jogosítvány

150 ezerből megvan a B kategóriás jogosítvány Olaszországban

2023.03.08.

És az a fajta tanuló jogosítvány, amiről most az Európai Bizottság tárgyal, Itáliában már régen létezik.

 

Meg kell hagyni, az olaszok e tekintetben előttünk járnak. Elnézést kérek azért az érzelmi viharért és méltatlankodásért és heves ujjal mutogatásért, amit vélhetően ez a cikk kivált az olvasóból. Mert a különbség a vezetői engedély megszerzésének folyamata és költsége tekintetében Magyar- és Olaszország között, gigantikus. És utóbbiban klasszisokkal kedvezőbb.

Az itt leírtaknak nem „csak” netes cikk az alapja (bár van benne adalék a teljesen hiteles, politika- és közízlésfüggetlen sicurauto.it és a lanuovaguida.it weboldalakról, ahonnan a legfrissebb, 2023-as költségekről tájékozódtam), hanem személyes ismeretségen és tapasztaláson alapuló információgyűjtemény is. Ráadásul éppen aktuális is erről írni, az Európai Bizottság március 1-jén előterjesztett, a vezetői engedélyekre vonatkozó jogszabály-tervezetének fényében.

Kép: autoszektor.hu

A B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez Olaszországban is elméleti és gyakorlati vizsga szükséges, de az egyszerűbb és költségkímélőbb, mint hazánkban.

Az elsősegélynyújtási ismeretek csak az elméleti vizsga részét képezik, tehát a jelöltnek tudnia kell, például, hogy mi az a stabil oldalfekvés, de nem kell azt bemutatnia.

(Személyes megjegyzés: hogy ez jól van-e így, arról lehetne eszmét cserélni hosszasan, én azt gondolom, ha nagy a baj, egy megrémült sofőr inkább hívja a mentőket, mint hogy időt vesztegessen azzal, hogy életében először, remegő kézzel, a gyakorlatban igyekszik segítséget nyújtani. Van viszont pár alapismeret és életmentő művelet, amit igen jó volna nemcsak a jogosítványszerzőkkel, hanem már az általános iskolásokkal is rutinszintre begyakoroltatni.)

A műszaki tartalom is kizárlóag az elméleti részhez kapcsolódik, a jelentkezőnek nem kell sem hóláncot felraknia, sem olajszintet ellenőriznie, elég, ha ezekről van némi fogalma. És elég tudnia, hogy milyen gyakran kell szervizelni az autót – amire meg manapság a létező összes elérhetőségen rendre figyelmeztet is az autószalon.

(Személyes vélemény: azért, mert valaki a vizsgán kicserél egy kereket, nem biztos, hogy mondjuk húsz év múlva, egy defektnél képes ugyanerre, ha menet közben, szerencséjére, eme  képességére nem volt szükség. Kivéve a gyakorlatias sofőröket, gyanítom, a többségnek az első útja a szerelőműhelybe vezet ilyen esetben. Szóval, a műszaki tehetség, mint faktor, véleményem szerint teljesen érthetően, egyáltalán nem számít az olasz B-s jogsi megszerzésénél.)

Az elméleti vizsga kvíz üzemmódban zajlik: 30 állításról kell eldönteni, hogy azok igazak vagy hamisak és az megy át a teszten, akinek 3 vagy annál kevesebb hibája van. Egy pótvizsga lehetséges. A megmérettetés számítógépen történik, érintőképernyővel. Az olasz mellett németül és franciául is kérhető a vizsga és hangtámogatás áll rendelkezésre azok számára, akiknek az olasz nyelv írásbeli megértése gondot okoz.

Fotó: tg24.sky.it

Az elméleti vizsga sikeres letétele után a jelölt gyakorlati engedélyt kap, amelyet a szakzsargonban "rózsaszín lapnak" neveznek, jöhet az éles vezetés. Rutinpályás manőverek nélkül, kapásból a forgalomban.

Olaszországban a kötelező vezetési óraszám 6 (nem elírás, hat). Ebből 2 órát éjszakai látási viszonyok között, 2 órát autópályán vagy fő elővárosi utakon és 2 órát másodlagos elővárosi utakon kell vezetni.

Ezen túl kötelező vezetési óraszám nincs! Persze, a hat óra ritkán elegendő a megfelelő biztonság eléréséhez a volán mögött. Ekkor a delikvens kap egy igazolást arról, hogy részt vett a 6 órás tanfolyamon. Innentől persze még vezethet az autósiskola oktatójával, de választhatja a teljesen ingyenes megoldást is, vezethet egy olyan személlyel, aki legalább 10 éve rendelkezik B vagy ennél magasabb kategóriájú jogosítvánnyal és még nem töltötte be a 65. életévét. (Ahogy ez hajdanán hazánkban is lehetőség volt, de különbség azért van, az olaszoknál ehhez nem kell oktatóféket beszerelni a kocsiba.)

A gyakorlási időtartam alatt el kell helyezni az autón két fekete "P" betűt, ami azt jelenti, hogy Prova, vagyis próba, magyarul tanuló vezető. Az a bizonyos rózsasín lap 12 hónapig érvényes és ez alatt legfeljebb háromszor lehet gyakorlati vizsgára jelentkezni.

Fotó: allaguida.it

A sikeres gyakorlati vizsgát letett személy ún. „új jogosítványos”, ami azt jelenti, hogy még három évig különleges és komoly szabályok vonatkoznak rá.

- Vezetői engedélyéből szabálysértés estén kétszer annyi pontot vonnak le, mint a „régi” vezetőékéből.  

- A sebességkorlátozásokra vonatkozóan is eltérőek a rájuk vonatkozó szabályok: autópályán maximum 100 km/órával, autóúton maximum 90 km/órával haladhatnak.

- Véralkoholszint: a zéró tolerancia elv van érvényben náluk.

Fotó: marketmovers.it

És akkor a költségek:

Orvosi alkalmassági vizsga, illetékbélyegek, tanfolyami díj, tankönyvek, elméleti és gyakorlati vizsgadíjak: összesen 160 euró

Vezetés/50 perces óra: 40 euró

Ne feledjük, ezt az összeget csak hattal kell beszorozni, tehát a kötelező vezetés 240 euróba kerül és ennek a 20%-át az adóbevallásnál érvényesíteni lehet. És nincs menet közben ármódosítás, sem pandémiára, sem energiaválságra hivatkozással! Szóval, az adóvisszatérítéssel csökkentett összeg 192 euró.

Mindez, nem több, mint 400 euró! Persze, ez az ár földrajzi helyzettől és autósiskolától függően változhat, jellemzően északon és a nagyvárosokban drágább a jogosítvány megszerzése.

Ez a 400 eurós ár nő, ha a jelölt a hat órán túl is az autósiskola alkalmazottjával szeretne vezetni tanulni. És a pótvizsga drága, 100 euró. De a kötelezően kifizetendő összeg,  átkonvertálva mai árfolyamon kb. 150.000 forint. (Ha levonjuk az adóvisszatérítést, akkor még kevesebb.)

Viszont, bármennyire csábító is, ahhoz, hogy valaki itt szerezzen jogosítványt, természetesen olaszországi lakó- vagy tartózkodási hellyel kell rendelkeznie. De talán elleshető pár jól működő aspektus ebből a rendszerből hazánkban is.

Kép: autoszektor.hu

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.17
Csaknem másfél millió kilométert futott hat év alatt egy Toyota Tundra motorgenerál nélkül. Az autó....
2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....
2024.06.16
Ambivalens érzéseket támaszt bennem használttesztünk mai főszereplője, hiszen még annyira fiatal,....
2024.06.16
Egy európai központú, globális piaci elemző szervezet összeállította a legjobb fiatal használt....
2024.06.16
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják....
2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....