Franciaország

Üzemanyaghiány Franciaországban, háromórás sorok a Párizs környéki kutakon

2022.10.11.

A francia kormány egyre növekvő nyomása ellenére sem kezdődtek meg hétfőn a tárgyalások a TotalEnergies és a francia olajipari vállalat finomítóiban munkabeszüntetést szervező CGT szakszervezet között. A fizetésemelést követelő sztrájk két héttel ezelőtt kezdődött, s a hétvége óta az ország egyes részein üzemanyaghiány alakult ki a töltőállomásokon.

A TotalEnergies vasárnap ígéretet tett arra, hogy amennyiben a dolgozók az olajfinomítókban és a raktárakban hétfőn felveszik a munkát, a novemberre tervezett jövő évi bértárgyalások egy hónappal korábban megkezdődhetnek. A CGT zsarolásának nevezte a javaslatot, s jelezte: a munkabeszüntetés folytatódik.

A franciaországi töltőállomások harmadát ellátó TotalEnergies energetikai óriás legnagyobb olajfinomítójában a normandiai Le Havre kikötővárosban, és több más létesítményében két hete áll a munka a dolgozók sztrájkja miatt. A rivális amerikai Esso-ExxonMobil két francia olajfino-mítójában is munkabeszüntetést tartanak a dolgozók. A sztrájkot mindkét cégnél a CGT szak-szervezet hirdette meg az alkalmazottaknak fizetésemelést követelve. 

- A TotalEnergies megpróbálja elérni a sztrájk felfüggesztését még mielőtt megkezdődnének a tárgyalások, azaz azelőtt, hogy javaslat születne a fizetésemelésről. Ezt a próbálkozást a CGT zsarolásnak tekinti, mert az egyáltalán nem szavatolja a követelések kielégítését, és így a munka felvételét sem - jelezte a szakszervezet az AFP hírügynökségnek.

- A zsarolás jelenleg a franciákat sújtja, a cél a helyzet feloldása - mondta hétfőn Jean-Marc Durand, a TotalEnergies európai olajfinomítóinak vezetője a BFM hírtévében. "Azt szeretnénk, ha azok, akik akadályozzák a franciákat, minél előbb befejeznék, azaz azt szeretnénk, ha tárgya-lóasztalhoz ülnénk, nyugodt hangulatban, nem pedig blokád alatt" - tette hozzá.

A francia kormány vasárnapi adatai szerint a töltőállomások mintegy harmadánál voltak ellátási problémák, elsősorban az ország északi részén és a főváros körüli régióban, itt átlagosan három órát kellett várakozni azon állomások előtt, ahol volt üzemanyag.

A francia kormány nem titkolja aggodalmát a kialakult helyzet miatt: Emmanuel Macron ál-lamfő pénteken az olajipari vállalatokat és a dolgozókat is felelősségre intette, az autósokat pedig nyugalomra kérte.

A vita tárgya az, hogy míg a TotalEnergies a jövő évi béremelésekről kíván tárgyalni, a CGT a növekedő infláció miatt a 2022-es bérek megemelését is követeli, 10 százalékkal. Ebből 7 százalék az inflációnak, 3 százalék pedig a cég által elkönyvelt nyereség igazságosabb elosztásának felel meg.

A TotalEnergies a közelmúltban jelentette be, hogy a részvényeseinek újabb 2,6 milliárd eu-rónyi rendkívüli osztalékot fizet ki, miután az első fél évet 10,6 milliárd eurós nyereséggel zárta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....
2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....
2025.12.11
Mivel az elektromos autók egyre nagyobb számban özönlenek a piacra, a német autóklub, az ADAC....
2025.12.11
A BYD két új Super Hybrid modellje, a SEAL 6 DM-i és kombi változata, a SEAL 6 DM-i TOURING....
2025.12.11
Magyar autóversenyzők csúcstalálkozójának adott helyszínt a kápolnai Hello Cuki cukrászda. Ahol....
2025.12.11
Átfogó menetrendi módosításokat vezet be a VOLÁN-járatok közlekedésében a MÁV-csoport december 14-....