Scania

25 százalékos csökkenés 24 év alatt

2017.03.09.

Köztudott, hogy új tehergépkocsi-modellek bevezetésekor csökken az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Azonban csak egy hosszabb időszakot tekintve látszik világosan, hogy milyen mértékű is ez a fejlődés. Semmi kétséget sem hagy efelől az a független közúti teszt, amely során egy régi, 1992-es Scania Streamline 143 modellt hasonlítottak össze egy új generációs S 500 modellel.

Minden tehergépkocsi-üzemeltető számára az üzemeltetési költségek jelentős hányadát teszi ki az üzemanyag-fogyasztás. Ezért számottevő igyekezet tapasztalható az egyre magasabb szintű üzemanyag-hatékonyság elérése érdekében. Ráadásul környezetvédelmi okokból a közösségi és a magánszférában is egyre több kezdeményezés célozza a széndioxid-kibocsátás csökkentését.
 
„A szállított tonnánkénti üzemanyag-felhasználás jelenleg a legfontosabb tényező a 4x2-es járművek esetében az európai hosszú távú fuvarozásban” – mondta Henrik Wentzel, a Scania egyik főmérnöke. 
 
Az új Scania tehergépkocsikat 2004 óta felszerelik egy olyan rendszerrel, amellyel figyelemmel kísérhető az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Az így keletkező adatmennyiséget a szervizelések alkalmával kiolvassák, így a Scania viszonylag pontos képpel rendelkezik arról, hogy ez a terület hogyan fejlődött az évek során. 
 
„Ha nagyjából hasonló módon üzemeltetett járműveket hasonlítunk össze, akkor a statisztika azt mutatja, hogy 2004 óta az üzemanyag-fogyasztás évente 1,3 százalékkal mérséklődött” – mondta Wentzel. „Ugyanakkor a nitrogén-oxidok kibocsátása jelentősen csökkent, és állandóan a szigorú kötelező határérték alatt maradt, amely jelenleg 0,4 g/kWh.” 
 
A hosszabb időszak alatti fejlődés mértékének találgatása helyett a Scania úgy döntött, hogy felkéri a hajtásláncok tesztelésével foglalkozó AVL céget egy független teszt elvégzésére. A vállalat egy 25 éves Streamline 143 és egy újonnan gyártott, új generációs Scania S 500 modellel hat egyforma, 140 kilométeres tesztet hajtott végre, miközben mérte az üzemanyag-fogyasztást és a nitrogén-oxid-kibocsátást.  
 
 
Mindkét járművet rönkszállításra tervezték, és 500 lóerős motorral látták el. A régebbi gépkocsit egy 14 literes, V8-as, míg az új teherautót egy 13 literes, soros, hathengeres erőforrás hajtotta. Kisebb mérete ellenére az új motor minden fordulatszámon erősebbnek bizonyult. 
 
„Azért jártunk el így (hogy soros, hathengerest vizsgáltunk), mert ezáltal mindkét jármű a maga korának tipikus rönkszállító modelljét képviselte” – mondta Wentzel. 
 
A tesztet 2017. február elején végezték. A 143-as nagyon jó állapotban volt, és a teszt előtt a södertäljei Scania múzeumban volt kiállítva. Egyedül a gumiabroncsait kellett lecserélni, ezenkívül igazából ugyanolyan kiváló állapotnak örvendett, mint az S 500. A teszt során a tehergépkocsikat 85 km/h sebességgel vezette ugyanaz a két járművezető a 73-as svéd országút ugyanazon szakaszán, Stockholmtól délre, ugyanakkor. Megegyező rakománytömeggel közlekedtek, ami némi előnyt jelentett az új járműnek a kisebb saját tömege révén. 
 
 
„Az új gépkocsi kisebb saját tömegének legfontosabb hatása az, hogy fuvaronként több rönköt szállíthat. Ez kevesebb fordulót és ezáltal kisebb károsanyag-kibocsátást jelent” – mondta Wentzel. 
 
A sofőrök váltogatták egymást a járműveken, hogy a teszteredményeket ne befolyásolja a vezetési stílusuk. Szinte jelképesnek tűnt, hogy a járműveket – történetesen – apa és fia vezette, Johan és Lucas Remmert. 
 
„A legnagyobb különbséget a zajszint jelentette” – mondta Lucas. „Az új tehergépkocsi fülkéjében teljes csend honolt. Az S 500 sebességváltója is rendkívül gyors. Jól kezeli a hidegindításokat, könnyen legyőzi az emelkedőket, és kiüti a versenyből a jelenlegi vetélytársait.” 
Apja, Johan is egyetértett fiával. „A kényelem egyértelműen sokat javult” – mondta. „Habár én erős nosztalgiát érzek a 3-as széria iránt. Ez még közelebb állt az igazi vezetéshez. Egy vasárnapi autózáshoz ezt választanám!” 
 
Mit mutatnak tehát a teszteredmények? Kiderült, hogy összhangban állnak a 2004 óta végrehajtott fejlesztésekkel. A két tehergépkocsi gyártása között eltelt 24 év alatt 25 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás, míg a nitrogén-oxidok kibocsátása 95 százalékkal esett vissza.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....