Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A zöld rendszámot mindenki ismeri, és nagyjából azt is tudja, hogy Magyarországon jellemzően azokon a járműveken látható, amelyek környezetbarát technológiával működnek, és kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Nagy vonalakban ez igaz is, de ha jobban megnézzük, milyen autók kaphatnak zöld rendszámot, kiderül, hogy nem mindegyik annyira környezetkímélő.
Magyarországon a 2015 ősze után forgalomba helyezett környezetbarát autók automatikusan zöld rendszámot kapnak. Ehhez persze az is kell, hogy az adott típus megfeleljen a zöld rendszámhoz szükséges előírásoknak. A zöld rendszám igénylése előtt az autót el kell vinni szemlére a közlekedési hatósághoz, ahol megállapítják, valóban jogosult-e az autó a zöld rendszámra. Ehhez az autó gyártója által kiállított típusbizonyítványra is szükség van, de szerencsére a legtöbb esetben ezzel nem kell vesződnünk, mivel a Magyarországon forgalomban lévő típusok esetében a hatóság rendelkezik a igazolással.
Az új formátumú rendszámból is van zöld
Környezetvédelmi osztályok
Zöld rendszámból csak egyféle létezik (leszámítva az új és a régi formátumot), viszont a zöld rendszámos autók több kategóriába, környezetvédelmi osztályba sorolhatók.
Tízezrek veszíthetik el a zöld rendszámot
Hamarosan kizárhatják a plug-in hibrideket a zöld rendszám használatára jogosult gépjárművek közül Magyarországon, derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Telex birtokába jutott előterjesztéséből. A dokumentum szerint az érintett autók rendszámát hagyományosra cserélnék a következő műszaki vizsgán. Ha a döntés érvényes lesz az úgynevezett hatótávnövelővel (range extenderrel) ellátott villanyautókra is, akkor a szeptember végi adatok szerint 35 ezer kocsiról kerülhet le a zöld rendszám. Ez majdnem a fele – 44 százaléka – a jelenleg 80 ezer zöld rendszámos hazai járműnek (ami egyébként még mindig csupán 2 százaléka a több mint 4 milliós magyarországi autóállománynak. )
Zöld rendszám egy elektromos buszon (Fotó: BKK)
A tanulmányok szerint egyébként a plug-in hibrideket sokszor nem töltik a tulajdonosaik, így viszont hiába van a kocsiban környezetkímélő elektromotor, úgyanúgy a belső égésű motor fogja hajtani a járművet, mint a hagyományos autóknál. Vagyis nem csökken a károsanyag-kibocsátás sem, sőt, ha az autó teljes élettartamát nézzük, még nő is. Ezért sokszor nem indokolt a plug-in hibridek számára kedvezményeket nyújtani.
A zöld rendszámmal járó kedvezmények
Az köztudott, hogy rengetet városban ingyen lehet parkolni a zöld rendszámmal rendelkező autókkal. De vannak más kedvezmények is, amelyek az elektromos járművekre vonatkoznak. Nem kell regisztrációs adót, átírási illetéket, valamint teljesítményadót fizetni, és 0 százalék a cégautóadó – ezekkel jelentős összeget lehet megspórolni egy hagyományos autóhoz képest.
Persze arra nincs garancia, hogy minden kedvezmény megmarad. Tavaly például legalább tíz városban szüntették meg az elektromos meghajtású járművek ingyenes parkolását, és idén is több település döntött már hasonlóan. Több helyen meghagyták, de korlátozták a lehetőséget, például csak a tisztán elektromos autók parkolhatnak díjmentesen, a plug-in hibridek nem.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!