közlekedésbiztonság

Vezessünk az évszakoknak megfelelően!

2013.10.18.

Mire kell vigyázniuk a közlekedőknek az őszi időszakban? Ebben a cikkben röviden összefoglaljuk az őszi közlekedés sajátosságait és veszélyeit.

Szerző: Gégény István
 
Ősszel megváltoznak a biztonságos közlekedést alapjaiban befolyásoló körülmények. Az októbertől decemberig bekövetkező balesetek jellemző oka, hogy a gépjárművezetők nem a megváltozott időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket, míg az észlelhetőség hiányosságai első sorban a gyalogosok és kerékpárosok részére jelent többletkockázatot.
Fotó: kisalfold.hu
 
A tavaszi és a nyári hónapokban a közlekedési viszonyok általában optimálisak. A járművezetők ezekben a hónapokban hamar hozzászoknak az ideiglenes „jóhoz”, a hosszú nappalokhoz, a kedvező tapadási viszonyokhoz, a kiszámíthatóbb közlekedéshez, valamint a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen információk viszonylag egyszerű megszerzéséhez.
 
Ősszel azonban hirtelen minden megváltozik. Rövidülnek a napok, rosszabb lesz az idő, gyakoribbak lesznek az esőáztatta utak, majd idővel a köd is korlátozza a gyorsabb haladást. Ősz végén már megjelenhet a hó és a jég, mely további kockázatokat jelent valamennyi közlekedői csoport részére, a járművezetőknek és gyalogosoknak egyaránt.
 
A megváltozott viszonyokra időben fel kell készíteni a közúti járműveket, de az őszi időszak a korábbiaktól eltérő közlekedési magatartást is követel.
De mire is figyeljünk ilyenkor biztonságunk érdekében?
 
A gépkocsikat minden esetben célszerű felkészíteni az évszakkal járó változásokra, megvizsgálva valamennyi biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi közlekedés során a gépkocsival történő közlekedés igen fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a megfelelő ablakmosó folyadék, továbbá a jégkaparó és a jégoldó spray, s ha hidegebbre fordul az időjárás, akkor javasolt mielőbb időpontot kérni a téli gumiabroncsok cseréjére.
 
A rövidülő nappali időszakok, a kedvezőtlenebbé váló látási és útviszonyok óvatosabb, sok esetben lassúbb haladást tesznek lehetővé, így már előre hosszabb menetidővel kell számítanunk.
 
Különösen lakott területen kívüli utakon, vagy közvilágítás nélküli útszakaszokon jelent problémát a gyalogosok és a kivilágítatlanul közlekedő kerékpárosok nehéz észlelhetősége. Sajnálatos módon sokan nem viselnek fényvisszaverő mellényt, amivel a balesetek megelőzhetők lennének. Márpedig a lakott területen kívüli elütések – a nagyobb haladási és ütközési sebesség miatt – gyakran végződnek tragédiával.
 
Az ősz egyben az iskolakezdés időszaka is. Szeptember elején a diákok gyakorlatilag egyik napról a másikra tömegesen jelennek meg a közúti közlekedésben, s a vakációt követő ”felszabadult” állapotuk, valamint a társakkal való ismételt találkozás öröme még inkább csökkenti a korukból adódóan egyébként is hiányos veszélyérzetüket.
 
A veszély másik oldala, hogy a nyári szabadságokat követően a felnőttek is igen nagy számban jelennek meg közlekedőként az utakon (ezt jelzi a reggeli forgalmi dugók gyakorivá válása), s ezzel megfelelően az általuk jelentkező közlekedésbiztonsági kockázat is növekszik.
Ezért a tanévkezdeti időszakban a gyerekek biztonságára fokozottan ügyelni kell.
Óvatosabban, körültekintőbben kell tehát közlekednünk a tanintézetek környezetében, lassítani és fokozottan figyelni szükséges a gyermekeket szállító buszok melletti elhaladáskor, és számítani kell a gyermekek váratlan úttestre lépésére.
 
Végezetül ősszel fejeződnek be a betakarítások, a szüret és más mezőgazdasági munkálatok. Ennek megfelelően a termőföldek, gyümölcsösök és szőlőültetvények környezetében az úttesten sárfelhordásokra lehet számítani, mely nem csak a motorkerékpárosokra, hanem a gépjárművel utazókra is jelent veszélyt.
 
Ősszel tehát közlekedjünk óvatosabban, az évszaknak megfelelően!

 

 
 
 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....