járműtörténelem

Visszatekintés a szovjet közlekedési kultúrára 2. rész

2022.04.05.

A Szovjetunióban is a gépkocsi birtoklása státusszimbólum volt. Az autó típusa jelezte a társadalmi hovatartozást. Import gyakorlatilag alig létezett. Egy kicsiny falu lakójának szenzáció volt ha autót látott az országúton. Az autózás öröme csak az állam és pártvezetők, igazgatók kiváltsága lehetett.

Szerző: Bánffi Tibor

A cikk 1. részét ITT olvashatja el.

Szervizhálózat

Az országban nem volt kiterjedt, szervezett szervizhálózat. Gyakran hónapokat kellett várni az új alkatrészre.

Hiába volt a drákói szigor, az ellopott alkatrészeket csak a feketepiacon, többszörös áron lehetett beszerezni. A garázs legalább olyan kurrens cikk volt mint az autó. Nagy kockázattal járt, ha az autót az utcán hagyták, melyet ponyvával igyekeztek védeni. A lakótelepekhez nem épültek garázsok. Az innen-onnan „gyűjtött” anyagokból összetákolt kalyibák voltak a férfiak szórakozásának a színterei, melyek a város szélén helyezkedtek el, amit 40-50 perces gyaloglással lehetett megközelíteni. A garázsban raktározták az alkatrészeket a „túlélés” jegyében. Felhalmozták a savanyú uborkát és töménytelen vodkát és már indulhatott a mértéktelen ivászat. Volt, hogy az éjszakát is ott töltötték. Itt bütykölték a kocsikat szervizhálózat és alkatrészek hiányában, az ügyes kezűek másokét is javítgatták.

Az autószerelés nemcsak a munkából vagy a családi életből való kikapcsolódást jelentette. Óriási sikerélménnyel járt, ha egy korábban bedöglött szerkentyű újra életre kelt. Amíg a nők pletykálkodtak, a férfiak diskurzusa az autó körül forgott.

Rendőrök kontra autósok

A közlekedési szabálysértést szigorúan büntették, súlyos esetben el is kobozhatták az autót. Az autó birtoklása „gyanús” kategóriába tartozott. A rendőrök kedvenc céltáblája az autótulajdonos volt, mert okkal, ok nélkül mindig sikerült kisajtolni tőlük néhány rubelt.

A Csajkáknak és a ZIL limuzinoknak a rendőrök kötelesek voltak szalutálni, ha elhaladt mellettük.

A városok be- és kijáratánál mindenkit megállított a rendőr. A jogosítvány és személyi igazolvány mellett a Moszkvába behajtó sofőröknek rendelkezni kellett Moszkva város Katonai Biztosságának vízumával. Be kellett számolni az utazás céljáról. A külföldiektől a legális utazást igazoló okmányokat kértek.

A tulajdonos gyakran szembesült azzal, hogy minden mozdíthatót elloptak a kocsiról. Nem sok értelme volt a rendőrséghez fordulni, mert nem követte intézkedés.

A szovjet autós turizmus

Szovjet autós turizmus a kezdetekben nem létezett. Az 1950-es években sikertelenül próbálták megszervezni a polgárok autóbérlését.

A belföldi utazásokat is korlátozták. Népszerűek voltak a buszos kirándulások, de igazi luxust az IKARUS 55-ös és a 66-os jelentette. A végzett munka és a kommunizmus iránti elhivatottság elismerésének egyik formája volt a szakszervezeti beutaló. Az üdülési jogosultságot az üzemi szakszervezetek osztották szét. 1940-es évektől a módosabbak saját dácsájukban élvezték a szabadságot. Fokozatosan szaporodtak az utazási irodák is.

A 60-as, 70-es évektől jelentek meg először a baráti országok bevásárló turistái az országban. Magyarországon a Magyar Autóklub is szervezett társasutakat. Részt lehetett venni saját gépkocsival, vagy autóbusszal. Ha valaki vállalta a megpróbáltatásokat, bőven nullszaldósra hozhatta ki az útiköltséget. A magyar Forint mellett Csehszlovák Korona volt a legerősebb „valuta” a táboron belül. Dörzsölt honfitársaink hivatalosan minimális Rubelt váltottak, mert az utcán többet adtak a Forintért, de a legjobb „bót” a farmer volt. „Kukláztak” (orosz szleng), azaz váltásnál átadták a Forintot, a nepper cserébe egy köteg újságpapír tetejére és aljára Rubelt helyezett, majd odasúgta, hogy jön a rendőr és elrohant. A rendőr ugyan nem jött, de a gyanútlan magyar örült, hogy megúszta a dutyit és mit sem törődött az átveréssel. Gyakori volt, hogy a rendőr megállította a főleg külföldi autókat, buszokat, de némi baksis ellenében tovább lehetett hajtani.

A szovjet polgár számára csak álom lehetett egy külföldi utazás, melyben csak a rendszerváltás hozott enyhülést.

A Szovjet hiánygazdaság mai szemmel hihetetlen anomáliákat eredményezett. Az embereknek minden leleményére szükség volt ahhoz (beleértve a gyárakból elcsent dolgokat is), hogy a családnak élhető körülményeket teremtsenek. A rendőrség folyamatosan „regulázta” az autósokat. A szovjet polgár számára csak álom lehetett egy külföldi utazás, melyben csak a rendszerváltás hozott enyhülést, amikor az újgazdag oroszok elárasztották a világ legnevesebb turisztikai célpontjait.

Források:

Lewis H. Siegelbaum: Autós kultúra a Szovjetunióban

Maria Mirskaya: Autó a szovjet mindennapi kultúrában

https://www.magistral116.ru/news/novosti-rynka/istoriya-benzozapravok-azs-v-mire-i-sssr/

Kérem önöket, hogy írják meg a Szovjetunióban szerzett utazási élményeiket és ha lehet, küldjenek fotókat is.

Köszönettel: Bánffi Tibor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....