limiált széria

V8-as szívómotort tett limitált szériás változatába Lexus RC F

2024.05.13.

Különlegesen kifinomult V8-as szívómotorral, karbon motorháztetővel és egyedi díszítésekkel láttak el a taharai gyárban a Lexus RC F limitált modelljét - a japán piacon talált gazdára mind az 50 példány.

A Lexus RC F idén tölti be a 10. életévét. Három évvel érkezett a minden idők egyik legjobb japán autójának tartott LFA után, amely egy szénszál-karosszériás, F1-es génekkel rendelkező V10-es szívómotorral hajtott szupersportkocsi, vagyis nagyon magas volt a mérce a számára. Persze hiba lenne egy az egyben összehasonlítani őket, mivel a LFA több mint négyszer annyiba került és közel száz lóerővel erősebb volt.

Azonban az RC F a maga kategóriájában sem nyert összehasonlító teszteket, mert a V8-as szívómotorja elvérzett a lóerőháborúban a turbófeltöltős német konkurenciával szemben. Viszont a Lexus erős kupéja így is megtalálta a maga kisebb, de igényesebb vevőközönségét, amelynek a tűéles gázreakciók, a magas leszabályozási fordulatszám, a pörgős karakter és az öblös, semmivel össze nem hasonlítóható motorhang többet jelentett, mint értelmetlen számháború megnyerése.

Nem csak a nyolc hengernek, az ötliteres lökettérfogatnak, a titán szelepeknek és a kovácsolt dugattyúknak, hajtókaroknak volt köszönhető az RC F izgalmas, semmivel össze nem téveszthető NASCAR-os baritonja, hanem annak is, hogy a 2UR-GSE kódnevű V8-asára a hengerfejet az a Yamaha tervezte, amely a motorépítésben és a hangszerkészítésben egyaránt komoly szaktekintély, és amely már az LFA motorjának fejlesztésében is kulcsszerepet játszott.

Tíz éve az RC F első példányait tesztelő újságírók elsősorban a nagy, 1,8 tonnás tömeggel voltak elégedetlenek, de sokakat zavart a kedvezőtlen súlyeloszlás okozta orrtolási hajam és az elektronikusan vezérelt aktív önzáró differenciálmű (TVD) nehezen kiismerhető viselkedése is.

Természetesen a Lexus reagált a kritikákra, 2019-ben mutatkozott be az RC F frissített változata, amelybe a szívó V8-as változatlanul került át. Viszont a mérnökök sokat dolgoztak a súlycsökkentésen, az üreges féltengelyeknek, a több alumínium futóműalkatrésznek, a kisebb klímakompresszornak és az áttervezett szívócsöveknek köszönhetően 25 kilót faragtak le a tömegből, ráadásul ennek nagy része elölről jött le, ami csökkentette az alulkormányzottsági hajlamot.

Ezen kívül merevebb gumialkatrészekkel tették közvetlenebbé a kapcsolatot a karosszéria és a hátsó futómű, a kormánymű, valamint a motor között, rövidebb végáttétellel fokozták a gyorsulást, és beépítettek egy rajtelektronikát is, melynek segítségével már egy kezdő sofőr is el tudta érni a gyár által megadott, 4,3 másodperces gyorsulási időt.

Szintén a modellfrissítéskor jelent meg a nagy hátsó szárnyáról könnyen felismerhető, limitált szériás Track Edition változat, amely a szénszálas karosszériaelemeknek, a karbon-kerámia Brembo féktárcsáknak, a titán sportkipufogónak és a kovácsolt, 19 colos BBS felniknek köszönhetően 55 kilóval még könnyebb lett. Ebben az oldalanként két tengelykapcsolóval megbolondított aktív differenciálművet is egyszerűbb, mechanikus Torsenre cserélték, amely nem csak a versenypályás használatot bírta jobban, de kiszámíthatóbbá is tette a testes sportautó viselkedését.

Hogy fenntartsa az érdeklődést az RC F iránt, a Lexus nemrég két új, eltérő megjelenésű, limitált szériás változatot mutatott be belőle a japán piacon, az RC F Enthusiastot és az RC F Emotional Touringot. Mindkettő a Performance csomaggal (Európában Track Edition) szerelt RC F-en alapul, és természetesen mindkettőben a jól bevált V8-as dolgozik, de egy kis csavar azért van a dologban, amire a szénszálas motorburkolaton látható „Specially Assembled by Lexus” felirat is utal.

A limitált szériás modellek esetében ugyanis a kézzel összeszerelt motorok forgattyús mechanizmusához magasan képzett Takumi mestermérnökök válogatták össze a tökéletesen egyforma tömegű alkatrészeket, ami finomabb járást, kisebb belső súrlódást és még izgalmasabb motorhangot eredményezett. Azt sajnos nem árulta el a gyár, hogy a 472 lóerős teljesítmény és az 530 Nm-es nyomaték változott-e, de azt igen, hogy a szintén kézzel finomhangolt, részlegesen önzáró differenciálmű hamarabb reagál gyorsítás és lassítás közben is, amivel tovább javítja az RC F menettulajdonságait.

Amiben jelentősen különböznek egymástól az új limitált szériák, az a külső megjelenés. Míg az agresszívebb Enthusiast viszonylag nagy, csavarral rögzíthető hátsó szárnnyal és fényezetlen karbon motorháztetővel rendelkezik, addig az elegánsabb és visszafogottabb megjelenésű Emotional Touring változat a karbon motorháztetőt a karosszériáéval megegyező színű festékréteg alá rejti, és fix hátsó szárny helyett egy diszkrétebb, aktív – de szintén szénszálas – légterelővel rendelkezik, amely 80 km/h feletti sebességnél nyílik csak ki, és 40 km/h alatt csukódik vissza.

Az Enthusiast változatot négyféle színben lehetett rendelni, viszont az Emotional Touringot kizárólag Titanium Karbid Szürkében. Belül teljesen egyformák: a „Specially Assembled by Lexus” plakettek az ajtók kékes karbonbetétjein is megtalálhatóak, a kék motívumok egyébként az ülésektől az Alcantarával burkolt kormányon és középkonzolon át a biztonsági övekig mindenhol visszaköszönnek.

Mindkét RC F változatból 25-25 darab készült mindössze, és egyformán 15 millió jenes (35,1 millió forint) áron kerültek forgalomba. Ahogyan az a limitált szériás autók esetében Japánban gyakran előfordul, a szerencsés vásárlókat sorsolással választották ki a regisztrált érdeklődők közül.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.17
Annak a gyorshajtónak, aki 50 helyett 117 km/órával közlekedett, 312 ezer forintos bírságot kell....
2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....