Dakar

2020-ban indul a Dakar-rali harmadik fejezete - beharangozó

2020.01.04.

Afrika és Dél-Amerika után új helyszínen, Szaúd-Arábiában folytatódik a világ leghosszabb és legnehezebb tereprali versenye, amelyen ezúttal Fernando Alonso is szerencsét próbál.

Az összességében már a 42. Dakaron öt kategóriában, motorkerékpárral, autóval, kamionnal, quaddal, valamint a külön géposztályba sorolt, négykerék-meghajtású side-by-side buggy-kkal mérik össze tudásukat az indulók, akiknek 12 nap alatt 5000 kilométer gyorsasági szakaszt, és 2800 kilométer összekötő szakaszt kell megtenniük. Hétfőn rajtol a mezőny Dzsiddából (rögtön egy 319 kilométeres gyorsaságival), és a Rijádtól 40 kilométeres távolságra lévő, építés alatt álló szórakoztató-, sport- és rendezvényközpontba, Kiddijába fog megérkezni január 17-én. Már amennyien maradnak, általában ugyanis az indulók kb. kétharmada nem ér célba.

    

A 12 gyorsasági szakasz közül hármon több mint 450 kilométert kell majd egy nap alatt megtennie versenytempóban a mezőnynek. Hat etap megtétele után január 11-én, Rijádban lesz egy pihenőnap, hogy aztán további hat gyorsasági következzen, a leghosszabbat, az 546 kilométerest január 12-én rendezik. Ezúttal a mezőny nem fog országhatárokon áthaladni, minden szakaszt Szaúd-Arábiában rendeznek. Összesen 351 jármű (tavaly: 334), és bennük/rajtuk 53 ország 557 versenyzője indul.

Szabályváltozások is lesznek idén, néhány szakaszon a versenyzők csak a gyorsasági rajtja előtt néhány perccel kapják majd meg az itinert, amivel a nagy csapatok előnyét akarják csökkenteni. Technikai eszközökkel is nehezebb lesz csalni, mivel a legjobb 25 autóba kamerát szerelnek, amivel ellenőrizni tudják, hogy a versenyzők használnak-e navigációt ott, ahol ez tiltott.

Tekintsük át a különböző kategóriák fő esélyeseit:

Autó

Nasser Al-Attijah

A legnagyobb érdeklődésre számot tartó kategóriában új és régi indulók is esélyesek a győzelemre. A dél-afrikai székhelyű, gyári Toyota csapat V8-as szívómotorral szerelt Hilux pickupjait a tavalyi győztes Nasser Al-Attijah (300-as rajtszámmal) mellett a 2009-es győztes Giniel de Villers (304), a holland Berhhard Ten Brinke (307) és a Forma-1 kétszeres világbajnoka, de a Dakaron újonc Fernando Alonso (310) fogja vezetni, utóbbi az ötszörös győztes motoros legendával, Marc Comával az oldalán.

Az abszolútban Nasser Al-Attiyah számít a verseny legnagyobb esélyesének, lévén, hogy tavaly nem csak a Dakart, hanem a Marokkó-rali kivételével az összes nagy tereprali versenyt megnyerte, ahol elindult. Alonsóék kimerítő őszi tesztprogramot teljesítettek a Toyotával, amelyre a koronát a novemberi harmadik helyezés tette fel az Al Ula-Neom-ralin.

Fernando Alonso

„Az az eredmény nagyon pozitív volt, és nagy önbizalmat ad nekem. Azért indulok el most a Dakaron, hogy megismerjem ezt a versenyt, de még inkább azért, hogy célba érjek rajta. Tudjuk, hogy négy indulóból csak egy szokott eljutni a célig, ami nagyon kemény. Tudom, hogy nehéz dolgom lesz. Kevés dolgot tudok elképzelni, ami távolabb állna a Forma-1-től, mint a Dakar, de pont ezért ez egy érdekes kihívás. Papíron lehetetlen vállalkozásnak tűnik, de izgat a feladat és tanulni akarok”– nyilatkozta Alonso. „Az elmúlt pár hónap felkészülése jobb pilótává tett, de ettől még a nyugodt megközelítést kell alkalmaznom, nem akarok a második szakaszon kiesni egy buta hiba miatt” – tette hozzá.

Mini Buggy

A toyotások legkeményebb ellenfele minden bizonnyal az X-raid Mini csapat két veterán sztárja, a 13-szoros győztes Stéphane Peterhansel és a kétszeres győztes, kétszeres rali-világbajnok Carlos Sainz lehet, akik BMW-dízelmotoros, hátsókerék-meghajtású buggy-val indulnak. Peterhanselnek eredetileg felesége, Andrea navigált volna, de az utolsó pillanatban mégsem vállalta a versenyt, a helyére Paolo Fiuza ugrott be. Összkerekes Mini Countryman John Cooper All4 versenyautóval indul Orlando Terranova, Boris Garafulic, Alexander Doroszinszkij és Kuba Przygonski.

Borgward BX7

Nani Roma, az egykori motoros győztes, és tavalyi autós második helyezett viszont otthagyta a Minit a német-kínai márka, a Borgward kedvéért, ő egy BX7 terepjáróval indul az idei versenyen. Sébastien Loeb, a kilencszeres rali-világbajnok sajnos idén nem indul, pedig előtte sorban ötször ott szerepelt a neve a rajtlistán. Loeb tavalyi autójával a Peugeot 3008 DKR buggy-val ezúttal a rali-világbajnokságról ismert Khalid Al Qasssimi fog versenyezni, de nem a privát PH Sport csapat színeiben (a Peugeot gyár 2018-ban kivonult). Al Quassimi csapattársa egy régebbi fejlesztésű Peugeot 2008 DKR-rel a francia Pierre Lachaume lesz.

Említést érdemel még az autósok között Martin Prokop (Ford Raptor), Wei Cahn (Geely) és a Le Mans-i 24 órás verseny győztese, a Volkswagen ID.R állandó pilótája, Romain Dumas, aki ezúttal egy buggy-val indul.

Motorkerékpár

Toby Price

A címvédő ausztrál Toby Price-on (KTM) kívül csaknem 150 versenyző igyekszik majd két keréken teljesíteni a sivatagi kihívást. Price csapattársai az osztrák Matthias Walkner és a brit Sam Sunderland lesznek, akik már szintén győztek korábban a Dakaron. A KTM-esek legerősebb kihívójának a Yamaha két francia versenyzője, Adrien Van Beveren és Marquis Xavier de Soultrait ígérkezik, de esélyes még az argentin Franco Ciami és a két husqvarnás, a chilei Pablo Quintanilla és az amerikai Andrew Short is.

Adrien Van Beveren

Az idén ismét nagy erőket mozgósító Honda csapat versenyzői között olyan neveket találunk, mint az argentin Kevin Benavides, a portugál Paulo Goncalves, az amerikai Ricky Brabec, a spanyol Joan Barreda Bort, a chilei Jose Ignacio Florimo és a titkos esélyesnek számító dél-afrikai Aaron Mare.

Side-by-side

Cyril Despres

A kis, négykerék-meghajtású buggy-k mezőnyében a Can-Amet hajtó címvédő Francisco Lopez Contardo, Juan Pablo Latrach Vinagre, Gerard Farres Guell, Armand Monleon, Reinaldo Varela, Gustavo Gugelmin, Casey Currie és Sean Berriman számít favoritnak. A Peugeot csapat kivonulása miatt az ötszörös győztes Cyril Despres is egy SSV-vel indul.

Quad

Ignacio Casale

A quadoknál visszatér a 2018-as győztes, a chilei Ignacio Casale, aki mellett a lengyel Rafal Sonik, a francia Alexandre Giroud, a paraguay-i Nelson Augusto Sanabria Galeano és az argentin Argentine Manuel Andujar fog nagy eséllyel harcolni a győzelemért, mindenki Yamahával indul.

Kamion

KAMAZ

Természetesen a 16-szoros győztes, Vlagyimir Csagin vezette orosz Kamaz-különítmény számít idén is a legnagyobb esélyesnek, a kékek első számú pilótája az ötszörös (ebből négyszer sofőrként) győztes Eduard Nikolajev, de mellette ott lesz a rajtnál Dimitrij Szotnikov és Andrej Karginov is a maga triójával.

MAZ

A mindig erős cseh Tatrákat Ales Loprais és Martyn Soltis fogja vezetni. Számolni kell a fehérorosz MAZ alakulattal is, ahol Siarhej Viazovics és Alekszander Vaszilevszki a két pilóta.

Iveco

A mindig esélyes Gerard De Rooy idén sajnos nem indul, mert hátproblémák miatt operáció vár rá, de ettől még a csapatfőnöki teendőket ellátja az Ivecónál. De Rooy az egyetlen, aki azt utóbbi időben meg tudta verni a Kamazokat (2012-ben és 2016-ban). Az Iveco két sofőrje így a cseh Martin Macik és a holland Janus van Kasteren lesznek, a Renault pedig Martin van Den Brinket és Gert Huzinkot indítja, utóbbi a Dakar történetének első hibrid kamionját vezetheti.

Renault C 460 hibrid versenykamion

Magyarok

A Dakar-rali 1979 óta íródó történetében legutóbb 2011-ben fordult elő, hogy nem volt magyar induló a mezőnyben, ez most sajnos megismétlődik, miután a korábban 14 Dakaron is résztvevő Szalay Balázs, Bunkoczi László páros a szükséges anyagi háttér hiányában nem vállalta a rajthoz állást az Opel Mokkával.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.20
Negyedével nőtt tavaly a félvezetőipari ágazat forgalma globálisan a Gartner piackutató vállalat....
2022.01.20
A Pest megyei rendőrök az elmúlt napokban az M0 autóúton tevékenykedtek, két horrorkaravánt is....
2022.01.20
A Volkswagen autógyártó 2021-ben lényegesen több járművet tudott eladni az Egyesült Államokban,....
2022.01.19
Eltűnő kategóriák, halálra ítélt topmodellek? Hihetetlen, de egyre népesebb a mezőny. ..
2022.01.19
- A Dacia legyártotta a hétmilliomodik járművét dél-romániai üzemében, amely 1968 óta működik -....
2022.01.19
Mexikó a hetedik legnagyobb autógyártó a világon. Az országban 2021-ben kevesebb autót gyártottak,....
2022.01.19
- A Continental csoporthoz tartozó ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói üzeméből....
2022.01.19
Volt, amit egyszerűen kalapácsnak, míg más autót egyenesen a család barátjának neveztek el. Egy....
2022.01.19
- Tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 4,6 millió utas és 183 ezer tonna légiáru fordult....
2022.01.19
A prémium járműveket gyártó Audi az értékesítés csekély visszaeséséről, egyidejűleg az elektromos....