Scania

A V8-as legenda tovább él - Próbaút-Scania R580

2014.09.28.

Amikor napvilágot láttak az első információk arról, hogy az idén januártól bevezetett Euro6-os motorokkal szemben milyen környezetvédelmi előírásokat támasztanak, sokan úgy gondolták, a nagy teljesítményű, például V8-as erőforrásoknak befellegzett, azok lekerülnek a nagyjárművek gyártóinak palettájáról. Némileg igazuk is volt, hiszen van olyan, aki beszüntette ezeknek a motoroknak a gyártását. Nem úgy a Scania. Nem is tehették volna ezt meg, hiszen a tehergépjárművekbe szerelt V elrendezésű, nyolchengeres motorok alkalmazásában úttörőnek számítanak.

Az első ilyen motort 1968-ban építették meg, a 14 literes, 350 lóerős, 2200-as fordulaton 1245 newtonméter forgatónyomatékot leadó motor messze túlszárnyalt minden akkori erőforrást, megalapozva ezzel a Scania V8-as legendát. A történelem és a név tehát kötelez. Tavaly, az új Streamline vontatók bemutatóján minden kétely szertefoszlott, hiszen a sajtóanyagok már említést tettek az új Euro6-os V8-as motorokról. A tavalyi bemutatón számos újdonsággal rukkolt elő a Scania, ezekről már korábban olvashattak, de néhány lényeges pontról érdemes ismét szót ejteni. Megjelentek a második generációs Euro6-os motorok, megújult a fülke spoilerezése, áttervezték és nagyobb befogadóképességűvé tették az AdBlue tartályokat és a gépkocsivezetők kényelméről sem feledkeztek meg, új ülések kerülnek ezekbe a járművekbe.

Megjelent a GPS alapon működő magassági viszonyokat figyelő tempomatot, az Active Predictiont jól kiegészítő, különböző haladási módok közötti választás lehetősége az automatizált váltóhoz, kihangsúlyozva a takarékos üzemmódot. A májusban Biatorbágyon látogatást tett V8-as, 580 lóerős R vontató is mindezekkel az újításokkal érkezett, sőt, de erről kicsit később. Első ránézésre tehát, főleg ami a gyári és a Streamline-oknál favorizált óceán kék színt és a dizájnban hozzá való, oldal-légterelőkkel ellátott félpótot illeti, markáns különbséget nem fedezhet fel a felületes szemlélődő, leszámítva az itt-ott, nem túl feltűnően elhelyezett V8 feliratokat. A lényeg, mind oly sok esetben, most is a motorsátor alatt található. Bizony ott lapul – ez kissé képzavaros – a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő 16 literes nyolchengeres. Az eddig leírtakból látszik, hogy a mai trendeknek és üzembentartói elvárásoknak megfelelően számos újítás a fogyasztáscsökkentést szolgálja, ez a költségcsökkentés mellett természetesen környezetvédelmi elvárás is. A korábbiakhoz képes további újításként jelent meg a tesztjárműben az ecoroll rendszer, azaz, megfelelő terepviszonyok és sebesség mellett az automatizált sebességváltó szétkapcsol és a jármű gyakorlatilag üres fokozatban gurul, kihasználva annak lendületét. Mindezeket összevetve valóban kíváncsivá tett, milyen fogyasztást képes produkálni a nem csak erős, hanem nyomatékban is kimagasló motor, amely 1000-1350-es fordulattartományban 2950 newtonméter nyomaték leadására képes.

A fülke kialakítása a megszokott minőséget hozza, megfejelve mindezt a V8-asokhoz illő és járó bőr belsővel – még a motorsátoron is – fabetétes kormánnyal és kiváló hi-fi berendezéssel. Az új vezetőülés továbbra is rendkívül kényelmes, hűthető-fűthető és számos módon állítható. A mithfahrer ülés is légrugós, kartámasszal ellátott és befordítható, a kényelmesen eltöltendő pihenőidők érdekében.

Már elindulás után rögtön kiderült, rendkívül csendesen jár a V8-as, hegymenetben is csak a variálható geometriás turbófeltöltő halk fütyülését hallani, vibrációnak, kellemetlen zajoknak nyoma nincs a fülkében. Ebben a járműben minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy hosszútávú fuvarokat teljesítsen felesleges időveszteség nélkül, hiszen még a nagyobb emelkedők sem fognak ki rajta, a vezetőállás amellett, hogy kényelmes, a fedélzeti elektronika rendszereivel a jármű irányításán kívül nem nagyon kell másra figyelnie a vezetőnek. Az Active Prediction, kombinálva az ecorollal békésen teszi a dolgát, a távolságkövető pedig segít megelőzni a ráfutásos baleseteket.

No de mennyit fogyaszt az új masina, tehetik fel sokan a kérdést? Úgy tűnik, kevesebbet, mint azt bárki gondolná, bár ez nagyban függ a gépkocsivezető lábától és türelmétől. Olvasóink talán nem is tudják, de azok az újságírók, akik tesztelik, vezetik ezeket a járműveket, nemzetközi szinten is, ádáz harcot vívnak egymással, ki tudja a legalacsonyabb fogyasztást kihozni egy adott járműből, úgy, hogy azért a kellő átlagsebesség meglegyen. Jómagam, a választott útvonal okán sem mindig jeleskedem ebben a versenyben, hiszen egy városi átkelési szakasz, vagy rosszabb minőségű országúton való zötykölődés kevéssé tesz jót az átlagnak, azonban tisztán autópálya körülmények között, ideális időjárási és forgalmi viszonyok mellett, odafigyelve a kigyorsításokra, a jármű lendületének maximális kihasználására 40 tonna összgördülő tömeg mellett 26 liter alatt fogyasztott az 580-as, több alkalommal is. Természetesen éles fuvarkörülmények között, amikor sietni kell, mert zár a logisztikai kapu, vagy a forgalmi viszonyok nem kedveznek, nyilván magasabb értékeket mutat majd a fogyasztásmérő, ezzel együtt azt hiszem ez elég meggyőző adat. Ilyenkor az is kiderül, hiába a már-már űrkorszakot idéző technika, ha azt a gépkocsivezető nem tudja, vagy nem képes megfelelően használni. Mint minden magára valamit is adó járműgyártó, a Scania is kínál takarékos vezetési tréningeket azoknak a gépkocsivezetőknek, akik az adott márka járművein teljesítenek majd szolgálatot. Érdemes ezeken részt venni és megtanulni a takarékos és környezetkímélő vezetés fortélyait, ígérve, nem lesz hosszabb a menetidő, azonban a fogyasztás literekkel is csökkenhet.

Ami az új V8-asokat illeti, létezik belőle egy szerényebb, 520 lóerős változat is, és az igazi csemegére vágyóknak jó hír lehet, hogy tavaly novembertől már elérhető a 730 lóerős Euro6-os Scania is, óriási, 3500 Nm nyomatékkal, speciális fuvarfeladatokhoz, például 60 tonnás szerelvényekhez tervezve. Az általunk is kipróbált 580-as egyébként a korábban rendkívül népszerű és sokak által használt 620-asokat hivatott váltani, összességében hasonló teljesítményszinttel, de takarékosabb üzemmel.

A cikk megjelent az AutóKözlekedés 2014/7. számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....