FIAT

"Zöld" küldetést szánnak az olaszok ikonjának

2021.06.30.

Az autógyártás és járműkereskedelem köztudottan nem irodalmi műfaj, vannak azonban pillanatok, korszakfordulók, amikor egyes autóipari vezetők költőkhöz, írókhoz mérhető drámaisággal és szenvedéllyel kommunikálnak.

Az autógyártás és járműkereskedelem köztudottan nem irodalmi műfaj, vannak azonban pillanatok, korszakfordulók, amikor egyes autóipari vezetők költőkhöz, írókhoz mérhető drámaisággal és szenvedéllyel kommunikálnak. Ez történt nemrégiben, a Környezetvédelmi Világnap alkalmából, amikor is Olivier François, a Fiat vezérigazgatója szenvedélyes és szívhez szóló monológgal jelentette be a legendás olasz autógyártó teljes és végleges átállását a villanyhajtásra, valamint azt, hogy a cég ikonikus torinói Lingotto kerületében található autógyárának tetején egyfajta modern édenkertet hoznak létre, közel harmincezer növénnyel járulva hozzá az olasz nagyváros ökológiai rehabilitációjához.

A Fiat struktúra és szemléletváltásának főhőse és szimbóluma pedig nem más, mint a Fiat 500, amely nem csak a márka, de az egész globális autóipar egyik legkedvesebb ikonja.

 
 
Képre kattintva galéria nyílik!

Kivételesen egy kicsit idéznék is a Fiat vezér megható és szívmelengető gondolataiból:

„Azt, hogy az új 500-ast csak elektromosként dobjuk piacra, igazából már a Covid-19 előtt eldöntöttük. Már akkor tudtuk, hogy a világ nem bír el több kompromisszumot. Valójában a lezárások csak a legutóbbi figyelmeztetések voltak. Akkoriban olyan szituációknak lehettünk szemtanúi, amiket egészen odáig elképzelni sem tudtunk volna, mint például az utcákon kóborló vadállatok, és ahogyan a természet visszahódítja mindazt, ami jogosan az övé. És, mintha még ezek után szükség lett volna rá, emlékeztetett minket a cselekvés sürgősségére, hogy tennünk kell valamit a Föld bolygóért. Van egy ikonunk, az 500-as. Egy ikonnak mindig küldetése van, és az 500 sem kivétel: az 1950-es években mindenki számára elérhetővé tette a mobilitást, most pedig a fenntartható közlekedést kínálja mindenki számára.”

A Fiat 500 valóban egy ikon, amely most fontos zöld küldetést teljesít. De ezelőtt már végrehajtott két - akkoriban - szintén nagyon lényeges dolgot. Elsőként, 1957-től négy kerékre ültette Olaszországot, majd 2007-ben, az új Fiat 500 megérkezése lényegében megmentette a Fiat márkát a lassú és fájdalmas elmúlástól. Az ikon most valóban fontos zöld küldetést teljesít. Feladata, hogy stílust diktáljon a környezettudatos villanyautózásnak és az elektromos járművek korában is megőrizze az autó, mint tárgy szerethetőségét. A Fiatnál egyébként környezetvédelmi vonatkozásban nincsen szó valami alapvető, gyökeres fordulatról: a takarékos, praktikus - és stílusos - kisautóiról híres márka az elmúlt évtizedekben hosszú ideig vezette az autógyártók szén dioxid kibocsájtási versenyét és számos alkalommal nyerte el - még a villanyautók korszaka előtt is - a legkörnyezettudatosabb gyártó megtisztelő címét.  A cég a villany hajtásnak nem volt úttörője, bár egy kaliforniai jármű átalakító magánvállalkozásnak köszönhetően, már évekkel a "gyári villany Fiat 500 előtt megjelentek az elektromos 500-asok - szürkeimport révén - a hazai utakon is.

Vélhetően ezt a "nyomást" is érzékelhette a gyár, amikor megalkotta saját hivatalos, tisztán elektromos 500-át, amely immáron "van", vagyis kisáruszállító változatban is elérhető. Sikere szinte garantálható, hiszen számos olyan "felvilágosult konzervatív" ízlésű vásárló van, aki megértette, hogy a belsőégésű motoroknál egy fenntarthatóbb hajtásra kell átállni, viszont szeretne ragaszkodni a hagyományos, divatos és kortalanul trendi autó formákhoz. Nos, ezek az emberek - sőt nagyobb részt talán hölgyek - nagyszerű célcsoportjai a belsőégésű motorral hajtott 500-hoz képest egy ici-picit stilizált, de sziluettjében, hangulatában és összhatásában teljes mértékben autentikus 500-nak.
 
 
Képre kattintva galéria nyílik!
 
A Fiat 500 egyébként korántsem csak elektromos hajtáslánca miatt tekinthető egy zöld küldetést teljesítő autóipari ikonnak. Maga a mérete is üzenet: ahogy a zöld mozgalmak ideológusai annak idején megfogalmazták: "a kicsi szép", vagyis zöld az lehet, ami nem nagyobb, nem nehezebb, nem vesz el többet a környezetből  a kelleténél. Nos, ennek valódi kis quintesszenciája a Fiat 500 - és az volt már benzinmotoros változata is.
 
Ráadásul a Stellantis csoporthoz került Fiatnak nem csak az autóiban, de a gyártást végző sok tízezer dolgozó életmódjában is olyan változások következhetnek be, amelyek tényleg irányt mutathatnak a világban a környezet védelmében. 
 
Nemrégiben Rosalba Culora, a Stellantis csoport belső kommunikációjáért felelős vezető jelentette be, hogy a cégcsoport több mint 55 ezer olaszországi alkalmazottja számára lehetővé teszik, az olasz állatvédők és természetvédők által kidolgozott MenoPerPiú programban való részvételt. Ez a döntés egy autóipari szereplő részéről talán még sokkal radikálisan zöldebb, mint maga a villanyautó gyártás. A program lényege ugyanis az, hogy egy cégen belüli felvilágosító kampány keretében felhívják a figyelmet a növényi alapú, vegán étkezés, egészségügyi és környezetvédelmi előnyeire. Ezzel ökológiai szempontból tényleg történelmi tettet hajtanak végre. Egyúttal lehetővé teszik dolgozóik számára munkahelyeiken a növényi alapú étkezést, amely - ahogy Rosalba kommunikéjében fogalmaz -elengedhetetlen ahhoz, hogy Földünket megmentsük a pusztulástól.
 
Szóval ha súlyos környezetvédelmi problémákról, ökológiai válság megoldásáról van szó, úgy tűnik akkor is érvényes a mondás: keresd a nőt.
 
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
Még csak ismerkedünk a villanyautókkal, gyűjtögetjük a tapasztalatokat – például arról, hogy....
2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....