Ford Driving Skills for Life

Újraélesztett életmentő kurzusok

2021.09.17.

A járvány miatti kényszerszünet után ismét elindul a fiatal vezetőket továbbképző Ford-tréning. Az első európai tanfolyamot Magyarországon tartják szeptember végén.

Évente sok ezer fiatal szerzi meg a jogosítványt, de a baleseti statisztikák azt mutatják: a sikeres vizsga és a vezetői engedély átvétele csak a kezdet, óriási szükség van továbbképzésükre. A rendőrség adatai szerint 2020-ban 13778 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt a hazai utakon, s ezeknek mintegy 15 százalékát 25 évesnél fiatalabbak okozták. Sokszor ráadásul maguk is áldozattá válnak: a sérültek negyede 25 évesnél fiatalabb, és évente 70-90-en veszítik életüket közlekedési balesetben ebből a korosztályból.

Ezeknek a tragédiáknak egy része elkerülhető lenne, ha a fiatal sofőrök felkészültebbek lennének, jobban ismernék maguk és autójuk korlátait, a közlekedéssel együtt járó kockázatokat. Épp ezért tűzte ki célul a 18-25 év közöttiek továbbképzését a Ford, amikor 2003-ban elindította, majd globálissá tette a Ford Driving Skills for Life nevű kurzusát. A Ford alapítványa 2021-ig több mint 60 millió dollárt fektetett a tréningbe, amelyen eddig 46 ország több mint 1,2 millió fiatalja vett részt. 2013 óta Európában, 20217-től pedig Magyarországon is fut a tréning: itthon már 1700-an tanultak a fél napos, ingyenes kurzusokon. Azért „csak” ennyien, mert a járvány miatt átmenetileg fel kellett függeszteni a programot. Szeptember 25-én és 26-án azonban ismét lesz képzés: a pandémia miatti kényszerszünet nyomán Európában Magyarországon indul újra a program, amelyet a Ford az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (OBB) együttműködve szervez. (Az együttműködés nem csak a tréningre érvényes: A Ford Magyarország idén a Hungarian Police Rally Teammel és az OBB-vel közös kampányban hívja fel a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára.)

A Ford Driving Skills for Life szeptemberi kurzusán a fiatalok továbbképzését alapvetően négy blokkra osztják. Mindenekelőtt időt szánnak a helyes ülésbeállításra, hiszen ma is alapvető probléma: a nem megfelelő pozíció miatt nem ideális a kilátás, a pedál- és kormánykezelés. Ez utóbbiakat külön is oktatják: a felmérések szerint ugyanis a fiatalok többsége a kurzuson, a helyes vészfékezés gyakorlásakor nyomja először tényleg tövig a fékpedált. Ilyenkor szembesülnek azzal, hogy milyen nagy erőt kell kifejteni a maximális fékhatás eléréséhez, és milyen nagy utat tesz még meg így is az autó, mire megáll. Emellett gyakorolják azt is, mit kell tenni megcsúszás esetén, hogyan kell helyesen ellenkormányozni.

A tréning negyedik és talán legaktuálisabb blokkja a figyelemelterelés címet kapta. Generációs veszély, hogy a fiatalok sokszor a volán mögött sem tudnak elszakadni a telefontól – azt gondolják, hogy tudnak egyszerre vezetni és üzenetet írni, szelfizni netán videót nézni, a figyelemmegosztás „működik”. A Ford kutatása szerint a 18-24 éves korcsoportba tartozó autóvezetők 43 százaléka SMS-ezik, 36 százalékuk telefonál, 11 százalékuk néz mobilon videókat vagy szelfizik vezetés közben.

Azt, hogy ez milyen kockázatos, egy egyszerű, de hatékony módszerrel szemléltetik. Kijelölnek a fiatalok számára egy biztonságos pályát, amin először zavaró tényezők nélkül kell körbehaladniuk. Másodszorra viszont márt úgy kell abszolválniuk a kört, hogy a telefonjukba be kell írniuk egy előre megadott szöveget. Ez még akkor is mellbevágó eredményt hoz, ha netán a korlátokat, bójákat elkerülve teljesítik a feladatot. A második próbálkozás ugyanis nyilvánvalóan lassabb lesz, a két köridő különbsége pedig azt mutatja meg, mennyi ideig nem figyelte az utat, és vezetett vakon a sofőr.

A tréningen az új autóipari trendekkel együtt járó új veszélyforrásokra is időt szánnak. Mivel egyre több az elektromos jármű, a „tanulók” megtapasztalhatják, milyen a legtöbb hagyományos autónál sokkal jobban gyorsuló villanykocsit vezetni, amit ráadásul nem is hallanak a gyalogosok. Egy másik gyakorlaton pedig azt demonstrálják, hogy egy teherautó fülkéjéből mennyire nehéz észrevenni egy villanyrollert.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.23
Egy kerékpáros vesztette életét, miután összeütközött egy személygépkocsival - írja a police.hu ..
2021.10.23
Az elkövetkezendő héten rövidített munkaidő (Kurzarbeit) lesz a Mercedes rastatti gyárában. Ennek....
2021.10.23
Európa legnagyobb autógyártója a chipválság ellenére meg tudta duplázni az elektromos járművek....
2021.10.23
A Nissan nemrég mutatta be a 80-as évek Nissan Hardbody off-road bajnokai által inspirált, az....
2021.10.23
A Bridgestone bejelentette legújabb, túramotor-kerékpárokra fejlesztett Battlax Adventure Trail....
2021.10.23
Megszűnt az útlezárás az M3-as autópálya Vásárosnamény felé vezető oldalán, Hatvannál, ahol halálos....
2021.10.23
Lipcse városa 2025-től csak elektromos autókat akar engedélyezni a személyszállításban. Ennek....
2021.10.23
Szolgálat közben balesetet szenvedett és életveszélyesen megsérült egy motoros rendőr Budapesten -....
2021.10.23
Nem sok autótípus mondhatja el magáról, hogy 50 milliónál is több példányt adtak el belőle, amióta....
2021.10.23
Mesterséges intelligencia segítségével, automatikusan tölti az elektromos járműveket a vállalat....