taxik

100 éves a Főtaxi - Pobedák és Warszavák 1955-ben

2015.10.15.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

1950 óta a Főtaxi gyakorlatilag nem jutott új autóhoz. 1955-ben történt némi változás, augusztusban 57 korszerű Pobeda kocsi érkezett, majd novemberben bemutatkozott a testvértípus, a lengyel Warszawa is. A következő másfél évtizedben ez utóbbi típus lett a meghatározó a Főtaxinál.

Lovas Dezső számolt be az első Warszawa megérkezéséről: október 16-án reggel hét órakor a karosszériaműhelyben, kockadíszes ruhájában készen állt a JA 910 rendszámú Warszawa gépkocsi. „Az utolsó szépészeti műveleteket végezték el rajta a gondos kezek, mint egy család a nagylány első bálja előtt. Még egyszer körülnézik, gyönyörködnek benne…minden rendben van. A „próbaidő” letelte után száz testvérét várjuk szeretettel”.

A két új típus megjelenése minőségi változást hozott a taxizásban, ugyanis a Pobedába és a Warsawába már beépítették az utastéri fűtőberendezést is, ezáltal használatuk lényegesen kényelmesebb volt télen. Nem csoda, hogy versengés indult, kit osszanak be rájuk.

Minden évben október közepén-végén osztották ki a sofőrbundákat. Javításra és tisztításra évente 40 000 forintot költöttek (1949-ben 35 000 forintért vásároltak egy új Skodát!), ezért felhívták a gépkocsivezetők figyelmét, hogy mindenki kímélje a ruhadarabot. Ha megázott, fogason való szárítását javasolták, s hogy hetente legalább egyszer keféljék át. Külön felhívták a sofőrök figyelmét, hogy javítás, defekt esetén ne a bundában feküdjenek a kocsi alá.

Decemberben Horváth János főmérnök beszámolt a taxiórák átalakításáról. Az addigi I.-es díjszabásnál az alapdíj 1000 méternél 4,50 Ft volt, minden további 500 méternél pedig 1,20 Ft. Az átalakítás után az óra alapdíja 820 méternél 4 Ft, minden további 410 méternél pedig 1 Ft-ot tett ki. Az átállítás következtében a viteldíj egy-két fillér eltéréssel azonos volt a régivel. A várakozási díjat is egész forintban számolta a készülék; az első 5 perc 1, majd miden további 2 és fél perc 1 Ft lett, korábban 6 percnél 1,2 Ft és 3 percenként 1,2 Ft volt. A készülék az átalakítással a korábbi 99 helyett, már 999 forintig tudott számolni. A II.-es díjszabás a hatóság által jóváhagyott 15 százalékkal magasabban, ugyancsak kerek összegben számolta a viteldíjat.

A vállalat először 1955. április 1-től 1956. március 31-ig tartó érvénnyel kötött dolgozóival kollektív szerződést.
A megállapodás nagyrészt az alkalmazottak vállalásait sorolta fel, kezdve az igazgatóval. A függelékben – I−VIII. közötti kategóriákban – részletesen szabályozták a munkások bértarifáját.

Az elsőbe tartoztak a darabbéres dolgozók és az időbérben foglalkoztatottak, a másodikba a gépkocsi- és gépi karbantartó munkások, és azok a gépkocsi-karbantartók, akik számára prémium nem volt kitűzhető. A nyolc kategóriában 2,61−5,31 forint közötti órabéreket fizettek.

A gépkocsivezetők bértarifái:

0-5 éves gyakorlattal

2,43–2,49 Ft/óra

5-10 éves gyakorlattal

2,72–2,78 Ft/óra

10 év után

2,94–3 Ft/óra

Forgalmi főosztályvezető

2200–2800 Ft

Fődiszpécser

1600–2200 Ft

Forgalmi irányító

750–1150 Ft

Járati főellenőr

950–1350 Ft

Vállalati igazgató

2900–3300 Ft

Főmérnök

2370–3070 Ft

Munkaügyi vezető

1500–2250 Ft

Tanműhely vezető

920–1370 Ft

Üzemvezetők

1540–2300 Ft

Művezetők

1100–1600 Ft

Főkönyvelő

2100–2800 Ft

Bérelszámolók

600–900 Ft

Bölcsődevezető

700–1000 Ft

Gondozónők

600–900 Ft

A taxisokat prémium illette meg: napi 150−220 forintos bevétel után nyolc, e felett 12 százalék. A gyermekes anyák segélyt kaptak, az első gyerek után 700, a továbbiak után 600 forintot. A családi pótlék egy gyerek után 30, kettő után 75, három után 180, négy után 260, öt után 350, hat gyermek esetén 450 forint volt. 1956. május utolsó napjaiban kapta meg a vállalat az első Wartburgot, ezzel a típussal valószínűleg a korábbi kisebb autókat szerették volna leváltani. Mariházi Zoltán és Farkas Gábor használta először az új kocsit, amelyet lelkesen dicsértek, hiszen június végére már 12 000 kilométernél is többet futottak vele hiba nélkül. A következő év február elején újabb 25 Wartburggal, június elején 10 Pobedával, szeptember elején újabb 20 Wartburggal, október elején és november végén pedig 20-20 Warsawával tudták a gépkocsiparkot megújítani. Az 1956 első félévében forgalomban lévő gépkocsik száma így 1957 első félévére 525-ről 634-re emelkedett, ami sajnálatosan nem csak a megtett kilométerek növekedésében, hanem a rohamosan romló baleseti statisztikákban is megmutatkozott.

 

 

100 000 km-re jutó baleset

Saját gépkocsivezető hibájából

Idegen gépkocsivezető hibájából

Kárérték

Ft-ban

1956 első félév

0.49

35

91

80 000

1957 első félév

1,51

54

161

112 500

A baleseti statisztika valószínűleg nem csak a Főtaxinál romlott, ugyanis a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium 49/1958-as rendeletével igyekezett újra életet lehelni az 1953-ban megindított Vezess baleset nélkül! mozgalomba, egyben bevezetve a Balesetmentes közlekedés-plakettet.

A III. fokozat eléréséhez 200 000, a II. fokozathoz 300 000, az I. fokozathoz pedig 400 000 kilométer igazolása kellett úgy, hogy a sofőrnek saját hibájából eredő balesete nem volt, ezer forintnál nagyobb kárt nem okozott, és rendelkezett az I. Ellenőrző lappal. Az elbírálásnál az 1954. január 1-je után teljesített kilométereket vették figyelembe.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....