kínai piac
A VW több mint negyven autóipari üzemet működtet Kínában, s ez az első eset, hogy teljes gyárbezárásra szánja el magát az országban. Ez szoros kapcsolatba hozható a kínai autópiacon zajló gyors változásokkal, a belsőégésű motorral felszerelt autók iránti drasztikus keresletcsökkenéssel, illetve az elektromos autók térnyerésével, és az ezzel járó kemény konkurenciával.
A nankingi üzem a Volkswagen és a sanghaji SAIC közös vállalkozásának része volt, és 2008-ban kezdte meg működését. Csúcspontján évente 360 ezer autót is gyártottak itt, köztük a Volkswagen Passatot és a Skoda Superbet.

A Volkswagen a világ második legnagyobb autógyártója a Toyota után, a cégcsoporthoz tíz márka tartozik, a többi között az Audi, a Skoda, a Seat és a Porsche. Tavaly több mint kilencmilliót autót adtak el a csoporthoz tartozó autógyártók világszerte.
A kelet-kínai nankingi üzem bezárását elsősorban logisztikai nehézségekkel magyarázzák. A helyszín sajátosságai nehézségeket okoztak a kiszállításban. De fontos tényező az elektromos járművekre (EV) való áttérés. A hagyományos autók gyártásáról az EV-k gyártására való áttéréssel járó átalakítás Nankingban túl drága és ésszerűtlen lett volna. A nankingi termelés egy részét egy másik VW üzembe viszik át, amely mintegy hetven kilométerre van a bezárttól.
A nankingi gyárban már teljesen leállt a termelés, de hírek szerint az üzemcsarnokokra máris szemet vetett a Chery konszern. Kína negyedik legnagyobb autógyárának tervei között szerepel egy új, Lepas nevű márka bevezetése, amely az európai autópiacra irányulna.
A Volkswagen stratégiát fogadott el a kapacitások globális átszervezésére és csökkentésére. Már korábban bejelentették az európai termelés volumenének csökkentését, ami két németországi üzem bezárását is jelentheti.
Az autógyártó nehéz időket él át, és kénytelen újragondolni a globális stratégiáját. A vállalat nem rejti véka alá, hogy míg mások aktívan fejlesztettek szoftvereket autókhoz és elektromos motorokhoz, a VW elszalasztotta a pillanatot, és hagyta, hogy a versenytársak előnyre tegyenek szert. A VW tisztában van a problémákkal, és arra készül, hogy behozza a lemaradást – mondják a vállalat vezetői. A konszern az elektromos járművekre való áttérést, a fejlett szoftverek fejlesztését és az új piaci körülményekhez való alkalmazkodás tekinti fő feladatának.
A Volkswagen negyven éve, 1985 óta gyárt autókat Kínában, és sokáig piacvezető volt ott, de piaci részesedése az elmúlt években egyre zsugorodott, tavaly már kevesebb mint hárommillió járművet értékesített Kínában.