Év Magyar Autója

Volkswagen e-Up! teszt: kell ennél hatékonyabb villanyautó?

2020.11.27.

Ha a legkevesebbet fogyasztó villanyautót keresik, nem kell tovább kutakodniuk. A legkisebb Volkswagen egyben a márka legtakarékosabb autója. Teszteltük az Év Zöldautója 2021 díjra jelölt Volkswagen e-Up! elektromos kisautót.

 

Hogy néz ki?

A városi lét rákényszerít sok urbanistát, hogy biciklizzen, vagy tömegközlekedést használjon. Szerencsére Budapesten egyik sem lehetetlen küldetés. De ha már egy családban többeket szólít el reggelente a munka, esetleg kisgyerek is boldogítja szüleit, akkor bizony négykerekes megoldások után kell nézni. Ennek egyik legpraktikusabb, legolcsóbb, legtisztább és leginkább városi eszköze a Volkswagen Up!

Azzal a kritikával szembesítik állandóan az Up!-ot, hogy már nyolcéves konstrukció. Nekem pont ezért tetszik. Nincs túlspilázva, csakis a használati értékeit domborították ki, mindent tud, amit kell és villanyautóként városi használatra nincs jobb nála. Csak, ugye, nem lehet éppen kapni… Kincs, ami nincs. Az ősz ebben is változást hoz.

Sokat nem módosult elődjéhez képest a 3,6 méter hosszú (tengelytávja 2,42 méter), Pozsonyban gyártott Volkswagen e-Up!, de ami megújult (orrész, LED-es nappali fények, külső tükrökbe épített irányjelző), az elnyerte a tetszésemet. Belül áttekinthető, világos, modern. Praktikus, minimalista, ugyanakkor cuki és vagány. A tartozékként kapható USB-s mobiltelefon-tartó jó szolgálatot tesz, ezen keresztül lehet tölteni csak a telefonunkat. A tükrözésre azonban Bluetooth-on is képes, így a Spotify vígan megy rajta, letöltött maps and more alkalmazással pedig digitális műszerfalat is kaphatunk. Vicces a tolatókamera, amelynek képátlója kb. 3 centiméter. Apró, de hasznos, bár, ez a kicsi autó igazán jól átlátható manőverezés közben. Csomagtartója szerény, 251 literes (bővítve 959 literes). Álpadlóval majdnem teljesen sík felületet kapunk, alatta elférnek a töltőkábelek.

Korrekt a helykínálat, még hátul is elfér rövid távon két felnőtt, elöl csak vállban éreztem szűknek, valamint az üléslapot rövidnek. Egyszerű autó, belül is találunk kárpit nélküli felületeket, puritán, az e-Up! a ma elektromos népautója a Volkswagennél.

A tavalyi vérfrissítésnél a legfontosabb változás, hogy az e-Up! akkumulátorának a kapacitását megduplázták és a hatótávja kétszeresére nőtt, WLTP norma szerint 260 kilométer.

Hogy megy?

A villanymotor már indulástól nyomatékos, legnagyobb, 212 newtonméteres értékét 2750-es fordulatig adja, a 83 lóerős maximális teljesítményre 2800-12000 fordulat/perc tartományban számíthatunk. Fronthajtású, ha teljes gázzal indulnánk, lámpánál kapar, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11,9 másodperces alatt startol, végsebessége 130 kilométer/óra.

A bruttó 36,8, nettó 32,3 kWh kapacitású akkumulátorának helyigénye ugyanakkora, mint az elődé, csupán 15 kilogrammal nehezebb. A Magyarországon gyártott teljesítmény-elektronikával (Bosch), kábellel, akkuval és villanymotorral együtt a hajtáslánc 250 kilogrammot nyom a mérlegen, az e-Up! saját tömege 1160 kilogramm. Ehhez társul a jó légellenállás, Cw értéke 0,31. A 14 modulból álló akkumulátort két blokkra osztották, amelyeket az első és a hátsó ülések alatt helyeztek el.

Futóműve kényelmes, az alacsony tömegközéppont miatt szépen tartja a kanyarívet nagy tempónál is, nem kóvályog, nem billeg, ám autópályán könnyedén beleng a kamionok mellett. Pályán nem vezettem, csak a nulláson próbáltam ki, ha muszáj, ott is elvégzi a feladatot, de a kis villanyos inkább városban, elővárosban és országúton érzi jól magát. Rugózása feszesebb a hagyományos Up!-nál, kormányzása lágy. Az erőátvitelről egysebességes váltó gondoskodik, amelyet a Volkswagen alkatrészgyárában készítenek, csakúgy, mint az elektromotort és a magasfeszültségű akkumulátort. A visszatermelés mértékét váltókapcsolóval állíthatjuk, a kart hátra lökve a legerősebb B fokozatot kapcsoljuk, oldalra mozgatva pedig a lassítást négy fokozatban változtathatjuk.

Fogyasztása mérsékelt, nyári használatban országúton akár 350-380 kilométert is elmegy egy töltéssel, egy-két személlyel, kevés csomaggal. Nálam a legnagyobb kiírt hatótáv 389 kilométer volt, amit egy kis odafigyeléssel és alapos tervezéssel simán bevállaltam volna. A több mint 400 kilométeres használat során 8,5 kW/100 kilométer fogyasztást mértem (klíma nélkül), ami a legjobbnak számít villannyal a 17 éves praxisomban. A kicsi kocsi részt vett az augusztus eleji Év Magyar Autója közös zsűriteszten, ahol a kollégák erőltetve sem tudtak 8,7 kW/100 kilométeres fogyasztásnál többet ráerőszakolni. Persze, klímával, autópályán ennél magasabb fogyasztásra és rövidebb hatótávra számítsunk, télen pedig a hideg és a fűtés (nem hőszivattyús) miatt inkább a 200 kilométert célozzuk meg teljesíthető feladatnak.

A rendkívüli fogyasztást persze nem normál módban, hanem eco, illetve eco+ módban értem el, ilyenkor gyengébb a teljesítmény (68 lóerő/167 Nm, 115 km/h maximális sebesség, illetve 54 lóerő/133 Nm, 90 km/h maximális sebesség és korlátozott klímakomfort). Ha választani kell a teljesítmény és a hatótáv között, nem kérdés, melyik mellett döntök.

Töltése hosszas művelet, bár az elődje 3,6 kW-os töltési teljesítményéhez képest váltakozó áramon (AC) immár 7,2 kW-tal tölt, amivel 4-5 óra alatt lesz tele az akkumulátor. Hagyományos, 10 amperes házi konnektorból töltve egy éjszaka alatt 100 kilométerre tölthető fel az elektromos Up!, a teljes töltés legalább 17-18 óra. Egyenáramú villámtöltőn 40 kW-tal tölthető (DC, CCS-csatlakozóval).

Milyen vezetni?

Élvezetes vezetni, a mindennapokat feldobja, színt varázsol az életünkbe. Örültem minden közösen eltöltött percnek, városban biztos nem kellene nekem különb autó. Ellene szól, hogy törésbiztonsága elmarad a 2020-as években elvárhatótól, csak 3 csillagos.

Mennyibe kerül?

Az e-Up! a Skoda Citig iV-vel együtt a legolcsóbb villanyautó (volt) a magyar piacon, de az első hullámban elkapkodták. Állami támogatással és importőri kedvezménnyel tavaly 5 millió forintért kínált 275 példány mindegyike elfogyott. Idén szeptembertől várhatóan újra rendelhető. Az árát közvetlenül a piaci bevezetés előtt jelentik be, de a tavalyi árat csak a forint/euró árfolyama befolyásolhatja majd.

A beltérben vonzó alapfelszereltség várja az utasokat: így például a Bluetooth csatlakozásra alkalmas rádió, okostelefon-tartó és USB-csatlakozó, elektronikusan szabályozható klímaberendezés, első elektromos ablakok, továbbá alapnak számít a sávtartó asszisztens, és összesen hat légzsák – 2 első-, 2 függöny- és 2 oldallégzsák – is. Szintén a széria részét képezi az biztonságiöv-kontroll, valamint az első ülésekbe integrált fejtámasz és a magasságállítós vezetőülés. A tesztautónkban ezen felül kaptunk esőérzékelőt, automatikus fényszóró-vezérlést és tolatókamerát. A városi vészfékezőrendszer alapból elérhető. Ez lézeres érzékelőkkel figyeli az autó előtti területet, és 30-ról képes megállítani az autót, elkerülendő a ráfutásos ütközést.

Képek és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.01.21
Gerald Peigneux Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2021.01.21
Baleset miatt torlódás alakult ki az M1-es autópályán Budapest felé a Fejér megyei Nagyegyházánál....
2021.01.21
Mintegy 5,7 milliárd forint értékben megkezdődik két 45 méteres komp és két, 35 méter hosszú....
2021.01.21
A World Highways szerint 2020-ban javult a közlekedésbiztonság színvonala Japánban. ..
2021.01.21
Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon - közölte az....
2021.01.21
A Hyundai Motor új képeket közölt vadonatúj városi (B-szegmens) szabadidőjárművéről, a Bayonról -....
2021.01.21
Összeütközött egy kamion és egy kisteherautó az M0-ás autóút 25-ös kilométerszelvényénél, az M1-es....
2021.01.21
Súlyos sérüléssel végződött a körforgalomnál történt baleset a 710-es számú főúton - írja a police.....
2021.01.21
Mérnöki fejlesztő központot hoz létre Veszprémben a ThyssenKrupp magyarországi központja 2,2....
2021.01.21
Decemberben, amikor csúcsra járt a koronavírus-járvány Magyarországon, számos nagyon drága luxus-....