stílusos megjelenés

Utánpótlás – megnyerő részletek

2018.11.12.

Visszapillantók és kipufogó-végződések. Apró részletek. Mégis nagy a szerepük az összképben, sőt, mi több, státusszimbólumként is értelmezhetők.

Az Utánpótlás rovatban korábban már boncolgattunk stílusbeli témákat az Ezért szeretsz bele első pillantásra, valamint a Különlegességnek ára van 1 és 2 című cikkben, illetve cikksorozatban. Ezen alkotás a továbbra is a megjelenés témakörbe sorolható, azonban most nem a teljes karakterét vizsgáljuk az autóknak, hanem több olyan részletet, amely önmagában is különleges, de az összkép szerves része is egyben. A négykerekűek szerelmesei ő miattuk is szívesen legeltetik tekintetüket egy-egy modellen.

De azért mégsem ilyen egyszerű a történet. Bizonyos összeállítások nemcsak szépek, de többletjelentést is hordoznak magukban. A prémiummárkák törekvései közé tartozik, hogy szeretnek ragaszkodni bizonyos szabályokhoz a tükrök-felnik-kipufogóvégződések tekintetében: a csúcsmodellek egyértelmű azonosítását segítik például az ezüstös vagy karbon külső visszapillantó tükrök. Gondoljunk csak az Audi RS modelljeire, de a prémiumtrió másik két szereplőjénél is fellelhetők azok a stílusjegyek, amelyek már önmagunkban, messziről elárulják nekünk, külső szemlélődőknek, hogy hány lóerő lapul a motorháztető alatt.

Az Audi RS5 Coupe tükörháza darabonként 450 ezer forint körül mozog, tehát a látványelemnél meg kell fizetni egyszer az RS mivoltot (logó), másrészt pedig a sima kupétól való különbözőséget (szín és anyag). Ebből az árból egy komolyabb használt autó is kitelik, hiszen előbb csak a tükörház árát tárgyaltuk.

Nagyon stílusosak az egzotikus sportautók tükrei. Egyenként, már önmagukban hordozzák a vérpezsdítő karaktereket. Alakjuk, éleik és rögzítésük ebben mind-mind szerepet játszik. Lássuk ehhez a Lambroghini Huracánt, vagy a GT kategória meglehetősen drága és ritka szereplőjét, az Aston Martni Vanquish-t. Ez utóbbinál nem igazán illik a 2/3-os tökéletes testarányhoz a bugyután magas tükör, de ezt a problémát a legújabb DBS Superleggeránál orvosolta a márka.

A jogi és a biztonsági szabályozások lehetővé teszik, hogy már lehessen gyártani kamerával és kijelzővel funkcionáló autókat, vagyis kameraképet mutat az A-oszlop belső oldalára szerelt kijelző – elsőként a Lexus GS japán változataiban és az Audi e-tronban. Ezáltal csökken a légellenállás és a szélzaj.

Apropó, nem nagyon létezett autós játék már a 2000-es évek közepén, amelyben ne lehetett volna személyre szabni autónk külső tükreit és kipufogóit. Áttérve a hátsó fertályra, most utalnék vissza a korábban említett „státusszimbólum” szóhasználatra. Egyértelműen a csúcsmodellek viselhetik csak az RS-féle, hatalmas, kívül (és egyenként belül is) dupla csöveket, vagy a BMW-nél a négyes kipufogóvégződéseket. Nem szerepel az opciós listán, nem bepipálható tétel a konfigurátorban. Hanem kőkeményen az kapja meg, aki megvásárolja a borsos árú, 500-600 lóerős kiviteleket.

Az elrendezés és a méret utal arra, hogy nem hétköznapi hangot közvetít a motortól a környezetbe a csövezés. A menetdinamikai programok állításával változik a kipufogó hangja, mélyebb és lágyabb tónust egyaránt kaphatunk. Erre külön gomb volt például az Audi TT RS-ben – a Bécsi Autószalonon benne ülve rá is csodálkoztam a gombra festett szimbólumra – de a Ford Mustangnál is kiválasztható a menüből a „szomszédot ne ébresszük fel” mód.Kicsit hétköznapibb vizekre evezve, az egyszerűbb autóknál főként design elem a hátsó kipufogó-végződés. Nincs szerepe a dobnak meg csappantyús szelepnek, hiszen ezekbe nem kerülnek ilyen komoly megoldások. Ők elhelyezésükkel és megmunkált formájukkal képesek – csak – a szemet gyönyörködtetni.

Az Utánpótlás rovat legutóbbi cikkében olyan apró részletekre világítottunk rá egy autó külsején, mint a tükrök és a kipufogók. Amellett, hogy formában illeni kell a teljes karakterhez, kizárólagos színük – vagy a csővégződések esetében számuk – már önmagában elárulja az fürkész és jártas tekinteteknek, hogy adott esetben éppen milyen csúcsmodellel állunk szemben. A többieknek pedig legyenek csak „szépek és vagányok”. Te hogy vagy ezzel?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....