Porsche
A Porsche a Le Mans-i 24 órás verseny előtt mutatta be a 963 Hypercar testvérét, a 963 RSP-t, amely a Porsche gyár, a Porsche Penske Motorsport és a Porsche Cars North America csapatának együttműködéséből született meg a motorsport-legenda, Roger Searle Penske (akinek a kezdőbetűi alkotják az autó nevét) számára. A tavaly IMSA és WEC bajnokságot nyert versenygépen alapuló extrém utcai sportautóhoz az 50 évvel ezelőtt, egy olasz gróf megbízásából készített, utcai használatra alkalmas Porsche 917 adta az ihletet.
1975 áprilisában korának legsikeresebb prototípus versenyautója, egy 917-es (30-as alvázszám) a zuffenhauseni Porsche-gyárból egyenesen Párizsba hajtott közúton. A volánnál rejtélyes tulajdonosa, a kétszeres motorcsónak-világbajnok és bobversenyző Teofilo Guiscardo Rossi di Montelera („Rossi gróf”) ült, aki a Martinit birtokló olasz Rossi család örököseként dúskált a pénzben. Az üzlet-és sportember ragaszkodott a lehető legkevesebb változtatáshoz, mert egy igazi utcai versenyautót szeretett volna magának. Érdekesség, hogy a bőrbelsős „Count Rossi 917” a mai napig Franciaországban van, és rendszeresen járja az utakat.
„1972 óta nagyszerű kapcsolatot ápolunk a Porschéval. A Porsche 917/30 ideje volt a Team Penske történetének egyik legnagyobb korszaka, számos győzelemmel és bajnoki címmel, valamint Mark Donohue 1975-ös zárt pályás sebességrekordjával” – mondta Roger Penske, a Penske Corporation elnöke. „Mivel ez a figyelemre méltó partnerség a mai napig tart, úgy éreztük, itt az ideje megalkotni a legizgalmasabb autót, amit el tudunk képzelni. A 917-eshez hasonlóan azt szerettem volna, ha a 963 RSP is hű marad az eredeti formájához, és a lehető legkevesebb változtatást hajtjuk végre rajta. Az eredmény egy olyan autó lett, amely mit sem veszített a különlegességéből, és izgalmas, akár versenypályán, akár közutakon vezetik.”
Külső
Grant Larson, a Style Porsche különleges projektekért felelős igazgatója és tervezői egy olyan 963-ast képzeltek el, amely a lehető legközelebb áll az eredeti versenyautóhoz, kívül ezüst és fekete fényezéssel (nem fóliázással), belül pedig barna bőr és Alcantara keverékkel. A „Martini Silver” színű festéket egyenesen a stuttgarti Porsche Múzeum nyilvántartásából ellenőrizték, és háromrétegű lakkal vonták be. Az olyan kisebb alkatrészek, mint a zsanérok és a szárnycsatlakozók, mind szaténfeketee kivitelben készültek, és még egy egyedi, 3D nyomtatású „963 RSP” feliratot készítettek az autó hátuljára.
Annak érdekében, hogy a 963-as külseje jobban hasonlítson a 917-es formájához, a kevlár karosszériáján változtatásokat hajtottak végre. Ezek közé tartozik az egyedi sárvédő-szellőzőnyílások létrehozása – ott, ahol egyébként az első és hátsó sárvédő-szellőzőnyílások nyitva lennének. Az új kialakítás ugyanúgy lehetővé teszi a levegő távozását a kerékjáratokból, mint a versenyautó esetében. Ezen kívül a hátsó szárnyban található szénszálas takarólemezeket – amelyek a versenyautónál kötelezőek – el lehetett távolítani. Az orr-részre egy zománcozott Porsche embléma került, csakúgy, mint az utcai 917-esen. Apró utalásként 70-es évekbeli Michelin logókat helyezték el a gumiabroncsokon, a 18 colos esőgumikat kovácsolt OZ versenyfelnikre húzták fel. Végül az első és hátsó rendszámtáblák rögzítési pontjait is felszerelték, mielőtt az autót közúton vezették volna.
Belső
A 963-as versenyautótól való legnagyobb eltérés talán a 963 RSP belsejében figyelhető meg. A 917 kézzel készített és teljesen egyedi belső terének (amely a mai napig restaurálatlan) példáját követve a 963 RSP belsejét puha, barna bőr és Alcantara keveréke burkolja. Míg a versenyautó nagyon kevés kényelmi funkcióval rendelkezik, a 963 RSP valamivel komfortosabb – az egy darabból álló, bőrrel bevont karbon kagylóülés középen puha párnázatot helyeztek el, és fix fejtámlát is felszereltek rá. Az ülések – a versenyváltozathoz hasonlóan – szellőztetettek. A lábtérben lévő támaszokat, valamint a tetőkárpitot és az oszlopokat világos Alcantarával borították, míg a kormánykereket – ahol a jármű funkcióinak többsége található – valódi bőr borítja. Még egy kivehető, 3D-nyomtatott pohártartóról is gondoskodtak, amely biztonságosan képes megtartani az innivalót.
A vezető mellett egy új, díszléccel ellátott panel biztosít helyet a vezető fejhallgatójának és a levehető kormánykeréknek, valamint külön tartót kapott a laptop, amely elindítja és segíti az autó működtetését, és Roger Penske egyedi karbon bukósisakja is. Az ajtók bőr és Alcantara borításúak, az egyikbe egy kis könnyűfém tábla van beépítve, amely az alvázszámot, valamint a gyártás dátumát és helyét jelöli.
Technikai változtatások
Az autó hasmagasságát a lehető legnagyobb értékre emelték, hogy megfeleljen a közúti használatnak, míg a versenyprototípusokhoz tervezett állítható Multimatic lengéscsillapítók a leglágyabb beállítással működnek, hogy kényelmes futást biztosítsanak úthibákon is.
Módosították a vezérlőegységet, hogy működtetni lehessen az irányjelzőket, és az erős LED fényszórókat is a közúti közlekedéshez igazították. Az 1,35 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral ellátott öntöltő hibrid V8-as hajtáslánc – amely rövid távokon tisztán elektromos árammal is képes hajtani – a 963 RSP-ben is a szokásos versenyhangolásban maradt, de az elektromos rész teljesítményleadását átprogramozták, hogy egyenletesebbé váljon, ami jobban megfelel a közúti használatnak. A 680 lóerős, 4,6 literes V8-ast is átprogramozták, hogy normál utcai benzinnel is képes legyen üzemelni, persze leginkább a 100-as oktánszámút szereti.
Bár különleges körülmények között és a helyi előírásoknak megfelelően közúton is vezethető (Franciaországban „W” jelzésű gyártói rendszámtáblát viselt a bemutatkozáskor), a 963 RSP természetesem nem homologizált autó, és nem is része a Porsche hivatalos modellkínálatának, mivel egy különleges, egyedi példánynak szánták. A 963 RSP a Le Mans-i 24 órás után egy ideig a Porsche Múzeumban látható, de július második hétvégéjén a 917-es mellett részt vesz majd a Festival of Speeden, Goodwoodban.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!