Compacto az Iveco Daily alvázára épül, emiatt a karosszéria arányai jellegzetesen kisteherautósak. Az autóbusz mozgatásáról Iveco F1C típusú, négyhengeres, 2998 cm3-es, 170 lóerős dízelmotor gondoskodik, amelyet a jármű orrában helyeztek el. Az erőforrás jelenleg az Euro V-ös emissziós norma követelményeit teljesíti, de Tamás László szerint hamarosan elérhető lesz az Euro VI-os motorral szerelt verzió is.

A kaposvári cég évente tíz Compacto gyártását tervezi, ezzel mintegy húsz embernek biztosítanának tartósan munkát a térségben. Míg a hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező és hasonló méretű járművek nagy részét 26–30 millió forint körüli áron kínálják a hazai piacon, addig a Compactót ennél kedvezőbb, felszereltségtől függően 22–24 millió forint közötti áron értékesítenék.

A kaposvári midi olyan piacra érkezik, amelyen számos hazai versenytárs található. Elsőként a Rába-Molitus S91, amely már több alkalommal nyert a fővárosi Vár-busz tenderen, de érvénytelenítették a pályázatát. De hasonló járművet épített a Csaba-Metál, és az Evopro is.

Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. december 4-i számában

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....