motorsport

Volt esés, kórház, másnap versenymotorozás!

2020.09.26.

Bukás után kényszerpihenő, aztán pontszerzés, mely élete legjobb eddigi eredménye Sebestyén Péternek, aki már a VB élmezőnyében motorozik.

Sebestyén Peti keményen csatázik a pontokért                              Fotók: OXXO Hungary

Hullámvasúton

Sok éve már annak, hogy gyorsasági VB futamon magyar motorversenyzőt láthattunk az élmezőnyben a TV képernyőjén, miközben dobogóért harcol, ráadásul magyar csapatban: ez a csoda történt meg a Superbike Világbajnokság Supersport kategóriájában Aragonban. Az elmúlt hónapokban jutott mindenből Sebestyén Péternek, aki éppen Barcelonából adott interjút az Autószektornak miközben a Supersport VB következő futamára készül.

Hatévesen kőbányai motorossuliban kezdett, megtanulta a fékezést, a megfordulást, aztán másnap már versenyzett. Nem világbajnokot akartak belőle nevelni, mert szórakozásból motorozott, de tehetsége miatt végül ez lett a cél. Petit suli után nevelő edzője Daróczy Attila várta az iskola kijáratánál, és húzták a gázt, amikor csak lehetett, edzettek, versenyeztek. Sebestyén Péter itthon több utánpótlás bajnokságot nyert a gyorsasági szakágban, majd jött a nagy nemzetközi megmérettetés és siker az is, amikor 12 évesen meghívták a Red Bull Rookies Cup válogatójára. Magyar résztvevőként ez eddig csak neki sikerült.

A kupasorozat azóta is a MotoGP hivatalos tehetségkutatója és betétfutama, a világ minden tájáról várnak ide versenyzőket. Több, mint 300 pilóta jelentkezett 2006-ban, amiből háromnapos teszten választották ki azt a 24 versenyzőt, aki rajthoz állhatott a 2007-es a bajnokságban. Legfiatalabb versenyzőként két szezont teljesíthetett Sebestyén Péter, aki így mesél azokról az időkről:

„Legbüszkébb a mugelloi rajtelsőségre vagyok, mert olyan pilótákat tudtam magam mögé utasítani, akik ma már a MotoGP királykategóriájában gyári csapatoknál húzzák a gázt. Fiatal korom és tapasztalatlanságom ellenére több szép eredményt sikerült elérni. Ekkor tudatosult bennem és családomban, hogy a világbajnokság elérhető.

Ezután bejártam a legkeményebb nemzeti bajnokságokat (Spanyol, Olasz, Német), illetve elértem az akkori álmomat, hogy világbajnoki sorozatban versenyezhettem állandó résztvevőként 16 évesen (MotoGP 125cc). Két dologra jöttem rá abban a szezonban: az egyik, hogy képes vagyok a legjobbakkal felvenni a csatát, a másik, hogy mindehhez olyan technikai és szponzori háttér kell, ami a többi versenyző mögött áll.

Reménykedni a holnapban

Aztán jött egy időszak, ami csak a túlélésről szólt. Szerencsére mindig volt lehetőségem erős bajnokságokban versenyezni, de sosem tudtam lesz-e egyáltalán holnap? A következő versenyre eljutunk-e valahogy? Tudtam, ha elesek és összetörik a motor, nem csak az adott futamon, talán egész évben nem lesz módom többet versenyezni. Ezzel együtt elképesztően hálás vagyok mindazoknak, akik ezt lehetővé tették nekem és hittek bennem, miközben hihetetlen anyagi áldozatot hoztak értem. Gondolok itt főként Stefanora és idősebb Tóth Imrére. Nagyon nehéz volt a létbizonytalanság, de rengeteg tapasztalatot szereztem, sokat tanultam, ezek a megpróbáltatások is részei az eredményeknek.

Ebben az évben lettem profi versenyző, csak ezzel kell foglalkoznom, ez a munkám. Először ülök olyan ütőképes technikán, amivel a VB élmezőnyében tudok motorozni és van mellettem egy csapat, egy edzői stáb, egy menedzsment, mely dolgozik, hogy együtt érjünk el kimagasló eredményt és ott legyünk a MotoGP mezőnyében, mire 2023-ban felépül a magyar pálya. Ami a legérdekesebb, hogy áttételesen ezt a lehetőséget is Daróczy Attilának lehetek hálás, akivel néhány éve ismét elkezdtem együtt dolgozni és szüleim mellett talán neki köszönhetek a legtöbbet, például azt, hogy Aragonban megszereztem életem legjobb eredményét.

Egy kis triatlon

A legfontosabb, hogy egy magyar csapat egy magyar versenyzővel küzd a Supersport-Világbajnokságban, melyet szintén a MotoGP jogtulajdonosa, Dorna rendez, és a Nemzetközi Motoros Szövetség által kiírt világbajnoki versenysorozatok közé tartozik. A MotoGP prototípus bajnokság, míg a WorldSBK-ban széria alapú motorok versenyeznek. Magyar versenyzőként korábban Talmácsi Gábor szerzett egy 6. helyett és Tóth Iminek van egy 4. helyezése. Bajnoki szezonra vetítve Sebestyén Peti tavalyi 11. helye a legjobb magyar eredmény.

A versenyekre való felkészülés rendkívül összetett. Peti sokat edz, gyakorlatilag egy Mark Marquez szintű igazi atléta, mert fontos az erőnlét. Idén elindult és kategóriájában hatodik lett az országos triatlon bajnokságon.

„Az aragoni és barcelonai verseny között ismét egy fantasztikus dolog történt velem, itt maradhattam Barcelonában, és itt gyakorolhattam azokkal az edzőkkel, akikkel a legnagyobb sztárok is gyakorolnak. Úgy tudnám szemléltetni, hogy pl filmet készíteni mindenképpen óriási dolog, na de Hollywoodban? Ez is egy tipikus példája annak, hogy valahogy minden nehézségből jól sikerül kijönnünk mostanában. A csapat úgy döntött kockázatos lenne hazautaznom, és elkezdtük keresni az itteni lehetőségeket, hihetetlen ami itt történik. Teljes eufóriában vagyok.”

Kemény évad

Nem volt egyszerű Peti szezonja, hiszen az első ausztrál futam után, ahol a 12. helyen végzett félbeszakították a bajnokságot.

„A kialakult helyzetben nem ültünk tétlenül, készültünk a folytatásra. Bár a vírus okozta leállás a csapatunk működését is megnehezítette, idő közben a fő szponzor is visszalépett, de a vezetőség kemény munkájának hála folyamatosan tudtunk tesztelni hazai pályákon és folytatni tudtuk a versenyzést az újra induláskor.

A Pannoniringen kezdtünk. Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem a Pannónia ring vezetőségének, hogy lehetőséget biztosított a tesztelésre. A csapat műszaki irányítását Nagy Győző főszerelő vette át, aki azóta is vezényli a csapatot a versenyhétvégeken. Hétről hétre egyre versenyképesebb motort raknak alám, sok hasznos tapasztalatot szereztünk és egészen jó időket sikerült motorozni.

Crosspályán

Aztán megérkezett az edző motorom is. Kisebb pályákra mentünk gyakorolni, mellette pedig crossoztam Ifj. Czúni László irányításával. Ez sokat segít az erőnlét fejlesztésében és sok olyan trükköt lehet megtanulni, amit a pályaversenyzésben is alkalmazhatok.”

Jól sikerült adaptálni az edzéstapasztalatokat, mert a felkészülési időszakban, július utolsó hetében Sebestyén Péter edzőmotorjával elindult az Alpok-Adria sorozatban a Pannónia-ringen a stock 600 kategóriában. A széria közeli Yamaha R6-os géppel száraz és vizes pályán is a leggyorsabb volt, óriási előnnyel nyerte a 12 körös versenyt.



 

A folytatás után egy láncszakadás miatt hatalmasat bukott Jerezben, amiből eszméletvesztés és kórház lett, de a következő hétvégén mindkét portugáliai futamon a 11. helyről rajtolt: szombaton kuplung meghibásodása nehezítette a helyzetét, de így is 12-ig lett, vasárnap pedig a 11-ik helyen végzett. Aztán jött Aragon, ahol a nagy igyekezetben az első futamon elcsúszott, de a második futamon már megszületett a TOP10 eredmény. A második aragoni versenyhétvégén a Supersport-világbajnokság egyetlen magyar pilótája, Sebestyén Péter a magyar OXXO Hungary Yamaha-Toth Team versenyzője a tizedik helyről indulva a szombati futamon a hetedik, vasárnap pedig a hatodik helyen végzett.

„Erre várok 10 éve, végre az élmezőnyben tudtam motorozni! A TOP 6-ban lenni szuper érzés. Már az előző héten is éreztem, hogy sikerült egy remek beállítást találnunk, de ezt még versenyeredményre nem tudtuk átfordítani. Nagyon vártam a második hétvégét Aragóniában, mert tudtam, hogy van egy jó alapunk! Péntektől ott tudtunk lenni az elejével és szuperül éreztem magam a Yamahámon.”

A pontgyűjtés október 2-án, a franciaországi Magny-Coursban folytatódik.

Hondás lehetőség

„2018-ban szezon közben megszűnt a csapat, ahol versenyeztem, ekkor Kis Zsolt barátom és támogatóm sietett a segítségemre. Egy igen elismert, nagy múlttal rendelkező angol alakulatnál, a PTR Hondánál adódott lehetőséget a folytatásra. Ezt a csonka szezont már egy tizedik helyezéssel zártam Katarban, ami kellő lendületet adott 2019-re. A tavalyi szezont szintén a PTR színeiben teljesítettem, ahol több top 10-es eredménnyel (Ausztrália 8.) a legjobb Hondás versenyzőként az összetett 11. helyen zártam a bajnokságot. A Hondákat sajnos már több, mint öt éve nem fejlesztik, az előre lépéshez ki kellet találni valamit. Hogy miként alakult meg az Oxx Hungary Yamaha Tóth Team, az egy külön történet.

Egy kis magyar privát csapat vagyunk, hazai szakemberekkel, így állunk ki a gyári alakulatok ellen. Például Portugáliában a 10. pozícióért küzdöttem Can Öncü ellen, aki Red Bull Rookies Cup bajnok, tavalyi Moto3-as futamgyőztes és gyári Kawasakin ülve élvezi a török állam finanszírozását, illetve az ötszörös világbajnok Sofuoglu szakmai támogatását. Talán ez is mutatja, mennyire kemény ez a bajnokság. Elképesztően élveztem azt a futamot, mert igen izgalmasat küzdöttünk egymással, de nem árulok el azzal nagy titkot, hogy én ennél többre vágyom, amihez elengedhetetlen egy komoly háttér. Amióta bejelentették, hogy Magyarországon MotoGP pálya épül, a cél egyértelműen kikörvonalazódott: világbajnoknak lenni és hazai közönség előtt versenyezni, amiért én fogok a legkeményebben megdolgozni.”

Fit4Race

Fontos a versenysúly, ami ideálisan 60-65 kg. Fontos az étrend. „ Mindenevő vagyok, figyelek az étkezésre, de azért a vasárnap este olykor becsúszik egy kis édesség.

Fontos az életmód, és a jó felkészülés: „Azt gondolom ennek a jó eredménynek nagyon fontos része, hogy egy komplett edzői stáb dolgozik mellettem, Ormai Patrik a személyi edzőm, a Fit4Race csapata Matics Zsolt és Kathy Róbert a speciális koncentrációs felkészülésem felügyeli és ifj. Czúni László a cross edzéseimet irányítja. Az élsport, illetve a professzionális fizikális és mentális felkészülés mellett tanulmányaimat sosem hanyagoltam el, két évig a MotoGP szakkommentátora lehettem a Spíler TV-n, folyamatosan publikálok hazai motoros oldalakon, lapokban. Különböző kezdeményezésekkel próbálom felhívni a figyelmet a sport fontosságára és motiválni a következő generációt, ami nem csak egy reklám húzás. A mai napig lelkesen próbálgatom magam hobbi szinten különböző sportágakban, utoljára az Old Lake Man Triatlon Bajnokságon indultam el. Persze, mindez mit sem ér, ha erről nem készül megfelelő anyag és nincs kommunikálva a jó platformokon, így a tartalomgyártásban is próbálom kihozni magamból a legtöbbet.

Mindeközben sok időt és energiát fordítunk a kapcsolatépítésre és szurkolókkal való kommunikációra. Ez egyáltalán nem terhes feladat nekem, mert szeretek írni, hobbi szinten kiírom magamból élményeimet, gondolataimat.

Csapat háttér

2020-as szezonra Peti az újonnan létrejött OXXO Hungary Yamaha Toth Team csapatában folytatja pályafutását, mely a több mint 15 éves világbajnoki múlttal rendelkező Team Tóth és a 2006-ban alapított és kamionversenyzésben kétszeres Európa- és angol bajnok OXXO Racing fúziójaként jött létre. A versenycsapatot Tóth Imi vezényli és a pálya mellett is segíti tanácsaival Petit, akinek menedzselését Sárosi Brunó irányítja. Tökölyi László, az OXXO Racing elnöke az Autószektornak elmondta, hogy Sebestyén Peti nagy tehetség és a kemény nemzetközi mezőnyben is esélyes a dobogóra. Az elnök nem panaszképpen, mondja, de az olimpia és látványsportokhoz képest nehezebben működtethetők a technikai szakágak sportpolitikai és szakszövetségi támogatás nélkül. Egyébként nagy kihívás a nagymenők között a legkisebb költségvetésű csapatként működni, de úgy látja, hogy a lehetőségeik eddig a szintig terjednek, Nagyon nehezen tudják biztosítani azokat a feltételeket, amelyek egy ilyen kiugró szerepléshez kellenek. Sebestyén Peti méltó utódja lehet a műfaj egyetlen magyar világbajnokának, Talmácsi Gábornak, akinek nem adatott meg, hogy hazai pályán győzzön. Erre nagyon is esélyes Peti, aki az épülő hajdúnánási pályán magyarként versenyezhet, és remélhetően ebben segíti majd a MotoGP pálya mellett kialakításra kerülő tréningközpont is.

A magyar motorsportot sikerében szerepet kap az is, hogy Európában egyedülálló integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzés indult a győri Széchenyi István Egyetemen.



 



 



 



 



 





 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....