belsőégésű motorok

Univerzális csodamotort fejleszt a Toyota

2025.01.14.

Egy kiváló hatásfokú benzinmotor, amely hibrid modellekbe éppúgy beépíthető, mint sportkocsikba vagy akár versenyautókba, méghozzá akár hosszában, akár keresztben? Ilyen erőforrás ma még nincs, de a Toyota már fejleszti.

A 2025-ös Tokiói Autószalon egyik legvadabb látványossága volt a GR Yaris M Concept: egy középmotoros kísérleti jármű, amelynek legfontosabb eleméről, a kétliteres turbómotorról semmi érdemi információt nem árult el a Toyota. A logika azonban azt diktálja, hogy arról a – jelenleg még fejlesztés alatt álló – soros négyhengeres erőforrásról legyen szó, amelynek születéséről először tavaly májusban szerzett tudomást a világ.

Akkor a Toyota két másik japán autógyártóval, a Mazdával és a Subaruval közösen elkötelezte magát a belső égésű motortechnológia életben tartása mellett, méghozzá olyan módon, hogy egyszerre gondoskodjanak a szénkibocsátás csökkentéséről és a vezetési élmény fokozásáról. Mindhárom autógyártó a saját hagyományainak és kompetenciáinak leginkább megfelelő konfigurációkban gondolkodik – a Subaru bokszermotort, a Mazda bolygódugattyús erőforrást, a Toyota pedig soros motorokat fejleszt.

A Toyota azóta lépésről lépésre egyre több információt tesz közzé saját fejlesztéseiről, és minden alkalommal egyre izgalmasabbnak hangzik a projekt. Azt már az elején elárulták, hogy lökettérfogatukhoz (a tervekben egy 1,5 literes és egy 2,0 literes szerepel, mindkettő négyhengeres) képest kifejezetten kompakt motorokról lesz szó, amelyek a csekély beépítési méretnek köszönhetően sokoldalúbban alkalmazhatók különböző típusokban. Ezzel együtt a termikus hatásfokuk is kiemelkedő – erről a mai napig nem tudtunk meg konkrét adatokat, de mivel a Toyota annak idején először érte el a 40%-os álomhatárt, bizonyosak lehetünk benne, hogy valódi áttörésre számíthatunk ezen a téren.

A fejlesztést vezető Nakadzsima Hiroki főmérnök 2024 nyarán az Automotive News autóipari szaklapnak nyilatkozva árult el további fontos részleteket a motorokról. A rövid löketű erőforrások önmagukban és hibrid konfigurációban egyaránt bevethetők, ráadásul a bio- és szintetikus üzemanyagoktól kezdve a hidrogénen át a klasszikus kőolajalapú üzemanyagokig mindennel kompatibilisek lesznek. A legújabb hírek szerint azonban a 2027 táján várható erőforrások fejlesztése során a Toyota nem csak az emissziókra, de az élvezetes vezethetőségre is hangsúlyt fektet – a kétliteres variánst minden jel szerint a GR Yaris fenomenális G16E-GTS turbómotorjának a nagyobb testvéreként kívánja pozicionálni a Toyota, ezért aztán a szaksajtó nem hivatalosan G20E-ként emlegeti az új fejlesztést.

A japán sajtó Nakadzsima-szant idézve már tavaly májusban 400 lóerős célteljesítményről beszélt, ez azonban csak egy változat: készülhet egy visszavett teljesítményű, 300 lóerős variáns, míg motorsport-alkalmazásokban akár 600 lóerőig növelhető a csúcsteljesítmény. Ennél is sokoldalúbbá teszi az erőforrást, hogy hossz- és keresztirányban egyaránt beépíthető. Ez utóbbi még inkább valószínűvé teszi, hogy ez a blokk került a GR Yaris M Concept farába – ha pedig belegondolunk, hogy nyolc hónappal korábban a kisebbik, másfél literes motor egy Prius orrában mutatkozott be a világnak, az tökéletesen szemlélteti, milyen univerzális motorcsaládot készül létrehozni a Toyota.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....