járműtörténelem

Újabb legenda veszíti el V8-as motorját

2024.07.11.

A világ egyik legarchaikusabb, egyben legütőképesebb terepjárója, a Toyota Land Cruiser 70-es széria néhány éve a modernizálódás útjára lépett. Az az állomás azonban, amihez ennek kapcsán most eljutott, komoly veszteséget jelent nem csak a vevők, de a világ össze autórajongója számára.

Jövőre lesz negyvenéves a Toyota Land Cruiser 70-es szériája. A modell pályafutása javát jelentős módosítások nélkül élte meg, ám az utóbbi években külső – leginkább jogalkotói – nyomásra komoly változásokon esett át. Megújult a külseje, modern vezetőtámogató biztonsági funkciók jelentek meg a fedélzeten, és kapott egy új, 2,8 literes dízelmotort – azt a jól ismert négyhengerest, amely a Hiluxtól kezdve a Land Cruiser Pradóig ezerszer bizonyította már alkalmasságát.

A típussal kapcsolatos, legújabb hír papíron szintén előrelépést jelent, hiszen jelentősen javult a modellmix károsanyag-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási átlaga, ennek azonban nagy ára van: az a 4,5 literes V8-as dízelmotor (1VD-FTV), amely 2007-ben jelent meg a modell kínálatában, végleg feladja pozícióját, és átpöfög az örök olajmezőkre.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a V8-as erőforrást nem vonja ki minden piacáról a Toyota. Dél-Afrikában például továbbra is rendelhető, de Japán után most Ausztráliában is törölték a konfigurátorokból. Ez a folyamat pedig általában öngerjesztő: minél kevesebb piacon kapható egy termék, annál több érv szól amellett, hogy végleg beszüntessék annak gyártását. 

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az ausztráliai bejelentés valójában csak formalizált egy régóta fennálló állapotot: noha messze a V8-as volt a legnépszerűbb verzió, a motorból régóta képtelen volt elegendőt gyártani a Toyota, a várólista sokak fájdalomküszöbét meghaladta. Az ausztrál képviselet most ígéretet tett ügyfeleinek, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy teljesítsék a beragadt megrendeléseket, ez azonban nem csak rajtuk múlik.

Érdekesség, hogy miközben a 4.5 V8-as dízel eltűnik, a hozzá társított kézi kapcsolású sebességváltó megmarad: a korábban csak automatával kínált 2,8-ashoz társítják. Ehhez persze módosítani kellett az első három fokozat áttételét, hiszen a soros négyhengeres motor kis fordulatszámon jóval kevésbé nyomatékos, mint az öblös V8-as volt.

Fotó: Toyota

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Főleg eleinte, az autózás hajnalán volt jellemző, hogy a legtöbb gyártó vas és fém munkával kereste....
2025.01.22
Rekordszámú, 1,453 millió személyautót gyártottak tavaly Csehországban, 3,9 százalékkal többet,....
2025.01.22
Meglepő, hogy kik adják az ötletet, ami működhetne is.   ..
2025.01.22
Tehetséges fiatal autóversenyzők tűntek fel idehaza a közelmúltban, ezért széles összefogással, a "....
2025.01.22
Ha páncélos személyautót említünk, a szovjet ZIS 115 típus juthat eszünkbe. Kevésbé köztudott, hogy....
2025.01.22
Hetven páros nevezett a Monte-Carlo-ralira, amely csütörtökön rajtol el a monacói hercegségben és....
2025.01.22
A közelmúltban két olyan új, megfizethető árú modellt is bemutatott a Peugeot, amelyre sokan....
2025.01.22
Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése után a cseh vállalatok mérlegelhetik a gyártás....
2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....