WRC

A 23 éves svéd pilóta, aki a szokásos skodás WRC2-s szereplése mellett most egyszeri lehetőséget kapott indulni a csúcskategóriában egy Toyota GR Yaris Rally1 autóval, 21 másodperces előnnyel vág neki a vasárnapi három gyorsasági szakaszos finálénak. Győzelem esetén csatlakozna ahhoz az exkluzív pilótaklubhoz, akik debütálásukkor nyertek egy új csapattal a rali legmagasabb szintjén.
Solberg péntek reggel óta vezeti a ralit, és szombaton további négy szakaszgyőzelmet szerzett, nyugodtan növelve előnyét a 125 versenykilométer során. A péntek éjszaka folyamán végrehajtott változtatások a GR Yaris beállításain új önbizalmat adtak neki, és a reggeli négy szakaszból háromban a leggyorsabb időt érte el. Délután az Otepää és Kanepi környéki szakaszokon a kockázatkezelésre helyezte a hangsúlyt – kissé visszavett a tempóból, de csak minimális előnyt veszített az üldözőkkel szemben.

„A mai nap is teljesen fantasztikus volt, konstans sebességgel és hibák nélkül. Nem volt tervünk, hogy növeljük az előnyünket – arra számítottam, hogy riválisaink a jobb rajtpozícióikkal visszavágnak –, de fantasztikus, hogy mégis sikerült. Az autó nagyon jól működött, én pedig csak a dolgomat próbáltam végezni, élveztem a vezetést, miközben új dolgokat tanultam, és délután kicsit próbáltam kontrollálni a sebességet. Holnap megpróbálom ugyanazt a ritmust tartani. Csak a dolgomat végzem, és megpróbálok minden szakaszt a lehető legjobban és a lehető legtisztábban teljesíteni, hibák nélkül, és ma nem voltak hibák. Nagyon nyomják mögöttem, amit érzek is – feszült a helyzet” – nyilatkozta Solberg szombat este.

Solberg mögött nem kevesebb, mint három világbajnok áll, élükön a 2019-es bajnok Ott Tänakkal. A helyi kedvenc, aki egy Hyundai i20 N Rally1-et vezet, heves párharcot vív csapattársával, Thierry Neuville-lel a második helyért. A páros a nap folyamán hatszor (!) cserélt helyet az összetett állásban, végül Tänak mindössze négy másodperccel előzte meg a belgát. Tänak előnye nagyobb is lehetett volna, de a reggeli első gyorsasági szakaszon egy sikánnál kisodródott, ami körülbelül hét másodperc veszteséget jelentett számára.

Kalle Rovanperä, az Észt-rali háromszoros győztese a napot a negyedik helyen zárta. Annak ellenére, hogy olyan keményen hajtott, amennyire csak tudott, a finn pilóta elismerte, hogy nehezen tudta tartani az élen haladók tempóját. „Ez a kemény igazság – a sebességünk az, ami” – mondta. „Próbálunk gyorsak lenni, de nem sikerül. Folyamatosan nyomom, nem is hibázom.”
Rovanperänak legalább sikerült növelnie előnyét a Hyundai harmadik pilótája, Adrien Fourmaux előtt, aki szombat kora reggel megelőzte Kacuta Takamotót, és feljött az ötödik helyre. Fourmaux 8,6 másodperccel végzett a japán pilóta előtt, aki délután arról számolt be, hogy „valami furcsa van az autóval”. Kacuta jelenleg a hatodik helyen áll, mindössze 13,6 másodperccel előzi meg bajnokságban vezető csapattársát, Elfyn Evanst, aki stabil napot zárt a hetedik helyen, de a kedvezőtlen rajtpozíciója miatt nem volt esélye előrébb kerülni.

Sami Pajari továbbra is a nyolcadik helyen van a Toyotájával, kényelmes előnnyel Mārtinš Sesks és Josh McErlean Ford Pumái előtt, akik éppen, hogy a top 10-be kerültek. A vasárnapi fináléban alig több mint 60 kilométernyi verseny vár a résztvevőkre, a nap Hellenurme-ből indul, majd két körrel zárul Käärikuban. A második futás a ralit záró Wolf Power Stage, ahol bónusz bajnoki pontok szerezhetők.
Az állás szombat este:
1 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally1) 2h08m05.4s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +21.1s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +25.1s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +51.6s
5 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1m08.2s
6 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) +1m16.8s
7 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +1m30.4s
8 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR Yaris Rally1) +2m14.5s
9 Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +2m48.5s
10 Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +4m13.6s