járműgyártás

Utat tör a Microlino Pioneer?

2022.05.25.

Hosszú huzavona után végül is rajtot vett az elektromos Microlino törpeautó sorozatgyártása Torinóban. A svájci-olasz buboréktöpörtyű, amely formájában a hajdan volt BMW Isettára hajaz most Pioneer néven vevőkábító felszerelésekkel indít.

Szerző: Heimer György

A Microlino limitált sorozatú Pioneer változata 999 számozott példányból áll, a vevők „Atlantis Blue” vagy „Torino Aluminium” színek közül választhatnak. Az ülés lehet szarvas-, vagy műbőr, továbbá extra benne a hordozható Bluetooth hangszóró és a napfénytető is. A Pioneer elektromos, akkucsomagja 10,5 kWh, ami 177 kilométer hatótávot tesz lehetővé, az e-motor teljesítménye 12,5 kW (16,8 lóerő), így maximálisan 90 km/óra sebességre lehet felgyorsítani a városi cikázásra szánt emissziómentes törpét. A Microlinóba – ugyanúgy, mint a mintául szolgált Isettába – elől, a kocsi teljes szélességben felnyíló ajtón át lehet be- és kiszállni. A sofőr és a mitfárer mögötti raktér a jármű parányi méretei ellenére (hossz: 2519, szélesség: 1473, magasság 1501 mm) 230 liter, vagyis a csomagtartóba – cég fogalmazásával élve – három sörös rekesz is bepakolható. Ennél bizonyára lényegesebb, hogy a Pioneer 12500 euró ellenében már megrendelhető, a cég közleménye szerint ugyanannyiba kerül, mint az előszériát követő sorozatgyártás alapmodellje.

A Microlino a motorkerékpár és az autó sajátos keveréke, mondhatni a hetven évvel ezelőtti Isetta reinkarnált villanyos változata. A mókás külsejű pöttöm egy invenciózus svájci, bizonyos Wim Ouboter fejéből pattant ki, aki mellesleg többféle e-hajtású közlekedési alkalmatosságot is kiötölt, s két fiával együtt még a kilencszázkilencvenes évek végén megalapította Micro Mobility Systems nevű vállalkozását. A Microlino kopírozza a kilencszázötvenes-, hatvanas évek kultikus törpéjének, a BMW Isettának buborékformáját, de a svájci utód már a mai autótechnika színvonalán áll. Karosszériája könnyűfém alumínium, elől az ajtó megerősített acélból készül, a hajtáslánc pedig elektromos. A cég honlapjának (www.microlino-car.com) tanúsága szerint a négykerekű csöppség háromféle akkupakkal kerül forgalomba, a harmadik negyedévtől elérhető „csúcsmodell” 5 másodperc alatt van fent ötvenen, a kiautózható távolság 230 kilométer, a 14 kWh-ás akkupakk pedig háztartási konnektorba dugva 4 óra alatt feltölthető. A kisautó világítása led-es, az elején és hátulján teljes szélességben végigfutó fénycsík is segít feldobni a vidám, tojásdad külsőt. Bent az utastérben műszerezettsége minimalista, az ajtó felnyitásakor a kormánymű fixállásban marad, szemben az Isettáéval, amelyben a kormányszerkezet együtt mozog a felnyíló ajtóval.

Mindemellett hosszú, kanyargós út vezetett odáig, hogy most tavasszal az olasz Cecomp ipari cégcsoport torinói üzemében végül beindult a termelés. A Microlino első tanulmánymodelljét még 2016-ban, a genfi autószalonban mutatták be, s rögvest sikert aratott. Ezt követően a Micro Mobility Systems tárgyalásokba kezdett a német Artega céggel a Microlino gyártásáról, de az ígéretes üzlet éveken át húzódó jogvitákba torkollott, mígnem sikerült bíróságon kívül megállapodni. A gyártás jogát megkapta a már említett itáliai Cecomp, s az érdekeltek ugyan már tavaly beígérték a gyártás beindítását, ám a globális ellátóláncok szakadozásai miatt egészen mostanáig húzódott a szériatermelés. A gyártómű most nem győzi mondogatni, mára minden akadályt elhárítottak, az alkatrészek több mint 80 százaléka Olaszországból származik, a gyártás felfutása után már 20 percenként kerülhet le a szalagokról egy-egy Microlino.

A törpeautók feltámadásának hátterében az áll, hogy azokkal is enyhíteni lehessen a nagyvárosi közlekedés zsúfoltságán, könnyebb legyen a parkolás és nem utolsó sorban csökkenjen a kipufogó gázok okozta légszennyezettség. E műfajban, itt Európában eddig főként a franciák jeleskedtek. Így már nálunk is évek óta piacon van az elektromos Renault Twizzy, a nemrég megjelent, ugyancsak kétszemélyes Citroen Amy, amely most átemblémázva Fiat Topolino, illetve Opel Rocks márkanéven is begurul a mikrojárgányok piacára. A mikroszegmens történetében ez már a második hullám. A kilencszázötvenes évek elején, a világégés utáni járműínségben a mobilitás iránti igények hívták életre az egyszerűen, olcsón gyártható parányokat. Ilyen volt a vadászgépeiről hírhedt Messerschmitt háború utáni Kabinrollere, vagy az ugyancsak német Goggomobil, és persze az olasz találmány, de a BMW fazonírozta Isetta, amely a maga idejében alighanem a legnépszerűbb törpe volt, ma is számtalan történet kering róla. Így az is, hogy a hidegháború idején, amikor még állt a Kelet- és Nyugat-Berlint elválasztó fal, hihetetlen, de egy Isetta hátsójában elrejtett disszidenst sikerült kiszöktetni az NDK határőrök orra előtt. Ehhez azonban előtte az akcióhős Klaus-Günter Jacobi autószerelő nyílást vágott az üléssor mögötti kárpitba, megemelte a kalaptartót, kiszerelte a pótkereket, a fűtést, légszűrőt, a 13 literes benzintartályt kétliteresre cserélte, s mindennek eredményeként a mentővállalkozást siker koronázta. Megjegyzendő azonban, hogy ha már akkor létezett volna a Microlino, ilyen átalakításokra nem nagyon lett volna szükség, elvégre annak elektromos hajtóműve feleannyi alkatrészből áll, töredék helyet foglal el kultikus elődjéhez képest.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.05
Összeütközött négy személygépkocsi Budapest XXII. kerületében, a 6-os főút belterületi szakaszán, a....
2022.07.05
Az átalakulásra való jobb felkészülés érdekében a járműipari beszállító Eberspächer átszervezi....
2022.07.05
A Schaeffler család növelte részesedését a Vitesco autóipari beszállítóban – írja az automobilwoche....
2022.07.05
Várhatóan 14 óráig szünetel a vonatközlekedés a Budapest-Cegléd vonalon, mert Üllő és Vecsés között....
2022.07.05
Függetlenül attól, hogy hónapok óta 400 forint körül mozog a forint-euró árfolyam, folyamatosan....
2022.07.05
Az Audi Hungaria Általános Művelődési Központban érettségiző diákok és a szakképzési tagozat....
2022.07.05
Közel három évtizede működtet Szegeden Suzuki márkakereskedést Veszprémi Károly, ugyanott, ahol....
2022.07.05
A 450 millió dolláros közös tőkebefektetéssel Észak-Amerika legnagyobb nyilvános e-töltő....
2022.07.05
A Bosch és a Volkswagen a tervek szerint együttműködhet az autonóm vezetés témakörében. A....
2022.07.05
Ahogy 2007 óta minden évben, úgy idén is összegyűlnek az Alfa Romeo tulajdonosok és az olasz autók....